ФІЗИЧНІ ЗАДАЧІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Олена Ліскович
Розв’язування задач є важливою частиною освітнього процесу з фізики, що забезпечує формування предметної та ключових компетентностей учнів. Однак мова йде не про типові фізичні задачі, а відібрані чи сконструйовані таким чином, щоб забезпечувати практичне використання знань у ситуаціях різного контексту. Зміст задачі визначає ключову компетентність, на формування якої вона орієнтована.
Ураховуючи сучасні тенденції до інтеграції в освітньому процесі, і те, що процес формування ключових компетентностей здійснюється на міжпредметній основі виникає необхідність дослідження можливостей використання задач фізичного змісту на уроках із інших предметів. Для прикладу візьмемо курс «Фінансова грамотність», що викладається в старшій профільній школі, і розглянемо можливості використання задач фізичного змісту в процесі викладання курсу.
Аналіз наукових публікацій засвідчив, що науковці розглядали можливості використання фізичних задач у процесі навчання інших предметів:
- в освітньому процесі з математики на основі актуалізації математичних знань на уроках фізики і фізичних знань на уроках математики, у тому числі під час розв’язування задач фізичного змісту [1];
- на уроках біології, як засіб формування міжпредметної компетентності учнів [2].
Використання фізичних задач на уроках інших предметів відноситься до міжпредметних зв’язків операційно-діяльнісного типу, до яких належать зв’язки між способами навчально-пізнавальної діяльності й уміннями учнів. Першим етапом у використанні міжпредметних зв’язків є визначення спільних питань і їх узгодженості в часі.
Проаналізувавши навчальну програму курсу «Фінансова грамотність» для 10-11 класів, що розрахована на 35 годин, ми виявили питання, пов’язані з фізикою [3]. Наприклад, змістом розділу «Зайнятість і підприємництво» передбачено, що учень/учениця: визначає риси та особисті якості, необхідні для професійної реалізації; аналізує пропозицію на ринку праці з урахуванням вимог до знань, навичок та досвіду; приймає рішення стосовно вибору навчання та роботи для побудови кар’єри з урахуванням власних сильних та слабких сторін; усвідомлює цінність знань та навичок.
Для досягнення зазначених очікуваних результатів в освітньому процесі з фізики доцільно залучати учнів до виконання завдань, що передбачають: пояснення фізичної сутності сучасних виробничих процесів і технологій; оцінку можливості застосування набутих знань у майбутній професійній діяльності; ознайомлення з підприємствами, із якими можна пов’язати майбутню професію.
Зв’язки з фізикою можуть бути реалізовані як через зміст навчального матеріалу так і через використання специфічних засобів навчання фізики (фізичний експеримент, фізична задача). Акцентуємо увагу на використанні фізичних задач, які можуть бути підставою для аргументованого фінансового рішення, фінансового планування тощо. Під час відбору таких задач необхідно врахувати, що вони повинні мати цікавий прикладний зміст, що базується на поняттях і термінах, що вже вивчені на уроках фізики. Наведемо приклад задачі до теми «Зайнятість і підприємництво».
Задача. Уявіть себе підприємцем, який планує відкрити парк розваг. На сайті Вінницького заводу «Аналог», що займається виробництвом атракціонів та розважальних комплексів, підберіть один із атракціонів, ознайомтеся з характеристиками (час одного оберту, напруга, споживана потужність, кількість місць для посадки). На основі одержаних даних визначте роботу електричного струму за один оберт колеса. Оцініть ціну квитка при повному завантаженні атракціону (без урахування інших затрат). Які затрати потрібно врахувати майбутньому власнику розважального бізнесу?
Запропонована задача є не складню з точки зору фізики, однак вона передбачає пошук, відбір, аналіз і використання інформації, прийняття рішення на основі її аналізу.
Усе вищевикладене дає підстави для висновку, що фізичні задачі є ефективним засобом формування предметної і ключових компетентностей учнів. Використання задач фізичного змісту на уроках курсу за вибором «Фінансова грамотність» сприятиме ефективному формуванню підприємливості та фінансової грамотності учнів.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Бенедисюк М. М. Задачі з фізичним змістом на уроках математики як можливість інтеграції шкільних курсів математики та фізики. Теоретико-методичні аспекти навчання математичних дисциплін: монографія; за ред. доц. А. В. Прус. Житомир: Вид-тво «Рута», 2018. С. 103–135.
- Матяш Н. Ю. Фізичні знання в біології – один зі шляхів формування міжпредметної компетентності учнів основної школи. Фізика та астрономія в рідній школі. № 6. С. 12-14.
- Фінансова грамотність. 10-11 класи. Навчальна програма курсу за вибором для загальноосвітніх навчальних закладів.