ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СЛУЖБИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ

Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля Національного університету цивільного захисту України

Кришталь Василь

Сучасне життя і професійна діяльність практично не можливі без використання інформаційно-комунікаційних технологій. Виховання всебічно розвиненого фахівця і професіонала служби цивільного захисту є першочерговим завданням профільних закладів вищої освіти.

Метою дослідження є аналіз особливостей формування інформаційно-комунікаційної компетентності у майбутніх фахівців служби цивільного захисту.

У ст. 1 Закону України «Про освіту» поняття «компетентність» витрактовано як «динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність», а в ст. 17 Закону зазначено, що метою вищої освіти є здобуття особою високого рівня наукових та/або творчих мистецьких, професійних і загальних компетентностей, необхідних для діяльності за певною спеціальністю чи в певній галузі знань [1].

Аналіз наукових праць О. Бондаренка, А. Ворожбита, В. Заболотного, І. Зимньої, Г. Козлакова, С. Литвинової, Ю. Машбиці, О. Міщенко, І. Середи та ін., присвячених вивченню різних аспектів формування інформаційно-комунікаційної компетентності, дозволяє тлумачити поняття «інформаційно-комунікаційна компетентність» у контексті підготовки майбутнього фахівця служби цивільного захисту як інтегральна характеристику особистості і компонент професійної компетентності, що охоплює мотивацію до засвоєння відповідних знань, умінь і навичок, здібність до вирішення завдань у сфері професійної діяльності із використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

У своїй праці Л. Біденко [2, 39] подає розгорнуту характеристику інформаційно-комунікаційної компетентності, що є одним з компонентів професійної компетентності майбутніх фахівців служби цивільного захисту, і передбачає розуміння принципів роботи основних комп’ютерних програм, включаючи текстовий та табличний процесори, системи керування базами даних, способи зберігання й обробки інформації; обізнаність у своїй сфері діяльності, заснована на використанні Інтернету й електронних способів передачі інформації, таких як e-mail, відео конференції та ін., розуміння різниці між реальним і віртуальним світом тощо), уміння (здатність шукати, збирати, створювати, організовувати електронну лінгвістичну інформацію, систематизувати отримані дані і поняття; здатність використовувати відповідні засоби (презентації, графіки, діаграми, карти) у професійній діяльності; здатність застосовувати інформаційні технології для підвищення ефективності навчання й учіння), навички використання комп’ютера і технологій зв’язку тощо.

У структурі інформаційно-комунікаційної компетентності переважна більшість науковців виокремлює такі компоненти: 1) когнітивний; 2) ціннісно-мотиваційний (гносеологічний); 3) техніко-технологічний (технологічний), 4) комунікативний; 5) інноваційний; 6) рефлексивний.

Н. Баловсяк зараховує до критеріїв сформованості інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього фахівця наступні: мотивацію до вивчення нових технологій, комп’ютерну грамотність, ефективність інформаційної діяльності, рівень творчого підходу до вирішення професійних завдань, рівень операційних умінь [3].

Можемо зробити висновок, що формування професійної компетентності у майбутніх фахівців служби цивільного захисту передбачає не лише опанування професійно необхідних знань, умінь і навичок, а й належний рівень сформованості інформаційно-комунікаційної компетентності, що дає змогу здійснювати самостійний пошук інформації, її аналіз, відбір, обробку і передавання засобами сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

Перспективами подальшого дослідження вбачаємо аналіз науково-методичного забезпечення для самостійної роботи студента у процесі вивчення дисциплін циклу професійної підготовки з метою його вдосконалення.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Про освіту: Закон України // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст.380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  2. Біденко Л.В. Інформаційно-комунікаційна компетентність як складова професійної компетентності майбутнього вчителя. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. Вип. 22. Суми, 2013. 33–41.
  3. Баловсяк Н.В. Формування інформаційної компетентності майбутнього економіста в процесі професійної підготовки : дис... канд. пед. наук / 13.00.04. Київ : Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, 2006. 334 с.