Accessibility Tools

SOFT SKILLS ФАХІВЦІВ СФЕРИ ПОСЛУГ, ТОРГІВЛІ ТА ШВЕЙНОГО ПРОФІЛЮ

Державний заклад професійної (професійно-технічної) освіти «Кропивницький професійний ліцей сфери послуг і торгівлі»

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Гонсалес Юлія, Абрамова Оксана

В дослідженні [1] здійснено прогнозування пріоритетних галузей до 2030 року. При опитуванні молоді, 24,7% мріють працювати в сфері послуг [1, с. 44]. Також на думку молоді, сфера послуг займатиме у майбутньому 3 місце серед найбільш перспективних у розвитку та інноваційності [1, с. 45]. Перелік професій сфери послуг є широким, це і освіта, і креативні індустрії (дизайн, мода, ремесла, реклама тощо) та інші. Проте більшість відомих професій потребуватимуть набуття нових вмінь, компетентностей, а сьогоднішні працівники потребуватимуть перекваліфікації через зростання впровадження технологій.

Світові дослідження аналізу тенденцій ринків праці, які представлені у трьох виданнях звітів «Майбутнє робочих місць» Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ) за різні роки, різняться як переліком так і лідерством тих чи інших затребуваних на ринку праці якостей. Зокрема, у звіті представлено 10 ключових навичок майбутнього ринку праці на 2025 рік: аналітичне мислення та інновації; активне навчання та стратегії навчання; комплексне вирішення проблем; критичне мислення та аналіз; творчість, оригінальність та ініціативність; лідерство та соціальний вплив; використання технологій, моніторинг та контроль; технологія проектування та програмування; стійкість, стресостійкість і гнучкість; міркування, вирішення проблем та думки [4]. Зауважимо, що у порівнянні з минулими дослідженнями, вперше в переліку з’явилися такі навички, як активне навчання, витривалість, стресостійкість та гнучкість.

В Державному закладі професійної (професійно-технічної) освіти «Кропивницький професійний ліцей сфери послуг і торгівлі» учні здобувають робітничі професії сфери послуг, торгівлі швейного профілю за такими напрямками: перукар, манікюрник, педикюрник, візажист, візажист – стиліст, продавець, агент з постачання, кухар, майстер ресторанного господарства, кравець, закрійник. Метою дослідження було обрано виявити актуальні та затребувані роботодавцями м’які навички (soft skills) за такими напрямками, як перукар, продавець, кухар та кравець в сучасних умовах.

Професії сфери послуг та торгівлі, легкої та харчової промисловості є актуальними, проте до фахівців цих професій висуваються високі професійні вимоги та вимоги щодо особистих якостей (м’яких навичок).

Наше дослідження проводилося з метою встановлення переліку особистих якостей (м’яких навичок) необхідних для успішного працевлаштування випускника вищевказаних професій. Вибірка джерел інформації здійснювалася випадковим відбором одиниць та була кількісно невеликою (25 джерел). Нами було здійснено огляд сайтів роботодавців, де вказано перелік вимог до особистих якостей (м’яких навичок) робітничих професій; сайтів закладів освіти, які пропонують обирати професії відповідно особистих якостей; сайтів з рекомендаціями до створення резюме, де вказаний перелік soft skills, якими має володіти претендент на працевлаштування тощо.

Аналізуючи джерела інформації [2; 3; та ін.], були виявлені тенденції, до найбільш затребуваних особистих якостей (м’яких навичок) якими має володіти робітник при працевлаштуванні для професій сфери послуг, торгівлі та швейного профілю. Для професії перукаря, на проаналізованих ресурсах було виділено такі м’які навички, як: стресостійкість, уникання конфліктів, терплячість, доброзичливість, культура поведінки, приваблива зовнішність, творчість, оригінальність, естетичний смак, комунікабельність, оперативність, вміння швидко орієнтуватися, організованість та інші. Продавцеві виділяють: націленість на досягнення результатів, зацікавленість в успішній роботі, активність, висока працездатність, відповідальність, клієнтоорієнтованість, комунікабельність, ввічливість, доброзичливість, стресостійкість, здатність до навчання, охайність, уважність, пунктуальність тощо. Виділені навички для професії сфери харчування (кухаря) можна назвати наступні: естетичний смак, творчий підхід, гарна пам'ять, витривалість, почуття стилю, любов до професії, охайність, вміння працювати в команді, аналітичні здібності, відповідальність, старанність, організованість тощо. До працівника швейного профілю виділеними є наявність особистих якостей та м’яких навичок: уважність, комунікабельність, вміння вислухати і зрозуміти замовника, акуратність, працьовитість, посидючість, відповідальність, спритність, висока швидкість роботи, здатність швидко навчатися, естетичний смак тощо.

Узагальнені результати дослідження представимо у таблиці 1, де у першому стовпчику наведено загальний перелік для усіх досліджуваних напрямків професій сфери послуг, торгівлі та швейного профілю, а у наступних стовпчиках перелік виділених навичок відповідно вказаним професіям.

Таблиця 1.

Порівняння особистих якостей (м’яких навичок) професій сфери послуг та торгівлі, які найчастіше зустрічаються у вимогах роботодавців

Перелік м’яких навичок

Затребуваність роботодавцями

Перукар

Продавець

Кухар

Кравець

Орієнтація на результат

-

+

+

+

Акуратність (охайність, старанність, точність)

+

+

+

+

Доброзичливість (ввічливість, культура поведінки, тактовність)

+

+

-

+

Гнучкість (стресостійкість, уникання конфліктів)

+

+

+

+

Комунікабельність

+

+

-

+

Креативність (творчість, оригінальність, естетичний смак)

+

+

+

+

Спостережливість (уважність, пильність, запам’ятовуваність)

+

+

+

+

Організованість, пунктуальність

+

+

-

+

Спритність (активність, працьовитість)

+

+

+

+

Здатність до навчання

+

+

+

-

Вміння працювати в команді

-

-

+

-

Отже, спираючись на світові орієнтири ми розуміємо, що розвиток м’яких навичок (soft skills) є наразі першочерговим під час підготовки кваліфікованих робітників. Безперечно, м’які навички є як універсальні так і ті, які є специфічними, притаманні окремим професіям. Педагогам необхідно вивчати та аналізувати дослідження тенденцій ринків праці та вимог до працівників, оскільки важливим завданням є забезпечити формування необхідних вмінь та особистих якостей (м’яких навичок) випускників, що сприятимуть їх конкурентоспроможності на ринку праці та успішному працевлаштуванню.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Зайцева-Чіпак Н.О., Саприкіна М.А., Гондюл О.Д. Дослідження «Future of Work 2030: як підготуватись до змін в Україні». 124 с. URL: https://careerhub.in.ua/future-of-work-research.pdf?fbclid=IwAR1Po761mINiEVxFpfJOCwboRJcE48oFcdWROlUo1lqCHgr9NHgF2_DuDyo
  2. Сайт Jobs.ua. URL: Вибір професії | Каталог професій, найбільш затребувані професії майбутнього на Jobs.ua
  3. Сайт Work.ua. URL: Ким бути? Як вибрати професію та куди піти працювати в Україні — Work.ua
  4. Future of Jobs: The top 10 skills to be developed by 2025/ URL: https://www.coorpacademy.com/en/blog/learning-innovation-en/future-of-jobs-the-top-10-skills-to-be-developed-by-2025/