Accessibility Tools

ДО ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СУЧАСНОГО ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Донецький національний університет імені Василя Стуса

Зарішняк Інна

Якісне кадрове забезпечення вищої освіти є актуальним для сучасної педагогічної науки та практики. Оскільки інтеграційні, глобалізаційні та інформатизаційні процеси мають вплив на освіту, то змін зазнають і вимоги щодо компетентності викладачів.

Якими ж мають бути ділові та особистісні характеристики викладача, що в сукупності забезпечують вирішення професійних завдань в межах зони відповідальності. Мова йде про компетентність – поведінкову модель, яка визначається професіоналізмом (фахові знання, особистісні риси, уміння, навички) та мотивацією (цінності, установки, очікування, прагнення). На думку І. Зязюна, успіх педагогічної діяльності зумовлюється передусім рівнем професійної підготовленості викладача. Розглядаючи науково-педагогічну діяльність як цілісну систему, структурні компоненти якої регламентуються нормативними актами, ми будемо виходити з тих вимог, що: а) диктує час, б) професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти».

Щодо особистісних характеристик сучасного викладача, то ключовими якостями професійної діяльності залишається особистісна спрямованість (інтереси, схильності, переконання, ідеали, в яких виявляється світогляд людини), педагогічна самосвідомість і такі особистісні якості як цілеспрямованість, наполегливість, працелюбність, дотепність, красномовство, артистичність натури і емоційний інтелект (емпатія, стресостійкість), а також самовдосконалення.

До навичок 2025 дослідники відносять комплексне вирішення проблеми або багатозадачність, яка, на нашу думку, стане засадовим показником професійної здатності викладача і включатиме уміння працювати на межі різних професій і посад. Пріоритетом викладацької діяльності є когнітивна гнучкість і комунікаційна відкритість, що охоплює: а) володіння практиками фасилітації та її інструментами в онлайн-освіті; б) комунікативні вміння, в тому числі володіння ораторським мистецтвом; в) уміння обробляти великі масиви інформації; г) уміння працювати як віддалено, так і в команді, бути лідером і частиною; д) менторство тощо. Ключовим орієнтиром сучасного викладача є самоосвіта і самовдосконалення, що передбачає готовність до трансформаційних змін і викликів часу (діяльності, посади), здатність і бажання постійно опановувати нове і вдосконалювати наявне [2].

Наступні компетентності сучасного викладача стосуються управління людьми як топ-навички 2025 року. Це взаємодія особистісних і ділових якостей, що дають змогу розв’язувати управлінські завдання задля досягнення освітніх результатів: здатність критично мислити, приймати креативні рішення та нести відповідальність, організовувати роботу і простір, ставити завдання, «витягувати ситуацію», самоорганізовуватися, користуватися ІТ-технологіями, володіти мовами, бути послідовним у прийнятті рішень тощо. Серед пріоритетних компетентностей викладача, крім управлінської, ми виділили інноваційну (здатність до оновлення, відкритість новому професійному самовдосконаленню, здатність «навчатися упродовж життя»), цифрову (здатність виважено й критично взаємодіяти з цифровими технологіями, працювати з інформацією, застосовувати ІКТ), комунікативно-інтерактивну (здатність будувати взаємодію зі студентами на компетентнісний основі, використовуючи різні інтерактивні методи) [1].

Крім того, професійні компетентності викладача повинні бути тісно пов’язані із його трудовими функціями щодо: а) розробки та вдосконалення/оновлення освітніх програм і програм навчальних дисциплін, підготовки навчальних і методичних матеріалів; б) викладання і консультативної підтримки студентів; в) оцінювання результатів навчання; г) виконання і оприлюднення результатів дослідницьких проєктів і керівництво науковою роботою здобувачів; д) участі у роботі професійних об’єднань, консультування осіб і установ чи організацій тощо [3].

Отже, ключовим показником професійної здатності сучасного викладача стане уміння працювати на межі різних професій і посад.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Компетенції викладачів вищої школи в добу змін: діагностика та аналітика / Хоружа Л., Братко М., Котенко О., Мельниченко О., Порошкін В. К.: Київський ун-т імені Бориса Грінченка, 2018. 92 с. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25384/1/V.Proshkin_KVVSDZ_FITU.pdf, (дата звернення 07.10.21).
  2. Лукша П. В ожидании «девятого вала»: компетенции и модели образования для 21 века. URL: https://docplayer.ru/26451079-V-ozhidanii-devyatogo-vala-kompetencii-i-modeli-obrazovaniya-dlya-21-veka.html, (дата звернення 07.10.21).
  3. Професійний стандарт на групу професій «викладачі закладів вищої освіти». URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf, (дата звернення 07.10.21).