Accessibility Tools

ДО ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ ПРОФЕСІЙ ОФІСНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Черкаській області

Тінькова Дар’я

Заклади професійної (професійно-технічної) освіти Черкаської області готують кваліфікованих робітників з професій офісного забезпечення: операторів з обробки інформації та програмного забезпечення, обліковців з реєстрації бухгалтерських даних, операторів поштового зв’язку. В умовах нових реалій [1], очевидно, що крім професійних компетентностей у майбутніх кваліфікованих робітників професій офісного забезпечення мають бути сформовані soft skills - комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність [2, с. 4].

Для майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення, обліковців з реєстрації бухгалтерських даних, операторів поштового зв’язку, на нашу думку, важливими є навички співпраці, комунікації, трудової етики, управління часом, гнучкості.

Навичка співпраці проявляється через управління конфліктними ситуаціями, розв’язання конфліктної ситуації, делегування повноважень та співпрацю.

Навичка комунікації проявляється у повазі до колег, слуханні колег, наданні конструктивного зворотного зв’язку.

Навичка трудової етики у роботі проявляється через відповідальність, дисципліну та надійність.

Навичка управління часом проявляється через постановку цілей, розстановку пріоритетів, планування, фокусі на процесі, управлінні стресовими ситуаціями.

Навичка гнучкості в екстремальних робочих ситуаціях проявляється через спокій, оптимізм, відкритість, швидких прийнятих рішеннях, мотивації.

Існує велика кількість форм і методів, які дозволяють інтегрувати розвиток вищенаведених навичок у освітній процес, і вибір обмежений лише рівнем теоретичної підготовки здобувачів освіти та уявою педагога.

Розглянемо деякі з них.

Для розвитку співпраці здобувачам освіти на уроках теоретичного навчання варто запропонувати наступну вправу «Всі пов’язані».

Необхідні матеріали: хустки або смужки тканини; інші предмети за потребою.

Необхідний час: 15-30 хвилин, залежно від мети та кількості учасників групи.

Кількість учнів 2-15. Якщо здобувачів освіти більше, розділіть на команди.

Учасникам необхідно стати в коло, обличчям один до одного та простягнути руки. Необхідно зав’язати їм руки попарно так, щоб кожен здобувач освіти був прив’язаний до зап’ясть обох сусідів. Потім, коли в групі всі пов’язані, необхідно дати завдання, яке вони мають зробити разом.

Для розвитку комунікації здобувачам освіти на уроках виробничого навчання варто запропонувати наступну вправу «Три способи комунікації».

Необхідні матеріали : дошка, крейда, кілька хусток, ручка та папір

Необхідний час: 15-20 хвилин

Кількість учнів : 6-40

Необхідно розділити учасників на три команди та аудиторію на три зони. Перша команда представляє середовище спілкування віч-на-віч. Ці здобувачі освіти не мають ніяких обмежень, щодо самого спілкування. Вони сидять в першій зоні аудиторії, роблять нотатки щодо виконання завдання. Друга команда представляє телефонне середовище. Цим учасникам групи слід зав’язати очі, щоб повторювати телефонне спілкування (в якому вони не можуть бачити людину, з якою розмовляють). Вони повинні сидіти разом у другій зоні аудиторії та виконувати завдання. Один здобувач освіти з цієї команди буде виступати в ролі спостерігача за роботою інших і не буде закривати очі. Третя команда представляє середовище електронних повідомлень. Ці учасники повинні сидіти спиною до спини і не можуть говорити. У кожного з них повинні бути папір і ручка. Щоб розв’язати завдання, вони повинні писати повідомлення на папері і передавати їх один одному. Всім трьом командам відведено 7 хвилин на виконання завдання.

Отже, формування soft skills у майбутніх кваліфікованих робітників професій офісного забезпечення є надзвичайно важливим. Педагогічно доцільне використання відповідних вправ під час освітнього процесу допоможе здобувачам освіти у майбутньому утриматися на роботі та просуватися по кар’єрних сходах.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Давоський формат. Як у світі змінюються погляди на навчання? URL: https://skills.dcz.gov.ua/davoskyj-format-yak-u-sviti-zminyuyutsya-pogly ady-na-navchannya/ (дата звернення: 02.05.2022).

  2. Навички для успішної кар’єри [курс для здобувачів освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти] – К. 2020. 300 с.