pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВНЗ

ЧУВАСОВА Наталія Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри хімії та методики її навчання

Криворізького державного педагогічного університету

e-mail:[email protected]

Анотація

    У статті на основі аналізу педагогічної теорії і практики проаналізовані та розкриті можливості та тенденції використання психологічного супроводу для розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів хімії та біології у процесі фахової підготовки у вищих навчальних закладах. Наголошено, що під психологічним супроводом ми розуміємо систематичну роботу викладачів, спрямовану на розвиток творчого потенціалу майбутніх учителів хімії та біології, на подолання труднощів, що виникають у процесі навчання й корекцію в емоційно-особистісній сфері, а також створення умов для успішного навчання та виховання. Досліджено, що використовувати психологічний супровід потрібно виважено та ретельно підготовлено і продумано, щоб орієнтувати майбутніх учителів хімії та біології на розвиток їхнього творчого потенціалу.

Ключові слова: творчість, розвиток творчого потенціалу майбутніх учителів хімії та біології, психологічний супровід, фахова підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 301 с.


2. Асмолов А. Г. Личность как предмет психологического исследования / А. Г. Асмолов. – М.: МГУ, 1984. – 104 с.

3. Брушлинский А. В. Мышление и прогнозирование / А. В. Брушлинский. – М.: Мысль, 1979. – 230 с.

4. Зеер Э. Ф. Психология профессий: Учебное пособие для студентов вузов / Э. Ф. Зеер – М.: Академический Проект, 2003. – 336 с.

5. Маклаков А. Г. Общая психология / А. Г. Маклаков. – СПб: Питер, 2001. –592 с.

6. Шиянов Е. Н., Котова И. Б. Развитие личности в обучении: Учеб. пособие для студ. пед. вузов / Е. Н. Шиянов, И. Б. Котова. – М.: Издательский центр «Академия», 1999. – 288 с.

«ДІМ»-«ПОЛЕ»-«ХРАМ» ЯК ЕКЗИСТЕНЦІАЛИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

КОВАЛЬЧУК Наталія Дмитрівна –

доктор філософських наук, професор,

професор кафедри філософії Київського

університету імені Бориса Грінченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  В даній статті розглядаються екзистенціали українського національного буття в контексті концептів «Дім-Поле-Храм». Концепт «Поля» пов’язаний передусім з архетипом землі, який мав окрему репрезентацію в різних соціо-культурних умовах розвитку України. Концепт «Дім» має тісний зв’язок з архетипом свободи, адже свобода мала буттєвий вимір. Символіка концепту «Храм» найбільш рельєфно відбивається в архетипі софійності та архетипі слова.

Ключові слова: архетип землі, архетип софійності, архетип слова, екзистенціали національного буття, концепт «Дім», концепт «Поле», концепт «Храм».

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Наливайко С. І. Сторінки історії та культури Праукраїни / С. І. Наливайко. – Чернівці: Прут, 2003. – 230 с.

2. Грица С. В. Міграція фольклору / С. Грица // Фольклор українців поза межами України: Зб. наук. статей. – АН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського, Ін-т української археології. – К., 1992. – С. 20–28.

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ ДО ВОКАЛЬНОПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В США

ОВЧАРЕНКО Наталія Анатоліївна –

доктор педагогічних наук, доцент, завідувач

кафедри методики музичного виховання,

співу та хорового диригування Державного вищого навчального закладу

«Криворізький державний педагогічний університет»

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статі відображено актуальність проблеми підготовки майбутніх учителів музики в зарубіжних країнах. Визначено особливості підготовки майбутніх учителів музики до вокально-педагогічної діяльності в США, зокрема: системність, поліструктурність та поліпрограмність. Окреслено, що вища музична освіта США представлена школами музики, консерваторіями, коледжами, університетами, академіями.

Ключові слова: вокально-педагогічна діяльність; майбутній вчитель музики; системність; поліпрограмність; поліструктурність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Артемова А. В. Индивидуальногрупповой подход в процессе освоения вокального искусства учащимися колледжей США: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Алина Васильевна Артемова. – Москва, 2006. – 151 с.

2. Горюнова Л. В. Основные направления в теории и практике музыкального воспитания в США за последние 15 лет / Л. В. Горюнова // Музыкальное воспитание в школе: сборник статей. – Москва: Музыка, 1985. – Вып. 16. – С. 75–80.

3. Особливості вищої освіти в США [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/articles/1285.html.

