Accessibility Tools

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА: ВИКЛАДАЧ – СТУДЕНТ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Калініченко Надія

Концентуальні зміни в нормативних дакументах про освіту, зокрема в Концепції Нової української школи, вносять суттєві зміни у зміст, методику та технології підготовки майбутніх педагогічних працівників, зокрема майбутніх вчителів біології, які  по заверненні навчання, як показує практичний досвід, виконують  найрізноматітніші  обов’язки на різних посадах. Це вчителі біології, основ здоров’я та хімії, завідуючі навчальними кабінетами, керівники творчих груп, класні керівники,  керівники гуртків та відділень МАН та ін. З метою підготовки майбутніх студентів до успішної творчої діяльності  до курсу методики навчання біології (третій курс бакалаврату) введені основи таких технологій як групової навчальнлї діяльності, технології дослідження, створення ситуації успіху, технології партнерства, які студенти використовують у процесі  моделювання навчальних занять при проведенні лабораторних та практичних робіт, виконанні завдань виробничої педагогічної практики. В умовах  воєнного стану особливої значущоці набуває партнерська технологія  викладач – студент.

Вона ґрунтується на простих, але надзвичайно важливих принципах: взаємоповазі всіх учасників навчального процесу; довірливих стосунках та спільній наполегливій праці; позитивному та доброзичливому ставленні одне до одного; порозумінні та ефективній комунікації задля досягнення спільної мети; забезпеченні права вільного вибору; горизонтальній моделі співпраці (всі учасники навчального процесу мають бути рівноправними); соціальному партнерстві (добровільності визнання власних обов’язків та обов’язковість їх виконання) [3, с. 2]. Ефективним  формам налагодження партнерських взаємин сприяє  створення освітнього середовища, яке засноване на принципах педагогіки партнерства, і включає чітку  та цілеспрямовану взаємодію  всіх учасників навчального процесу, а також усвідомлення ними важливості досягнення спільної мети.  Для цього використовуємо     навчальні тренінги,   практикуми,  круглі  столи, дискусії, ділові ігри, індивідуальні консультації та ін.  Про оволодіння студентами елементами педагогіки партнерстав  засвідчив захист  курсових робіт з методики навчання біології  студентами - біологами четвертого курсу – самостійної навчально-наукової роботи, з елементами дослідження, що виконується студентами з метою закріплення, поглиблення і узагальнення знань, одержаних за час навчання.

Під час захисту курсових робіт студентам вдалося поєднати теоретичні аспекти теми, що ними вивчалася, з практичним втіленням в шкільну практику та з власним  інноваційним пошуком,  про що свідчить перелік тем,  зреалізованих студентами за останні два роки.  Цікаво і змістовно  були розкриті теми: «Органiзацiя та змicт позакласної роботи з бiологiї», «Методика використання STEM - технологій на уроках біології», «Вивчення курсу біологія в умовах дистанційного навчання з використанням функцій месенджера Telegram», «Методика проведення інтегрованих уроків з біології», «Нетрадиційні уроки як засіб формування пізнавальної активності учнів на уроках біології», «Використання дистанційних платформ при вивченні шкільного курсу біології» «Екологічне виховання школярів», «Особливості роботи з сайтом Canva на уроках біології» та інші.   Як бачимо, проблематика курсових робіт стосується актуальних питань дидактики, виховання, педагогічного менеджменту, а також сучасного стану освітньої політики. Комісія з захисту курсових робіт уважно вислухала доповіді студентів, відзначивши достатній рівень їх підготовки і володіння матеріалом дослідження. Студенти під час доповіді демонстрували презентації, впевнено відповідали на поставлені питання.

Настанова на партнерство у процесі  навчання підростаючих поколінь бере витоки з національної педагогічній традиції.  Пригадаємо, як в системі виховання  особистості педагог-гуманіст  Васидь Сухомлинський розбудовував  «школу радості», батьківську школу, колектив педагогів-однодумців, які у щоденній вчительській роботі  поєднували науку. майстерність і мистецтво. У своїх працях (зокрема, “Людина неповторна”, “Серце віддаю дітям”) ще в 1960-х роках  він наголошував, що дитина – це активний і самодіяльний індивід, який не “вчиться на дорослого”, а живе повноцінним і цікавим життям. «У практиці своєї виховної роботи ми виходимо з того, що людина неповторна …», — пише Василь Олександрович у праці «Духовний світ школяра» [1, с. 284]. «Людська індивідуальність дитини неповторна …», – повторює він у праці «Розмова з молодим директором» [2, с. 449]. Отже, до неї слід ставитися доброзичливо і з розумінням.

Педагогіка партнерства важлива і незамінна з огляду на те, що сприяє створенню атмосфери, в якій найкраще розкривається потенціал кожного викладача  і студента, формується ініціативність і креативність як  провідні ключові активи  діяльності  в сучасному світі.

Список джерел

1. Сухомлинський В.О. Духовний  світ школяра.   Вибр. тв. : в 5 т. К. : Рад. шк., 1976. Т. 1. С. 209 – 400.

2.Сухомлинський  В.О. Розмова з молодим директором. Вибр. тв. : в 5 т. К. : Рад. шк., 1977. Т. 4. С. 391– 626.

3. Педагогіка партнерства – ключовий компонент формули НУШ. https://vseosvita.ua/library/pedagogika-partnerstva-klucovij-komponent-formuli-nus-178536.htm  (дата звернення: 2.06.2022).