ГОНЧАРЕНКО Юліана Володимирівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри акторської майстерності та дизайну
Запорізького національного університету
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті досліджено проблему здійснення цілеспрямованого, послідовного й ефективного естетичного виховання молодших школярів у процесі хореографічної діяльності. Проаналізовано сучасні концептуальні положення формування й естетичного розвитку особистості та естетико-виховні можливості хореографічної діяльності. Визначено структурні компоненти естетичної вихованості молодших школярів: когнітивний, мотиваційний, психофізичний, емоційно-почуттєвий, активно-творчий, що сприятимуть успішному вирішенню проблеми їхнього естетичного виховання у процесі хореографічної діяльності.
Ключові слова: процес естетичного виховання, молодші школярі, хореографічна діяльність, естетична вихованість, структурні компоненти.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бех І. Д. Виховання особистості: у 2 кн. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади: навч.-метод. видання / Іван Дмитрович Бех. – К.: Либідь, 2003. – 280 с.
2. Зязюн І. А. Естетичний досвід особи. Формування і сфери виявлення / І. А. Зязюн. – К.: Вища школа, 1976. – 174 с.
3. Масол Л. М. Модель загальної мистецької освіти / Л. М. Масол // Педагогічна і психологічна науки в Україні. Т. 1. – К.: Педагогічна наука, 2007. – С. 219–235.
4. Мерлянова О. А. Художні особливості народного танцю в естетичному вихованні молоді / О. А. Мерлянова // – К.: Рідна школа. – 2004. – № 12. – С. 11–13.
5. Миропольська Н. Є. Формування почуття прекрасного / Н. Є. Миропольська. – К.: Т-во «Знання» УРСР, 1997. – 31 c.
6. Руднева С. Д. Ритмика. Музыкальное движение / С. Д. Руднева, Э. М. Фиш. – М.: Просвещение, 1972. – 334 с.
7. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навч. посібник для студ. вищих навч. закладів / Оксана Петрівна Рудницька: Академія педагогічних наук України, Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2002. – 270 с.
8. Тараканова А. П. Система хореографічного виховання у школах і позашкільних закладах: навч.-метод. посібник / Аліса Павлівна Тараканова; Інститут змісту і методів навчання. – К.: ІЗМН, 1996. – 282 с.
9. Чурпіта Т. М. Соціально-педагогічні проблеми розвитку творчої уяви молодших школярів засобами хореографічного мистецтва (на матеріалі використання казок): дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Чурпіта Тетяна Миколаївна; Київський держ. ун-т культури і мистецтв. – К., 1998. – 173 с.
10. Шевченко Г. П. Эстетическое воспитание в школе: учеб.-метод. пособие / Галина Павловна. Шевченко. – К.: Рад. школа, 1985. – 144 с.
ГОРБЕНКО Олена Борисівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті розкривається зміст і сутність понять художньо-інтерпретаційні уміння та оркестровоансамблева діяльність. Визначаються умови формування інструментально-виконавської компетентності та професійного становлення й самовизначення майбутніх учителів музичного мистецтва, етапи художньоінтерпретаційного процесу, структура виконавської діяльності, шляхи осягнення художнього твору виконавцем-інтерпретатором.
Ключові слова: художньо-інтерпретаційні вміння, оркестровий клас, майбутній вчитель музичнного мистецтва.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Алексеев А. Д. Интерпретация музыкальных произведений (на основе анализа искусства выдающихся пианистов ХХ века) / А. Д. Алексеев. – М.: Музгиз, 1984. – С. 3–84.
2. Алексеев А. Д. Творчество музыкантаисполнителя / А. Д. Алексеев. – М.: Музыка, 1991. – 102 с.
3. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс / Б. В. Асафьев. – Л.: Музыка, 1971. – 376 с.
4. Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку: навчальний посібник / І. Д. Бех. – К.: Академвидав, 2012. – 256 с.
5. Гуренко Е. Г. Проблемы художественной интерпретации: философский анализ / Е. Г. Гуренко. – Новосибирск: Наука, 1982. – 256 с.
6. Назайкинский Е. В. О психологии музыкального восприятия / Е. В. Назайкинский. – М.: Музыка, 1972. – 383 с.
7. Основи викладання мистецьких дисциплін: навч. посіб. / За ред. О. П. Рудницької. – К.: Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України, 1998. – 183 с.
8. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика мистецьких дисциплін: [навч. посіб.] / Галина Микитівна Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.
ДІДИЧ Галина Степанівна –
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
e-mail:[email protected]
Анотація
У статті розглядається та обґрунтовується вагоме місце симфонічної творчості Л. Ревуцького в українській музичній культурі 20-х років ХХ століття та характеризується його симфонічна творчість.
Ключові слова: Л. Ревуцький, симфонічна творчість, композитор, українська музична культура 20-х років ХХ століття, Симфонія № 1, Симфонія № 2.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бялик М. Г. Л. Ревуцький: Риси творчості / М. Г. Бялик. – К., 1973. – 200 с.
2. Герасимова-Персидська Н. О. Народні джерела симфонічної творчості українських радянських композиторів : Дис. ... канд. мистецтвознавства. – К., 1954. – 259 с.
3. Гордійчук М. М. Українська радянська симфонічна музика / М. М. Гордійчук. – К., 1967. – 47 с.
