Accessibility Tools

ОКРЕМІ АСПЕКТИ МЕТОДИКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВИГОТОВЛЕННЯ ШВЕЙНИХ ВИРОБІВ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Закаблук Світлана

Стрімкий розвиток інформаційних технологій в ХХІ сторіччі зробив актуальною проблему модернізації системи освіти. В Україні суть такої модернізації найбільше відбилася в Концепції розвитку дистанційної освіти, яка завдяки такому глобальному явищу, як Інтернет, охоплює широкі шари суспільства та стає найважливішим фактором його розвитку. А, зокрема, всесвітня пандемія внесла значні корективи у освітні процеси. Технології дистанційного навчання набули глобального поширення.

Технології дистанційного навчання відтепер використовуються не тільки в дистанційній освіті, а й в інших формах навчання: очній, заочній, експерименті; зокрема, в окремих дисциплінах або в блоках дисциплін, що призначені для підвищення освітнього рівня чи кваліфікації окремих осіб та груп слухачів.

Останнім часом в Україні гостро постає проблема, пов’язана з необхідністю швидкої підготовки та перепідготовки висококваліфікованих робітників, здатних адаптуватись до швидкоплинних виробничих умов, через нестачу кваліфікованих педагогічних працівників, які володіють професією, а також потреба в професійній інновації викладачів спеціальних предметів закладів професійно-технічної освіти, дистанційне навчання, що реалізується на рівні загальної середньої, професійно-технічної, вищої та післядипломної освіти, а також самоосвіти, дає можливість швидко оновлювати знання, що вибираються зі світових інформаційних ресурсів.

Значний внесок у розкриття концептуальних підходів і механізмів реалізації дистанційного навчання у професійній школі зробили такі вчені: В. Кашицин, В. Овсянніков та ін. (вища професійна освіта); Н. Глушнева, В. Невзорова (середня професійна освіта); теорію і методику професійної підготовки викладачів-тьюторів для системи дистанційної освіти розглядали С. Сисоєва, В. Осадчий та ін. Особливості навчання в електронному освітньому середовищі проаналізовано в роботах таких науковців як Н. Балик, Р. Гуревич, Н. Дементієвська, М. Жалдак, І. Захарова, Є. Полат, Дж. Егберт, Дж. Джарвіс, Д. Тілер, П. Грей та ін.

В не перший рік продовжується віддалене навчання учнів закладів професійно-технічної освіти. Викладачі опановують різні платформи для організації дистанційного навчання, зокрема широкого поширення набула робота в додатку GOOGLE CLASSROOM. Через дану платформу викладачі сформували різні види практичних та творчих завдань. Особливістю навчання майбутніх фахівців галузі легкої промисловості є численні практичні роботи. Тому налагоджено процес навчання навіть з професійно-спрямованих навчальних дисциплін. Через додатки GOOGLE викладачі формують відео- та фото- завдання й отримують фото-, відео-звіти студентів про виконання графічних робіт, пошиття зразків та виготовлення швейних виробів, моделювання та проектування дизайн-об’єктів тощо.

Наприклад для дистанційного вивчення основ моделювання виробів легкої промисловості, учні через додаток CLASSROOM отримують інструкції з покроковим виконанням етапів моделювання окремих деталей швейних виробів. За даними інструкціями студенти виконують типові вправи з моделювання. В якості практичних індивідуальних завдань дівчатам надсилаються окремі варіанти моделей, які кожна учениця виконує окремо за своїм варіантом. Всі фото-звіти учениці прикріпляють у вкладці «Завдання» на перевірку. У зворотному зв’язку вони отримують індивідуальні коментарі, пояснення, зауваження та бали за навчальну діяльність у курсі.

Для проведення занять з конструювання швейних виробів викладачі використовують інтерактивну дошку або графічні редактори та спеціальні програми для виконання графічних робіт. І під час сумісного доступу до екрану викладача, студенти бачать всі графічні операції, які виконує викладач на віртуальній дошці, а студенти можуть виконувати креслення на своїх електронних гаджетах або на папері послідовно за алгоритмом, запропонованим викладачем. Таким чином, забезпечується ефект роботи в аудиторії з класною дошкою. Адже, роботі в системах автоматизованого проектування одягу має передувати графічно-конструкторська підготовка, щоб учні могли усвідомити, які лінії на креслення відповідає таким антропометричним точкам та лініям на тілі людини.

Особливий підхід до навчання основам технології виготовлення швейних виробів винайшли викладачі Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка і поширюють свій досвід серед закладів професійної освіти міста та області – це робота з макетною тканиною, з якої викладач викроює всі необхідні деталі для певного виду швейного виробу, а потім під час занять демонструє поетапну обробку кожного вузла швейного виробу, при цьому ведеться відеозапис, який прикріпляється в гул-класі, для того щоб учні мали можливість переглядати за потреби відео, то розібрати проблемні для себе моменти. Також застосовуються індивідуальні консультації з учнями за їх бажанням. Наразі дуже важливим є зворотній зв'язок зі здобувачами освіти., оскільки якість практичного навчання важче контролювати через дистанційні платформи навчання. Наразі можуть бути відео фрагменти виконання учнями практичних завдань, інтерактивні проекти, співбесіди, презентації результатів навчальної діяльності учнів тощо.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Дистанційне навчання URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення 12.11.2020).

  2. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні URL : http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html. (дата звернення 14.11.2020).

  3. Савченко Ю. Л. Аналіз стану та перспектив впровадження дистанційної форми навчання в навчальний процес професійно-технічного навчального закладу. Педагогічний дискурс. 2013. Вип. 14. С. 397–401.