Accessibility Tools

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТИВНИЙ ФАКТОР РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ «ІНДУСТРІЯ 4.0»

КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»

Дробін Андрій

Сучасний період розвитку цивілізації характеризується об’єктивними процесами неухильного підвищення рівня автоматизації технологічних процесів в усіх сферах людської діяльності, технічним переозброєнням на техніку нового покоління, в основі якої лежать цифрові технології. Ці процеси відбуваються внаслідок реалізації трендів концепції «Індустрія 4.0» [6] і є фундаментальними умовами виникнення та здійснення нової промислової революції.

Процеси становлення науково-технічних революцій тісно пов’язані з розвитком системи освіти. Перш за все, через підготовку відповідних кадрів на забезпечення виконання соціального замовлення на загальний рівень освіченості. Перша індустріальна революція породила масову школу. Друга - зробила її загальноосвітньою, сформувавши сучасну класно-урочну систему. Третя – підвищила масову освіту до рівня загальної середньої освіти. Четверта індустріальна революція, процеси зародження та реалізації якої тривають у теперішній час, трансформує систему шкільної освіти у таку, яка розширює межі звичної класно-урочної системи, що безперервно удосконалюється, з персоналізованою, орієнтованою на результат моделлю організації освітнього процесу.

Таким чином, спостерігається діалектичний взаємозв’язок між розвитком економіки, задоволенням її потреб у необхідних кадрах та розвитком системи освіти. Традиційна школа складалася, орієнтуючись на сучасне для свого часу мануфактурне, згодом конвеєрне та масове індустріальне виробництво. Цифрова трансформація освіти багато в чому орієнтується на нові технологічні моделі виробництва товарів та послуг, в основі яких цифрові технології, враховуючи ті, що вже відбулися та перспективні. Сьогодні цифрову трансформацію прийнято розглядати як процес якісних змін, який пов'язаний з впровадженням інновацій, гнучких організаційних і бізнес-моделей. Цей процес спирається на технології, що удосконалюються, виробничі процеси, які оновлюються, аналітичні розробки та творчий і інтелектуальний людський потенціал.

Як зазначає І.М.Трофімова, «Згідно з експертними прогнозами, до 2022 р. приблизно 22% нових робочих місць у глобальній економіці буде створено завдяки цифровим технологіям, і потреба в ІТ-кадрах постійно зростає: якщо в 2010 р. лише 10% компаній мали проблеми при пошуку фахівців, то в 2015 р. таких налічувалося вже 73%. При цьому йдеться не лише про перспективи ІКТ-галузі, а й про створення сучасної технологічної бази для розвитку економіки в цілому.» [5, с.2]. Таким чином, забезпечення зростаючої потреби економіки у спеціалістах, що реалізовуватимуть тренди цифровізації є об’єктивним фактом.

Аналіз законодавчої бази свідчить, що одним із пріоритетних напрямів цифрової трансформації в Україні є цифрова трансформація освіти, для реалізації якої прийнято низку основоположних законодавчих актів: Концепцію цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року [1], Пріоритетні напрями та завдання (проекти) цифрової трансформації на період до 2023 року [2], Концепцію розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації [3], Рамку цифрових компетентностей для громадян України [4] та інші.

Згідно з положеннями цих нормативних документів, суть цифрової трансформації в системі освіти полягає в ефективному і гнучкому застосуванні новітніх технологій для переходу до персоналізованого і орієнтованого освітнього процесу. Виділяють сім задач, які держава і суспільство повинні вирішити одночасно й скоординовано на шляху до цієї мети:

1. Розвиток матеріальної інфраструктури. Сюди входить будівництво дата-центрів, поява нових каналів зв'язку і пристроїв для використання цифрових навчально-методологічних матеріалів.

2. Впровадження цифрових програм. Іншими словами, створення, тестування і застосування навчально-методичних матеріалів з використанням технологій машинного навчання, штучного інтелекту і таке інше.

3. Розвиток онлайн-навчання. Поступова відмова від паперових носіїв інформації.

4. Розробка нових систем управління освітою (СУО). У дистанційному навчанні СУО називаються програмами з адміністрування і контролю навчальних курсів. Такі програми забезпечують рівний і вільний доступ учнів до знань, а також гнучкість навчання.

5. Розвиток системи універсальної ідентифікації учня.

6. Створення моделей освітнього середовища. Щоб зрозуміти, куди має рухатися освіта в плані технологій, потрібні приклади того, як це повинно працювати в ідеалі: з використанням нових СУО, інструментів і пристроїв Індустрії 4.0 і так далі.

7. Підвищення навичок педагогів у сфері цифрових технологій.

Реалізація цих задач, в першу чергу, передбачає оснащення закладів освіти сучасними цифровими технологіями та засобами їх провадження, масовий розвиток цифрових компетентностей населення України, які покликані підвищити доступність і якість освітніх послуг для всіх.

Таким чином, сучасний період розвитку освітньої галузі внаслідок реалізації концепції «Індустрія 4.0», характеризується суттєвим проникненням в освітній процес інформаційно–комунікаційних та цифрових технологій, що в свою чергу супроводжується фундаментальними змінами в теорії і практиці організації освітнього процесу. Ці процеси передбачають оновлення існуючих та створення нових технологій навчання, адекватних сучасному рівню розвитку педагогічної теорії, технологій, техніки, технічним можливостям відповідно до процесів, що тривають у суспільному просторі.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Концепція цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року (проект): URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/05/25/tsifrovizatsiigromadskeobgovorennya.docx
  2. Пріоритетні напрями та завдання (проекти) цифрової трансформації на період до 2023 року: Розпорядження КМУ від 17 лютого 2021 р. № 365-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/365-2021-%D1%80#Text
  3. Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації: Розпорядження КМУ від 3 березня 2021 р. № 167-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text
  4. Рамка цифрової компетентності для громадян України (DigComp 2.0: Digital Competence Framework for. Citizens). URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf
  5. Трофимова И.Н. — Подготовка кадров для цифровой экономики:текущие проблемы и целевые ориентиры //Социодинамика. – 2020. – № 10. DOI: 10.25136/2409-7144.2020.10.33619 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=33619
  6. Шваб К. Четвертая промышленная революция: перевод с английского / Клаус Шваб. – Москва: Эксмо. – 2016. 208 с.