4. Гордійчук М. М. Українська радянська симфонічна музика / М. М. Гордійчук. – К., 1969. – 426 с.
5. Горюхіна Н. О. Симфонізм Л. М. Ревуцького /Н. О. Горюхіна. – К., 1965. – 78 с.
6. Лісецький С. Й. Лев Миколайович Ревуцький / С. Й. Лісецький; ред. М. М. Гордійчук. – К. : Наукова думка, 1989. – 184 с.
7. Лятошинский Б. М. Ревуцкий и его Вторая симфония // М.: Советская музыка. – 1935. – № 1. – С. 16–24.
8. Попельницька О. О. Ревуцький Дмитро Миколайович і Лев Миколайович / О. О. Попельницька, М. В. Оксенич // Сто великих діячів культури України. – К.: Арій, 2010. – С. 277–280.
9. Поставна А. К. Становлення творчого методу Л. Ревуцького / А. К. Поставна. – К., 1978. – 101 с.
10. Шеффер Т. В. Л. М. Ревуцький: Нарис про життя і творчість /Т. В. Шеффер. – К., 1958.
ІРИГІНА Світлана Олександрівна –
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент
кафедри диригентсько-хорової підготовки
Південноукраїнського національного педагогічного університету
імені К. Д. Ушинського
e-mail: [email protected]
Анотація
Для минулого і сьогодення світової та вітчизняної педагогіки характерно зближення педагогічної і мистецької діяльності. Педагогічна підготовка майбутніх хормейстерів у жанрі хорового театру стає вельми затребуваною і невід'ємною частиною диригентсько-хорової освіти. У статті визначено феномен «театральна педагогіка» як мистецько-педагогічну проблему (у ракурсі диригентсько-хорової підготовки майбутнього вчителя-музиканта), розкрито змістовну сутність поняття «театралізація», викладено ії прояви у музичному мистецтві, названі відмінні риси хорової театралізації.
Ключові слова: підготовка майбутніх педагогів-хормейстерів; театралізація хорової музики; хоровий театр; театральна педагогіка; виховний потенціал хорового театру.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Загвязинский В. И. Теория обучения: Современная интерпретация: учеб. пособие. / В. И. Загвязинский. – М.: Академия, 2001. – 192 с.
2. Овчинникова Т. К. Хоровой театр в современной отечественной музыкальной культуре: автореф. дис. … канд. искусствоведения: 17.00.02. – Ростов-на-Дону, 2009. – 21 с.
3. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін / Г. М. Падалка. – К. Освіта України. – 2008. – 272 с.
4. Смирнова Т. А. Вища диригентськохорова освіта в Україні: минуле і сучасність / Т. А. Смирнова. – Харків: Константа, 2002. – 256 с.
5. Тевосян А. Т. Немного о хоровом театре / А. Т. Тевосян // Искусство в школе. – 1998. – № 5. – С. 59–64.
6. Харитонов В. В. Взаимосвязь искусств / Харитонов В. В. – Екатеринбург: Изд-во Урал. унта, 1992. – 147 с.
КИРИЧЕНКО Олена Іванівна –
кандидат мистецтвознавства, доцент
кафедри образотворчого мистецтва та дизайну
Центральноукраїнського державного педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
ID ORCID: orcid.org/0000-0002-2879-3300.
e-mail: [email protected]
Анотація
Окреслено проблеми у вивченні сучасного мистецтва, розуміння якого формує у студентів уявлення про зміни художньої картини світу в ХХ столітті і про взаємодію новітніх форм творчості з образотворчою традицією. Розглянуто дефініції та хронологічні рамки, визначені інституції, які дозволяють ідентифікувати статус твору сучасного мистецтва. Виявлено характерні види і форми сучасних естетичних практик. Позначена проблема сприйняття і розуміння художньої мови новітніх течій.
Ключові слова: сучасне мистецтво, мистецтво об’єкту, інсталяція, мистецтво акції, хепенінг, перформанс, мистецтво новітніх технологій, діджитал-арт.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Андреева Е. Ю. Постмодернизм. Искусство второй половины XX – начала XXI века / Е. Ю.Андреева. – СПб.: Азбука–классика, 2007 (Новая история искусства). – 488 с.
2. Батракова С. П. Искусство и миф: Из истории живописи ХХ века / С. П. Батракова. – М.: Наука, 2002. – 215 с.
3. Голубець О. «Хронометрия» Романа Романишина. Секреты органического сочетания архаики и глобального информационно-цифрового кода современности / Орест Голубець. – URL: https://day.kyiv.ua/ru/article/v-koncednya/hronometriya-romana-romanishina
4. Гройс Б. Топология современного искусства / Борис Гройс. – URL: http://xz.gif.ru/numbers/61-62/topologiya/
5. Курочкин В. А. Экологическая тематика в городском арт-дизайне // «Архитектон: известия вузов». – № 42, июнь, 2013. – URL: http://archvuz.ru/2013_2/16
6. Личковах В. Філософія сучасного мистецтва (Вступ до некласичної естетики) / В. Личковах // Зеленая лампа: Учебный культурологический журнал. – 1999. – № 1–2. – С. 34–36.
7. Хофман В. Основы современного искусства. Введение в его символические формы / Пер. с нем. А.Белобратова; Ред. И. Чечот и А. Лепорк. – СПб.: Академический проект, 2004. – 560 с.