Accessibility Tools

ВИХОВАННЯ ЗДОРОВОЇ ДИТИНИ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ВАСИЛЯ ОЛЕКСАНДРОВИЧА СУХОМЛИНСЬКОГО

Любов Мовчан

(студентка III курсу факультету педагогіки та психології)

Кіровоградський державний

педагогічний університет імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький

Науковий керівник – Наталя Андросова

Постановка проблеми. Здоров`я – найбільший дар, який отримала людина від природи. Завдяки йому ми здатні навчатися, працювати, творити. Сучасне життя вимагає бути активним і робити все в швидкому темпі. Тому сьогодні одне з найперших завдань вчителя полягає в тому, щоб навчити дітей берегти, зміцнювати та покращувати своє здоров`я.

Великий досвід українського педагога Василя Олександровича Сухомлинського доводить, що виховання в дітей дбайливого ставлення до свого здоров`я є запорукою її благополучного майбутнього життя., а ідеї щодо проблем здоров`я дітей є актуальними й сьогодні, оскільки зросла чисельність дітей, що мають високий рівень захворюваності та хронічних хвороб.

Аналіз досліджень і публікацій. Спадщину Василя Олександровича Сухомлинського досліджує значна кількість науковців. Слід відзначити тих, хто досліджує питання збереження здоров`я дітей, серед них О. М. Іонова, В. П. Горащук, Н. С. Побірченко, В. Н. Ликов, В. В. Бурчівська та ін

Формування мети статті. Мета статті полягає в тому, щоб дослідити поради Василя Олександровича Сухомлинського щодо виховання та збереження здоров`я дітей та накреслити шляхи їх застосування у практиці сучасної школи.

Виклад основного матеріалу. Василь Олександрович Сухомлинський говорив «Турбота про здоров’я –це найважливіша праця вихователя...Якщо виміряти всі мої турботи й тривоги про дітей, то добра половина їх – про здоров’я» [2].

В.О. Сухомлинський розумів, що проблеми зі здоров’ям у дітей є джерелом відставання, незнання, незадовільної роботи на уроках і вдома. «Приблизно у 85% усіх невстигаючих учнів головна причина відставання в навчанні – поганий стан здоров’я, якесь нездужання або захворювання, найчастіше зовсім непомітне й таке, що можна вилікувати тільки спільними зусиллями матері, батька, лікаря та вчителя» [1].

Спираючись на спостереження за дітьми, багаторічну педагогічну діяльність, В.Сухомлинський переконливо доводить взаємозалежність, взаємовплив фізичного здоров’я та духовного життя дитини, її духовного світу, розумового розвитку, віри у свої сили[4].

Особливе місце в роздумах педагога займає проблема формування психічного здоров’я дітей, у тому числі молодших школярів. У зв’язку з цим, В. Сухомлинський говорив: «В наші дні, коли роль тонких нервових сфер у життєдіяльності людини з кожним поколінням усе більше зростає, виховання психічної культури стає одним з провідних елементів усебічного розвитку особистості» [1].

У своїх працях В.О. Сухомлинський висунув низку завдань із забезпечення фізичної готовності дітей до школи: зміцнювати здоров'я і підвищувати протидію організму до простудних захворювань, розвивати життєво необхідні рухи, формувати правильну поставу, розширювати функціональні можливості дитячого організму, виробляти звичку до систематичних занять гімнастикою і виконання гігієнічних навичок, оберігати нервову систему, попереджувати дитячі неврози, шляхи і засоби підготовки дітей до школи. Він зазначав, що результативність фізичного виховання учнівської молоді може бути досягнута за умови, якщо проводити роботу за двома напрямками: з одного боку, використовувати комплекс найрізноманітніших вправ, які зміцнюють захисні сили організму і забезпечують нормальний розвиток дітей; а з другого – створити в школі оптимальні умови для навчання, праці та відпочинку дітей

Василь Олександрович Сухомлинський розумів, що здоров'я його вихованців залежить від колективу вчителів, які працюють з учнями, від способу життя дітей, від валеологічного наповнення навчально-виховного процесу в школі. Він зазначав, що навчально-виховний процес необхідно будувати так, щоб школяр у процесі пізнання себе й навколишнього світу виявляв творчість, не був покірним, пригнобленим, а відчував радість від пізнання. Тоді дитина буде здоровою психічно і фізично [3].

