СУПЕРВІЗІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ТА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Федірко Жанна
Сьогодні супервізія застосовується у різних галузях економіки, соціальної сфери, культури тощо. Останніми роками супервізію почали впроваджувати і в систему освіти. Новий етап реформування освіти поставив на порядок денний впровадження супервізії педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти відповідно до концепції «Нова українська школа».
У затвердженій Міністерством освіти і науки України Програмі підготовки супервізорів [4] зазначається, що метою Програми є підготовка супервізорів для проведення супервізії педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти відповідно до концепції «Нова українська школа», яка полягає у професійній підтримці та спостереженні супервізорів за роботою тренерів-педагогів, вчителів, асистентів вчителів, директорів і заступників директорів закладів загальної середньої освіти, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів щодо засвоєння ними певних компетенцій, наставництві, виправленні помилок, що виникли у роботі.
Супервізія є досить малодослідженою сферою педагогічної діяльності у нашому суспільстві. Досить часто вважається, що супервізія – це допомога одного, більш досвідченого, професіонала менш досвідченому колезі. Але це визначення є досить вузьким. Загалом, супервізію можна розглядати як систему професійної підтримки спеціалістів, що працюють у сфері «людина –людина» [3].
Одним із завдань діяльності супервізора є супровід розвитку продуктивного фахівця, який здатний постійно оновлювати свій поведінковий сценарій, який має почуття перспективи і готовий до розробки різних стратегій та стилів професійної поведінки, адекватних контексту ситуації, а також альтернативних способів вирішення проблемних завдань. Внаслідок цього виникає необхідність обґрунтування необхідності забезпечення андрагогічних підходів до розвитку компетентності педагога у процесі підготовки до супервізії.
Організація процесу підготовки педагогів до здійснення супервізії має низку андрагогічних особливостей, які визначають специфіку його технологічного забезпечення. Перш за все, слід підкреслити специфіку суб'єктів освітнього процесу. Це – дорослі: педагоги, організатори навчання, фахівці різних галузей освіти, різної вікової категорії; вчителі, які мають різні досвід та досягнення у роботі. Значущим чинником, який визначає специфіку процесу навчання, є соціально-психологічні особливості дорослих – погляди на життя, стереотипи професійної діяльності, ціннісні орієнтації, звички, мотиви поведінки та інші особистісні характеристики. Крім того, слід розуміти, що педагогічний працівник – це соціально зрілий, у цілому сформований індивід, який володіє статусом повноправного громадянина, члена різних соціальних спільнот [2; 5; 6]. Звідси випливає різноманіття видів його діяльності, для відповідальної і компетентної участі в яких він повинен володіти певними особистісними якостями, знаннями та вміннями.
Планування сесії супервізії полягає у фіксації необхідних фрагментів практичної роботи з супервізованим [1]:
- інтерв'ю для визначення поточного стану справ супервізованого;
- виокремлення сильних і слабких боків його діяльності;
- розроблення плану інтервізії;
- інформування супервізованого про завдання і послідовність обраних методів супервізійного втручання або корекції його діяльності;
- проведення власне супервізії;
- підбиття підсумків роботи.
Важливою умовою здійснення супервізії є дотримання конфіденційності інформації про досягення та особистісно-професійні якості супервізованого. Під час планування супервізії необхідно обґрунтовувати кожен із її етапів та визначити орієнтовну його тривалість.
Супервізор зобов'язаний підготувати і провести супервізію таким чином, щоб не виникало непорозумінь і труднощів на шляху до підвищення якості самостійної роботи супервізованого.
Отже, у системі підготовки педагога до здійснення супервізії необхідно орієнтуватися на андрагогічну модель навчання, при якій слухач – активний елемент, один із рівноправних суб'єктів освітнього процесу.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Астремська І.В. Прикладні методики та основи супервізії в соціальній роботі : навчальний посібник. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2017. 396 с.
- Василенко Н.В. Андрагогічний супровід безперервної самоосвіти дорослих у системі післядипломної педагогічної освіти. Андрагогічні засади післядипломної освіти: зб. матер. Всеукр. наук.-метод. інтернет-конфер., м. Кіровоград, 20-28.04.2015 / уклад. О.Е. Жосан. Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2015. С. 16-24.
- Гончарова-Чагор А.О. Інтервізія та супервізія як форми методичного супроводу професійного розвитку фахівців психологічної служби. URL: https://osvita.cv.ua/ (дата звернення: 03.10.2021).
- Деякі питання організації та проведення супервізії : Наказ Міністерства освіти і науки України від 18.10.2019 № 1313. URL: https://mon.gov.ua/.
- Ніколенко Л.Т. Андрагогічна компетентність викладача у системі післядипломної освіти. Андрагогічні засади післядипломної освіти: зб. матер. Всеукр. наук.-метод. інтернет-конфер. (20-28.04.2015) / уклад. О.Е. Жосан. Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2015. С. 16-24.
- Пуцов В.І. Андрагогіка у післядипломній освіті. Післядипломна освіта в Україні. 2014. № 2. С. 45–50.