Accessibility Tools

НАВЧАННЯ УЧНІВ ОСНОВ РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ

Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Огуй Євгеній

Здорове харчування є одним з визначальних факторів розумового розвитку, фізичної активності та хорошої успішності дітей шкільного віку. Повноцінний і збалансований раціон сприяє кращому формуванню таких навичок, як здатність самостійно вирішувати поставлені задачі, зібраність, координація дій, зосередженість і відповідальність у навчанні [1].

Реформування системи харчування дітей шкільного віку відбулося на законодавчому рівні після затвердження Постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», яка набула чинності з 1 вересня 2021 року [2].

В Україні активно триває реформування системи організації харчування у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО), що проводяться Міністерством освіти і науки. Міністерство охорони здоров’я України впроваджує оновлені Норми фізіологічних потреб населення України із урахуванням рекомендацій та стандартів ВООЗ та Європейської агенції з харчової безпеки. Одним з найважливіших напрямів реформи освіти є створення безпечного освітнього простору для дітей шкільного віку, у тому числі в аспектах забезпечення дітей якісним та безпечним харчуванням у ЗЗСО. Необхідність комплексного та системного підходу до розробки нових механізмів організації харчування у навчальних закладах розширює коло наукових проблем та завдань наукового пошуку, що потребують розв’язання задля забезпечення ефективного вирішення існуючих проблем управління діяльністю постачальників послуг харчування дітей у загальноосвітніх закладах.

Тому нагальним питанням є взаємодія між вчителями та батьками у справі привчання дітей до правил здорового харчування, адже введення нового раціону харчування в їдальнях закладів освіти спонукало до вияву деякого протесту проти нововведень. Однак, любов до здорової їжі не може виникнути одразу, змінити харчові звички досить не просто. Тому потрібно поступово всім і дорослим і дітям перебудувати свої погляди та смаки в бік здорового способу життя. Харчові звички – це результат навчання. Кожну дитину можна заохотити їсти здорову їжу, а робити це потрібно у єдності думок та принципів між батьками, технологами та вчителями. Адже здорова їжа теж повинна бути у першу чергу смачна та візуально приваблива. Така задача стоїть перед технологами закладів харчування. А справа заохочення учнів до здорового харчування покладається вже на батьків та вчителів.

Експерти радять поступово вводити в домашній раціон страви з овочів та фруктів. Підбирайте такі страви, які будуть містити повноцінні продукти і смакувати дитині, акцентуйте увагу на складових таких страв. Тоді діти захочуть спробувати й нові страви з таких овочів та фруктів.

Найкраще коли вчителі харчуються разом зі своїми учнями у їдальнях під час перерви на 2-й сніданок. Діти, які харчуються разом зі своєю сім'єю, як правило, їдять більш здорову їжу. Вони менш схильні голодувати та навпаки, мають менші ризики набрати зайву вагу. Важливо також навчати дитину їсти у відповідному середовищі. Наприклад, діти, які їдять перед телевізором, схильні до вибору менш безпечних та корисних продуктів. Найкраще коли діти не лише в закладах освіти дотримуються режиму харчування, оскільки знаходяться під контролем вчителів, а й в домашніх умовах існує режим харчування, якого дотримуються всі члени родини.

Не варто заохочувати дітей вживати корисну їжу певними нагородами, наприклад морозивом. Таким чином почнуть маніпулювати вами, а такі маніпуляції не сприяють формуванню здорових харчових звичок. Їжа – перш за все, джерело поживних речовин та енергії для нашого організму [3].

Зараз більшість класних кімнат та навчальних аудиторій оснащені кулерами з питною водою. Варто не забувати показувати приклад дітям регулярного вживання води впродовж дня. Якщо кулерів у ваших аудиторіях немає, то можна носити пляшечки з питною водою. Вчитель може тримати свою пляшечку на виду і періодично пити воду, тим самим привчати учнів теж багато вживати рідини, адже кількість води, яку має споживати дитина протягом дня, залежить від багатьох факторів, таких як стать, вік, рівень фізичної активності, а також температура повітря, погодні умови та клімат загалом і становить від 5 до 10 склянок.

Варто постійно залишатися прикладом для своїх дітей. Діти всього навчаються у дорослих, і в першу чергу батьків. Якщо хочете заохотити дитину їсти здорову їжу, то і самим варто харчуватися правильно. Тому лише у тісній співпраці вчителів, батьків та працівників закладів харчування можна досягти раціонального сприйняття нововведень, особливо таких, що сприяють збереженню здоров’я наших дітей.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Нормативно-правове забезпечення харчування у навчальному закладі. URL : http://school167.edu.kh.ua/harchuvannya/ (дата звернення 06.06.2022 р.).

2. Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку Постанова КМУ № 305 від 24.03.2021 року. URL : https://osvita.ua/legislation/other/82184/ (дата звернення 07.06.2022 р.).

3. Як заохотити дитину до здорового харчування: розказує експерт. URL : https://moz.gov.ua/article/health/jak-zaohotiti-ditinu-do-zdorovogo-harchuvannja-rozkazue-ekspert (дата звернення 05.06.2022 р.).