Щоб школярі уважно ставилися до свого фізичного здоров'я, Василь Олександрович Сухомлинський радив колегам розповідати їм про сутність процесів, що відбуваються в організмі. Людина краще контролює свій фізичний і духовний стан, коли вона усвідомлює, які процеси відбуваються в організмі, думках, до яких наслідків можуть призвести певні дії, вчинки, поведінка. Нехтування відповідним освітнім напрямом В. Сухомлинський уважав помилкою і прагнув усунути ці прогалини [4]. У сучасній початковій школі ці завдання розв’язує освітня галузь «Здоров’я і фізична культура», зміст якої має потужний потенціал для розвитку культури здоров’я молодших школярів.

В організації навчання В.Сухомлинський звертає увагу на правильне чергування видів діяльності, у становлення індивідуального для кожної дитини  режиму праці й відпочинку, активізацію учнів через фізичну працю, рух, ходьбу, біг, гру – оскільки без утоми не може бути здоров’я [2].

У вихованні здорової дитини вирішального значення В.О. Сухомлинський надає особистості вчителя, його здібностям відчувати іншу людину, вмінням володіти собою й ситуацією. Виховати в собі ці вміння педагог може, якщо буде знати про своє здоров'я, особливості своєї нервової системи й серця, а також не буде допускати, щоб проростало насіння таких негативних явищ, «як похмурість, перебільшення чужих пороків, гіперболізація «ненормальних» дитячих намірів і дій... – погана звичка вимагати від дитини те, що можна вимагати тільки від дорослого». Це потребує від учителя «постійного проникнення в складний духовний світ людини, яке ніколи не припиняється». [3].

Значну роль у формуванні  здорової  особистості  В.Сухомлинський  відводить загартуванню учнів, особливо ніг. Тому в спекотні дні діти до Павлиської школи ходили босоніж, не боялися дощу, не куталися в сто одежинок, не одягали фуфайок і светрів «про запас», «на всяк випадок». «Поєднання здорового харчування, сонця, повітря, води, посильної праці й відпочинку –усе це стало цілющим і незамінним джерелом здоров’я» учнів «Школи радості» [2].

Висновки. Отже, на думку В. Сухомлинського, збереження й зміцнення здоров'я учнів у школі – це одна з головних проблем, що вимагає від учителів глибокого розуміння та пильної уваги. Її усвідомлення й розв’язання залежить не тільки від рівня теоретичних знань і практичних умінь педагога в окресленому напрямі, але й валеологізації всього навчально-виховного процесу, спрямованого на формування високого рівня культури здоров'я школярів. Україні необхідне покоління з високим рівнем освіченості, культури й здоров’я, здатне сприймати загальнолюдські цінності, творчо, продуктивно та результативно діяти в будь-якій галузі соціальної практики.

Бібліографія

  1. Іонова О. М. Співзвучність педагогічних поглядів Р. Штайнера і В. Сухомлинського/ О.М. Іонова // Педагогіка і психологія: зб. наук. пр. –Х. : ХДПУ, 2004. –Вип.25. –С.29–38.
  2. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5т./ Сухомлинський В.О.–К.: Рад.шк., 1976–1977. –Т.1. –654с.; Т.2. –670с.; Т.3. –670с.; Т.4. –640с.; Т.5. –639с.
  3. Сухомлинский В. А. Павлышская средняя школа: Обобщение опыта учеб. – восп. работы в сел. сред. шк. / В. О. Сухомлинський // – 2-е изд. – М. : Просвещение, 1979. – 393 с.
  4. Побірченко Н.С. Здоровотворні ідеї Василя Сухомлинського у валеологічному вихованні школярів/ Н.С.Побірченко // Педагогіка і психологія. –2003. – №3–4.–С.17–24.