Accessibility Tools

СИСТЕМА АВТОМАТИЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Царенко Олександр, Швайка Валерія

Розвиток інформаційних технологій та інтенсифікація процесу комп’ютеризації всіх галузей народного господарства зумовлюють потребу підготовки висококваліфікованих фахівців, які повинні усвідомлювати перспективи розвитку вибраної професії та набувати відповідних компетентностей з урахування майбутніх потреб ринку праці, а не лише орієнтуватися на нинішні запити суспільства. Адже, технології сучасного виробництва ускладнюються набагато швидше, ніж підвищується рівень кваліфікації фахівців, зайнятих у конкретній галузі.

Зазначені протиріччя актуалізують проблему підготовки учнівської молоді в профільних класах закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), а також у центрах професійної освіти, які успішно реалізовують завдання підготовки робітничих кадрів, затребуваних сучасним ринком праці. Ефективність навчання в цих закладах не завжди відповідає запитам практики, що пов’язано із слабкою матеріальною базою та застарілими підходами до організації освітнього процесу в той час, коли сучасна дидактика повинна орієнтуватися на учнівську молодь з її інтересами та цінностями.

На особливу увагу заслуговують методи формування компетентностей учнів у професійних закладах освіти з активним використанням системи автоматизованого проєктування (САПР). Специфіка роботи цих закладів полягає в тому, що підготовка робітничих кадрів передбачає розв’язання широкого спектру завдань, на відміну від профільної школи.

Сучасні САПР надають додаткові можливості для автоматизації процедур по розробці нових моделей, зокрема: створення ескізів, моделювання, складання конструкторської і технологічної документації тощо. При цьому, інформаційні технології хоча й використовують майже на всіх етапах виробничого циклу підприємства, проте базовим модулем САПР вважають підсистеми конструювання та моделювання [1, с. 8].

На різних вітчизняних виробництвах до САПР, зазвичай, включають CAD (технологія автоматизованого проектування), CAE (технологія автоматизованої розробки) і CAM (технологія автоматизованого виробництва). Проте, зарубіжні проєктувальники ототожнюють САПР тільки з CAD (від англ. Computer-aided design).

Робота з САПР полягає у створенні геометричної моделі конкретного виробу (двовимірної чи тривимірної), генерування на основі цієї моделі конструкторської документації (креслень, специфікацій тощо) та його наступний супровід. Наприклад, у підручнику з технологій для учнів 10 (11) класу наведено методику використання САПР для пошиття одягу [2].

Доцільно зазначити, що з навчальною метою різні автори рекомендують використовувати такі комп’ютерні програми, як: «Компас», «AutoCAD», «Solid Works», «Gratis», «Грація» та інші. Але висока вартість нових версій є суттєвою перепоною на шляху широкого запровадження зазначених програм в освітній процес ЗЗСО.

Проведений аналіз систем автоматичного проєктування показав, що сучасні вимоги до відкритості освітніх ресурсів та їх доступності для учнівської молоді можуть бути успішно виконані завдяки використанню безкоштовних аналогів популярних САПР. Зокрема, «Компас» і «AutoCAD» можна замінити на FreeCAD, DraftSight Free CAD, T-FLEX CAD та інші, які є у вільному доступі в Інтернеті.

Зокрема, FreeCAD – безкоштовна CAD програма для створення 3D-моделей. FreeCAD можна використовувати у процесах технічного проектування і конструюванні виробів, а також в інших галузях, пов’язаних із інженерно-технічними роботами. Програму використовують для створення моделей для 3D принтера. Окрім власних FreeCAD форматів, програма сумісна з такими форматами: DXF, SVG (Scalable Vector Graphics), STEP, STL (STereoLithography) та іншими.

Отже, здатність до опанування нових видів техніки, інноваційних технологій і передових методів організації творчої діяльності та вміння використовувати відповідне програмне забезпечення для вирішення професійних завдань є важливою компетентністю майбутніх кваліфікованих фахівців, якої повинна набувати сучасна учнівська молодь. Це, в свою чергу, ставить підвищені вимоги до професійної підготовки вчителів, викладачів спецтехнологій і майстрів виробничого навчання.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Єжова О.В. Інформаційні технології у створенні швейних виробів : навч. посіб. Кіровоград : ФО-П Александрова М.В. 2015. 220 с.
  2. Ходзицька І.Ю., Боринець Н.І., Гащак В.М. Технології : підруч. для 10 (11) кл. (рівень стандарту). Харків : Ранок. 2019. 208 с.