Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ГЕРМЕНЕВТИЧНИЙ ПІДХІД В КОНТЕКСТІ ВИКОРИСТАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ЧЕРКАСОВ Володимир Федорович –

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

ОRCID iD 0000-0003-2760-275 х

e-mail: с[email protected]

Анотація

    У статті автором обґрунтовано сутність дефініції «герменевтичний підхід» в музично-педагогічній освіті, презентовано використання педагогічних технологій на уроках музичного мистецтва в четвертих класах загальноосвітніх навчальних закладів, розкрито методику інтерпретації творів музичного мистецтва, залучення учнів до активної творчої діяльності як в процесі слухання так і в процесі виконання творів шкільного пісенного репертуару, доведено вплив музичного мистецтва на художньо-естетичне виховання молоді.

Ключові слова: уроки музичного мистецтва, герменевтичний підхід, музично-педагогічна освіта, педагогічні технології, художньо-естетичне виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Михайличенко О. В. Основи загальної та музичної педагогіки: теорія та історія. Навч. посібник для студентів музичних спеціальностей / О. В. Михайличенко. – Суми: Вид-во «Наука», 2004. – 210 с.

2. Олексюк О. М. Музична педагогіка: Навчальний посібник. / О. М. Олексюк. – К.: КНУКіМ, 2006. – 188 с.

3. Осеннева М. С., Безбородова Л. А. Методика музыкального воспитания младших школьников: Учеб. пособие для студ. нач. фак. Педвузов / М. С. Осеннева, Л. А. Безбородова. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. – 368 с.

4. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.

5. Печерська Е. П. Уроки музики в початкових класах: навч. посібник / Е. П. Печерська. – Київ: Либідь, 2001. – 272 с.

6. Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти: навч.-метод. Посібник / О. Я. Ростовський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 640 с.

7. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти: навч. посіб / Володимир Черкасов. – К.: ВЦ «Академія», 2016 – 240 с. – (Серія «Альмаматер»).

СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ СЦЕНІЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА-МУЗИКАНТА

ВАЛЬКЕВИЧ Раїса Андріївна –

народна артистка України, професор

кафедри вокально-хорових дисциплін та методики музичного виховання

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail [email protected]

Анотація

   

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Валькевич Р. А. Сценічна культура у педагогічному просторі. Навчально-методичний посібник / Р. А. Валькевич. – 2-ге видання. – Кіровоград: ПП «інвест-груп», Харків: в-ць Г. Озеров, 2016. – 208 с.

2. Курышев Е. В. Формирование исполнительских умений как компонент профессиональной подготовки студентов музыкально-педагогического факультета / Е. В. Курышев. – К., 1986. – 124 с.

3. Лисюк Ю. С. Методика формування досвіду саморегулювання майбутніх музикантівпедагогів у вищих мистецьких навчальних закладах / Київський національний університет культури і мистецтв / Ю. С. Лисюк. – К., 2007. – 239 с.

4. Орлов В. Ф. Педагогічна майстерність викладача мистецьких дисциплін: навч.-метод. посіб. / В. Ф. Орлов, О. О. Фурса, О. В. Баніт. – К.: Едельвейс, 2012. – 272 с.

5. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін / Падалка Г. М. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.

6. Станиславский К. С. Работа актёра над собой / К. С. Станиславский. – Ч. 1. – 1938. – М.: «Искусство». 1938. – 213 с.

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ

АРИСТОВА Людмила Сергіївна –

доктор філософії, доцент кафедри музичного мистецтва

Миколаївського національного університету

імені В. О. Сухомлинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлено сучасні підходи до викладання музичного мистецтва у загальноосвітньому навчальному закладі в умовах євроінтеграційного процесу, що забезпечують цілісність навчально-виховного процесу на уроці, осягнення музики в єдності змісту, форм і методів пізнання музичного мистецтва. Окреслено основні підходи до уроку музичного мистецтва як до уроку мистецтва, що будується за методом художньо-педагогічної та емоційної драматургії. Виділено основні етапи уроку та подана їхня стисла характеристика.

Ключові слова: музичне мистецтво; урок; діалогічне навчання; педагогічний діалог; художньопедагогічна драматургія; емоційна драматургія.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Адорно В. Т. Эстетическая теория / Теодор В. Адорно [Пер. с нем. А. Дранова]. – М.: Республика, 2001 – (Философия искусства). – 527 с.

