ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИКОНАННІ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ НА ЗАНЯТТЯХ З ФІЗИКИ
ВСП «Кропивницький інженерний фаховий коледж
Центральноукраїнського національного технічного університету»
Олена Пташко
Проблема формування креативного мислення студентів фахової передвищої освіти обумовлена змінами соціально-економічного, політичного та культурного життя суспільства. Відповідно до загальних вимог стандарту фахової передвищої освіти студент повинен вміти набувати та знаходити нову інформацію, ставити мету та формулювати завдання, пов'язані з реалізацією професійних функцій, приймати та реалізовувати управлінські рішення, бути методично та психологічно готовим до зміни виду та характеру своєї професійної діяльності.
Зростаюча потреба у фахівцях, здатних творчо підходити до будь-яких змін, нетрадиційно вирішувати проблеми ставить перед закладами фахової передвищої освіти завдання розвиту креативних здібностей у здобувачів освіти. На нашу думку, таку проблему можна вирішити за допомогою експериментальних задач, розв’язок яких визначається дослідним шляхом. Експериментальні задачі на заняттях з фізики дають можливість розвинути фізичну компетентність, що включає обчислювальну, логічну, методологічну та дослідницьку компетентності; проявити творчу самостійність, привчають, що алгоритмом розв’язування тієї чи іншої задачі є зв’язок теорії з дослідом.
На наше переконання різноманітна кількість експериментальних задач на заняттях з фізики дозволяє розвивати професійну компетентність майбутніх фахівців інженерної галузі. Наприклад задачі кількісного експерименту, що передбачають креативний підхід до складання схеми або установки. Описати такий експеримент можна наступним логічним ланцюгом: зібрати-ввімкнути-подивитися які фізичні величини можна виміряти та застосувати їх для розрахунків, а потім зробити висновок.
Але на думку авторів, потрібно застосовувати творчі експериментальні задачі, що дозволяють розвивати фізичну компетентність і креативне мислення студента фахової передвищої освіти. Творча експериментальна задача, така у якій студент сам визначає, які фізичні величини можна знайти, які фізичні процеси можна зафіксувати, які фізичні явища можна спостерігати.
Творчі експериментальні задачі вимагають у студентів креативного підходу для її розв’язку, для пошуку алгоритму, що приведуть до кінцевих результатів, «примушують» шукати проміжні та кінцеві результати, враховувати можливості приладів та пропедевтику бажаних величин та процесів, які студент намагається отримати.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ:
- Бевз А. В. Особливості формування професійної компетентності фахових молодших бакалаврів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. №. 191. С. 212–216.
- Зязюн І. А. Синергетичні параметри педагогіки як детермінанти креативного навчання. Креативна педагогіка. 2012. №. 5. С. 7–14.
- Моляко В.О. Чи можна навчити творчості. Обдарована дитина. 1998. №2. С. 3
- Павленко В.В. Креативність учителя як чинник розвитку педагогічної творчості. Формування дидактичної компетентності педагогів дошкільної та початкової освіти: збірник науково-методичних праць. 2015. С. 145–150.
- Садовий М.І. Особливості методики професійно спрямованого навчання загальноосвітніх дисциплін у закладах фахової передвищої освіти. Наукові записки. Серія: педагогічні науки. 2021. Вип. 198. С. 55–59.
- Садовий М. І., Трифонова О. М. Методичні проблеми створення засобів діагностики знань студентів. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. 2016. №. 71 (1). С. 64–69.