Accessibility Tools

ВИКОРИСТАННЯ ЕТНОТРАДИЦІЙ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Теремецька Анна

Стратегічним напрямом професійної освіти виступає установка на розвиток і самовдосконалення фахівця, за умови реалізації якої він зможе вільно орієнтуватися в складних соціокультурних ситуаціях, науково обґрунтовано впливати на формування зовнішнього образу сучасної людини. Утвердження особистісного і професійного становлення фахівця галузі легкої промисловості повинно стати умовою його повноцінного функціонування й підвищення продуктивності професійної діяльності. Особливо актуальним дане питання виявилось у зв’язку із запровадженням національно-патріотичного виховання сучасної молоді, яке реалізується у першу чергу у навчальному процесі. Звернення до національно культурних надбань та традицій може реалізуватися на різних етапах навчально-виховного процесу, зокрема в закладах професійної освіти.

Творче переосмислення традицій народного костюму у вітчизняному та зарубіжному моделюванні одягу має свою динаміку й є надзвичайно неоднорідним у сенсі авторських образно-стилістичних вирішень. Відтак, постає завдання визначити основні загальнокультурні та мистецькі передумови актуалізації традицій народного одягу та дослідити присутні у сучасній модельній практиці типи використання традиційних елементів.

Варто зауважити, що саме у такому аспекті проблема не отримала вичерпного комплексного висвітлення у вітчизняній науковій традиції. Важливими для вивчення використання традиційних елементів у сучасному моделюванні одягу є також розвідки вітчизняних вчених, присвячені образно-конструктивним особливостям та символіці українського національного вбрання (Р. Захарчук-Чугай, Н. Камінська, Т. Кара-Васильєва, К. Матейко, Т. Ніколаєва, М. Селівачов та ін.); розгляду концептуальних засад практики сучасного дизайну (Л. Дихнич, О. Лагоди, М. Мельник, О. Тканко, І. Кодлубай та О. Ноги, О. Цимбалюк, Ю. Шестопалової та ін.). Питанням теорії художнього проектування костюма, композиції, формотворення та образотворення одягу присвячені роботи Т. Бердник, Г. Гусейнова, Т. Ніколаєвої. Історія, тенденції розвитку сучасного вітчизняного дизайну одягу та етнонаціональний аспект висвітлені М. Костельною, О. Тканко.

Розглядаючи питання професійної підготовки майбутніх фахівців галузі легкої промисловості вбачаємо перспективним напрямком національно-патріотичного виховання молоді, вивчення історії української культури, історії українського костюму, дизайну одягу й, зокрема, звернення до основ етнодизайну на заняттях з моделювання одягу. Так, нашу увагу привернула можливість звернення до етнокультурних надбань українського народу при вивчення дисципліни «Моделювання та художнє оздоблення одягу», адже формування нових моделей з використанням елементів етнодизайну розширює межі професійного становлення майбутніх фахівців і національного їх виховання. Звернення до української етнічної тематики, традицій українського народного костюма і застосування традиційної колористики та стилістики в дизайні сучасного одягу – один із способів демонстрації власної культури і національної ідентичності. За допомогою методів творчої стилізації та художньої трансформації стає можливим переосмислення й естетичне перетворення традиційного костюму у витвір сучасного мистецтва. Саме виокремлення у вітчизняному дизайні одягу етнонапряму надає образної самобутності українській продукції. А підготовка молодого покоління фахівців модної індустрії до професійної роботи на засадах кращих вітчизняних традицій є запорукою визнання українського виробника у світовому модному просторі.

Разом з тим, у процесі навчання майбутніх фахівців галузі легкої промисловості моделюванню одягу залишаються невирішеними певні проблеми. В першу чергу, вони пов’язані з різним вихідним рівнем технічних, технологічних, графічних та художньо-естетичних знань і вмінь випускників шкіл, які вступають до закладів вищої професійної та професійно-технічної освіти на навчання. Школи чи ліцеї технологічного профілю, де є відповідна матеріально-технічна база для занять з трудового навчання, де учні додатково у гуртках можуть займатися народними художніми промислами, різними видами декоративно-ужиткової чи технічної творчості, забезпечують своїм випускникам, порівняно з іншими, кращі вхідні умови для опанування спеціальних дисциплін. Тому заклади професійної освіти повинні впроваджувати такі технології, форми і методи навчання, які дозволять виправляти ситуацію та забезпечать можливість здобувачам освіти опанувати відповідними знаннями, уміннями та навичками.

Для формування професійних умінь майбутніх фахівців галузі легкої промисловості звернення до етнічних традицій українського костюму є важливим елементом національно-патріотичного та інтелектуально-духовного виховання сучасної молоді, а також невичерпним джерелом для творчості та пошуку нових рішень у створенні сучасних моделей одягу.

Література

  1. Кодлубай І., Нога О. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Прадавня Україна: історія, культура, вбрання ХХV тис. до н.е. – VII ст. Львів : Українські технології, 2001. 528 с.: іл.
  2. Король С. В. Шляхи впровадження в освітню практику диференційованого навчання Зб. наук. статей НПУ ім. Драгоманова. Київ : НПУ, 2001. Вип. 41. С. 60–
  3. Селівачов М. Р. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія) : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. мистецтва. Київ : АНТ, 2009. 407 с.: іл.
  4. Стельмащук Г. Національне в творах львівських митців сучасного художнього текстилю Художній текстиль. Львів, 1998. С. 30–35.
  5. Шестопалова Ю. А.Класика, авангард, постмодерн як рефлексивні системи Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2009. Вип. 15(2). С. 25–32. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uk_msshr_2009_15(2)__7