2. Аристова Л. С. Методика викладання музичного мистецтва в 1 класі: методичний посібник / Л. С. Аристова. – Миколаїв: ОІППО, 2014. – 128 с.

3. Бочкарева О. В. Этико-эстетическая направленность художественного диалога в образовании / О. В. Бочкарева // Искусство и образование. – 2006. – № 6 (44). – С. 49–70.

4. Масол Л. М. Художньо-педагогічні технології в основній школі: єдність навчання і виховання: метод. посіб. / Л. М. Масол. – Харків: «Друкарня Мадрид», 2015. – 178 с.

5. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів / Л. Масол, О. Гайдамака, О. Калініченко, І. Руденко. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2006. – 256 с.

6. Мистецтво у розвитку особистості: монографія / за ред., передмова та післямова Н. Г. Ничкало. – Чернівці: Зелена Буковина, 2006. – 224 с.

7. Сухомлинский В. О. Вибрані твори в 5-ти томах / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 3. – 679 с.

8. Сухомлинский В. О. Сто порад учителю. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1988. – 304 с.

ДУХОВНА МУЗИКА В КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

БЄЛІКОВА ВАЛЕНТИНА ВЕНЕДИКТІВНА –

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства,

інструментальної та хореографічної підготовки

Криворізького державного педагогічного унівеситету

e-mail:[email protected]

Анотація

    Автор аналізує формування та розвиток української духовної музики Криворіжжя в контексті сучасної музичної культури України. Висвітлюється діяльність Криворізького Духовно-просвітницького центру для дітей та молоді. Особливе значення надається функціонуванню в центрі архієрейського хорового колективу.

Ключові слова: духовна музика, хоровий колектив, регент, архієрейський хор.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бєлікова В. В. Історія української музики: навчальний посібник / Валентина Венедиктівна Бєлікова: МОНМС України. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2011. – 372 с.

2. Спасо-Преображенський кафедральний собор. – Кривий Ріг: Українська православна церква, Криворізька єпархія, 2010. – 34 с.

3. Сучасна музика. – Вип. 1. – Київ: Музична Україна, 1973. – 335 с.

НАРОДНА ПІСНЯ У ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ

БІЛОЗУБ Людмила Миколаївна –

кандидат мистецтвознавства, доцент

кафедри акторської майстерності та дизайну

Запорізького національного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлено використання вітчизняимнм композиторами народної пісні як джерела української музичної культури, що ґрунтується на досвіді багатьох поколінь, має багатовікові традиції, відіграє вагому роль у розвитку суспільства Окреслено, що в народній пісні сконцентровано широку гаму людських почуттів, особливості національно-культурної ментальності, світоглядну культуру й поетичність світосприйняття українців від давнини до сучасності. Відображено, що українська народна пісня протягом своєї тривалої історії характеризується поглибленою зацікавленістю вітчизняними композиторами, які використовували народні мотиви у своїй творчості.

Ключові слова: народна пісня, творчість, композитор, українська музична культура, національні традиції.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ващенко Г. Виховний ідеал / Г. Ващенко. – Полтава: Полтавський вісник. – 1994. – 192 с.

2. Вишневський О. Ще раз про народження громадянина: Національне і громадянське у сучасному українському вихованні / О. Вишневський // К. Освіта. – 2002. – 6–13 лют. – С. 6–7.

3. Гнидь Б. П. Історія вокального мистецтва: підручник / Б. П. Гнидь. – К.: НМАУ, 1997. – 320 с.

4. Гоголь М. В. О малороссийских песнях / М. Гоголь // Пісенний вінок: Українські народні пісні з нотами. – К.: Криниця, 2009. – С. 9–13.

5. Дилецький М. П. Граматика музикальна / М. М. Гордійчук (ред.), О. С. Цалай-Якименко (підгот.). – Фотокопія рукопису 1723 р. – К.: Муз. Україна, 1970. – 109 с.

6. Корній Л. П. Історія української музики: підручник для вищих муз. навч. закл. / Л. П. Корній; Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Ч. 3. XIX століття / Л. П. Корній. – К.: Вид-во М.П.Коць (2001). – 477 с.

7. Луніна А. «Opera Rustica»: діалектика міфу буття / А. Луніна // К. Музика. – 2012. – № 4. – С. 42–45.