4. Роман Р. М. Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів у вищій школі США: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Романна Михайлівна Роман / АПН України, Інститут педагогіки. – Київ, 1993. – 173 с.

5. Радоси Р. Э. Северная Америка / Р. Э. Радоси // Как учат музыке за рубежом / сост., авт. предисл. Д. Дж. Харгривз, А. К. Норт. – Москва: Издательский дом «Классика-ХХІ», 2009. – С. 111–122.

6. Сайт музичної консерваторії у СанктФранциско: навчальний план бакалавра музики – вокал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sfcm.edu/voice4.

7. Сайт консерваторії Нової Англії (США) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://necmusic.edu/.

8. Сайт Істменівської школи музики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.esm.rochester.edu.

ФУНКЦІОНАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ

СТАШЕВСЬКА Інна Олегівна –

доктор педагогічних наук, професор,

директор навчально-наукового Інституту культури і мистецтв

ДЗ «Луганський національний Університет

імені Тараса Шевченка», заслужений діяч мистецтв України

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті констатовано необхідність трансформації уявлень широких мас про функціональні можливості мистецтва і мистецької освіти як в аспекті формування естетичної культури особистості, так і у вирішенні актуальних проблем сучасного суспільства. Здійснено аналіз актуальних соціокультурних проблем сучасного суспільства і розкрито потенційні можливості мистецької освіти для їхнього вирішення. Основні функції масової мистецької освіти класифіковано за такими перспективами: особистісноформувальна; естетично-виховна; культурно-інтегративна; соціально-інтегративна.

Ключові слова: мистецька освіта, мистецька педагогіка, мистецтво, актуальні соціокультурні проблеми.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Gieseler W. Curriculum-Revision und Musikunterricht / Walter Gieseler // Geschichte der Musikpädagogik / [hrsg. von H.-C. Schmidt]. – Kassel, 1986. – S. 215 – 266.

2. Шкурін О. І. Виховання моральної культури старшокласників засобами мистецтв: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Теорія та історія педагогіки» / О. І. Шкурін. – Луганськ, 1999. – 17 с.

ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ІНТЕГРАЦІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВУ

СТРІХАР Оксана Іванівна –

доктор педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедрою музичного мистецтва

Миколаївського національного університету

імені В. О. Сухомлинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті досліджені принципи інтеграції в освітньому процесі навчання музичному мистецтву. Визначені наступні тенденції, характерні для інтегрованих програм з музики. Виявлено, що аналіз принципів загальної й часткової дидактики так само як і сучасної ситуації в педагогіці дозволяє говорити про необхідність уведення нового принципу – принципу інтеграції, де сутність принципу інтеграції полягає в науково обґрунтованому, органічному взаємопроникненні різних областей знання у вигляді: окремих (точкова інтеграція); декількох (блокова інтеграція) та багатьох у сукупності асоціацій, символів, категорій з урахуванням вікових і психолого-педагогічних особливостей особистості учнів з метою оптимізації й підвищення ефективності формування цілісної картини світу і явищ життя в рамках одного предмету.

Ключові слова: урок музичного мистецтва, принципи інтеграції, учень, учитель, педагогіка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании / Б. В. Асафьев. – Ленинград. – 1973. – 235 с. 2. Бабанский Ю. К. Педагогика / Ю. К. Бабанский. – Москва. – 1983. – 308 с.

3. Данилюк А. Я. Теория интеграции образования / А. Я. Данилюк. – Ростов-н-Д: Издво Рост. Пед. ун-т. – 2000. – 400 с.

4. Дистервег Ф. А. Избранные педагогические сочинения / Сост. В. А. Ротенберг, предисл. Е. Н. Медынского. – М., 1956. – 214 с.

5. Каптерев П. Ф. О саморазвитии и самовоспитании // Педагогика. – 1999. – №7. – С.73–84.

6. Монтессори-материал. Часть 1. Школа для малышей / Пер. с нем. М. Бутуриной. Ред. Е. Хилтунен. – М., 1998. – 80 с.

7. Песталоцци И. Г. «Лингард и Гертруда» / И. Г. Песталоцци: Избранные сочинения. – Т.1. – М. – 1936. – С. 137–143.

8. Розанов В. В. Сумерки просвещения / В. В. Розанов. – Москва. – 1990. – С. 93–103.

9. Юсов Б. П. Современная концепция образовательной области «Искусство» / Виды искусства и их взаимоде