ДЕЯКІ ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКСКУРСІЙОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПРОЦЕСІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Погрібна Анжеліка, Рябець Сергій
Вітчизняна система освіти знаходиться в процесі створення та застосування на уроках і заняттях цікавої та інформативної наочності. Наочність на думку вчених є кращим засобом навчання, ніж вербальні методи які, застосовують так звану штучну наочність, навіть у тих випадках, коли найкращою наочністю виступає навколишнє середовище [1-3].
Технологічна освіта в процесі вивчення основних шкільних наук передбачає цільову спрямованість одержуваних старшокласниками освітніх навичок про наукові засади найголовніших процесів технологічного виробництва, розвиток творчої особистості та майбутніх професійних інтересів [7, 8].
Школярі протягом років навчання у початковій, середній та старшій школі ознайомлюються з тими головними цінностями життя і культури, що створені цивілізацією, особливо в умовах сучасного суспільства, коли людина сама вирішує де і ким працювати [4]. Крім того, освітня діяльність у закладах загальної середньої освіти містить у собі такі елементи, які є загальними для будь-якої праці ‑ активні систематичні зусилля, цілеспрямованість, подолання постійно виникаючих проблем та труднощів, оскільки освітній матеріал ускладнюється від предмету до предмету, від уроку до уроку. Перші заняття з наукової організації праці учень отримує в освітньому процесі саме в ЗЗСО [9].
Звичайні умови освітньої діяльності (наприклад, урок отримання нових знань та практичний урок) не має можливості познайомити учнів з різними досягненнями виробництва та створює старшокласникам та вчителям технологій певні педагогічно-методичні виклики. Тому екскурсія в такому випадку має виступає як одним із елементів сучасної цивілізованої освіти. Також навчальна екскурсія має велике значення для виховання поваги до праці, та людей, які її виконують, що є метою трудового технологічної підготовки старшокласників [6]. Отже, нами досліджувалась екскурсія на уроках технологій як ефективний чинник для формування майбутніх професійних вподобань.
Екскурсія ‑ це вид навчальної діяльності, при якому освітня діяльність проводиться на так званому «натуральному» чи «природному» виробництві чи об’єкті поза межами школи та класу. Також це організована форма навчання і одночасно метод навчання [5]. Саме такі визначення вказують на особливу роль екскурсій як важливої складової освітнього процесу ЗЗСО. На зміст та форми організації навчальної екскурсії впливають не тільки завдання предмету, а й наявність в регіоні відповідних виробництв, профільних закладів освіти, специфіки місцевих умов тощо. Особливо актуальними є екскурсії при вивченні технологій, а їх проведення вирішує ряд таких важливих завдань навчання як розвиток спостережливості за навколишнім світом, культурною спадщиною (вироби в національному стилі), сприяє політехнічній освіті, формує наукове мислення, підвищує мотивацію до вибору та опанування майбутньої професії тощо [8].
Підготовка до організації та проведення цього специфічного виду занять вимагає такої ж серйозної роботи як і до звичайних уроків, а саме: чітке формулювання мети та основних завдань, плану проведення (огляду об’єкту), використання екскурсійного матеріалу тощо. Учням при цьому можуть бути запропоновані різни види завдань від вивчення конкретних об’єктів до накопичення матеріалу з теми екскурсії з подальшим використанням (звітуванням). Зауважимо також, що при організації такого виду занять обов’язково проводиться цільовий інструктаж з техніки безпеки, правил поведінки під час переходу чи проїзду до місця екскурсії та її перебігу, а при самому проведенні учням наголошується на зберіганні уваги, спостереженні за оглядуваними об’єктами, фіксації необхідних відомостей, підведенні підсумків (рефлексії).
Висновки. Таким чином, підготовка та організація екскурсійної діяльності старшокласників вчителем технології потребує від нього певних знань та навичок такої діяльності, розуміння сутності екскурсійної діяльності та її місця у системі технологічної підготовці.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Афанасьєв А., Іщук Н. Виховне середовище в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. Рідна школа. 2018. № 6. С. 23-26.
-
Гаврилюк Г. Вплив інтерактивних методів навчання на розвиток особистості засобами технологічних дисциплін. Трудова підготовка в закладах освіти. 2016. № 10. С. 12-14
-
Гаргін В.В. Історія розвитку методики трудового навчання в Україні. Умань: ПП Жовтий, 2012. 166 с.
-
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Академія педагогічних наук України. К., 2015. 42 с.
-
Клочко Ю. М. Основи екскурсійної методики. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (22-23 листопада 2018 рік). Вип. 25. К.: Веселка, 2018. С. 29-37.
-
Коберник О.М., Терещук Г.В. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні: навчальний посібник . Тернопіль : ТНПУ, 2018. 257 с.
-
Організація екскурсійної діяльності. Опорний конспект лекцій. Уклад. О. О. Каролоп. Київ: Видавничий центр КНТЕУ. 2016. 45 с.
-
Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти: навчальний посібник. Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2014. 304 с.
-
Цина А. Організація технологічної освіти в умовах профільної школи. Трудова підготовка в закладах освіти. 2018. №7. С.17-20.