Психологічний супровід становлення особистості у сфері освіти
УДК 159.9 | М. М. Бондар |
З кожним роком суспільство набуває все нових і нових змін (передові наукові технології, поширення ЗМІ, економічні підйоми та падіння, збільшення інформаційного потоку). Ці явища надто швидко входять в наше життя. Кожна людина опиняється у вихорі за часом, розвитком подій, умов, які потрібно створювати для комфортного самопочуття. Цей процес не оминає і навчальні заклади. Освіта набуває величезної значущості не лише для особистісного розвитку, але й соціальної мобільності людини. Вона стає найвагомішим чинником формування особистості, її життєстійкості та життєздатності у складних умовах глобального інформаційного суспільства, яке висуває до людини додаткові вимоги, створює нові екологічні, економічні, суспільно-політичні, інформаційні ризики. Школа є і буде тим інститутом, де діти отримують перший досвід соціальних зв’язків, проявляють свої сили, можливості, реалізують свої здібності, самостверджуються, набувають життєвого досвіду та готуються до самостійного життя, а то і набувають самостійності в стінах навчального закладу. І тому в нових умовах, нового тисячоліття потреби школи змінюються. Необхідність в професії психолога зростає і стає дедалі актуальнішою на не протоптаній стежині школярика в світ «Майбутнього».
Педагогічним кредом колективу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове є підготовка випускників школи бути не тільки компетентними у своїй справі, але й брати на себе відповідальність за виконання суспільно-важливих завдань, завжди доводили їх до завершення, власним внеском впливали на розвиток формування духовних і моральних цінностей громадян української держави.
Виховати саме таких людей , які готові реагувати на найменші зміни у житті суспільства. Рівень цієї готовності характеризується здатністю дітей та молоді до відповідальності за власну культуру здоров'я та здоровий спосіб життя.
У плані виконання цих завдань психологічна служба та педагогічний колектив школи виробив певні напрямки роботи, а саме:
- використовувати активні та інтерактивні методи, які дають змогу стимулювати творчість, ініціативу, самостійність та критичність мислення;
- працювати з обдарованими учнями;
- пріоритетною зробити проблему формування здорового способу життя та створення власної моделі «Школи сприяння здоров'ю» та цілісної системи формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя;
- створювати відповідний психологічний клімат у школі, складовою, якого мають стати - стиль спілкування учнів у розв’язанні питань шкільного самоврядування, реальне забезпечення прав дитини як особистості;
- вивчити особливості кожного школяра, здійснювати моніторинг його розвитку, аби перетворити традиційний навчальний процес на дослідницьку науково-обґрунтовану діяльність, яка дозволяє кожному учневі максимально реалізувати свої здібності за умови мінімальної школи для власного здоров'я.
Психологічний супровід становлення особистості у сфері освіти – це дослідження внутрішнього світу дитини (в даному випадку говоримо про шкільний вік); безкрайнього простору уяви, здібностей до співу, здатності вирішувати складні задачі, бачити кольорові сни і пам’ятати найкращі миті свого життя, вміння плакати та сміятися, боятися і долати свій страх і т.д.
Успішно організований соціально - психологічний супровід, відкриває перспективи особистісного росту, допомагає дитині увійти в ту «зону розвитку», яка поки ще їй недоступна.
Психологічний супровід становлення особистості – це складова становлення особистості, що полягає впсихологічній допомозі у подоланні труднощів життя, корекції деструктивних тенденцій розвитку (криз, конфліктів, деформацій), підвищенні адаптованості до соціально-економічних й технологічних змін, розвитку в нього позитивної перспективи.
Супровід це як допомога учневі у формуванні орієнтації в розвитку, відповідальність за дію в якому несе він сам. Важливим положенням даного підходу є опора на внутрішній потенціал дитини, отже, на її право самостійно робити вибір і нести за нього відповідальність.
Учасники навчально-виховного процесу стикаються з різними особистісними проблемами: невміння самостійно організувати навчальну діяльність, тривожність перед відкритими заняттями, відсутність навчальної та професійної мотивації, низька самооцінка, невпевненість у собі, труднощі у встановленні контактів з новими колегами, батьками своїх вихованців, відчуття самотності, фрустрації, страхи, проблеми, пов’язані з віковими кризами тощо. Щоб допомогти подолати такі проблеми, психолог здійснює роботу у відповідності з наступними напрямками:
- психологічна діагностика та корекція;
- психологічне консультування;
- психологічні тренінги ( малими групами або у родинному колі).
Найчастіше у нашій школі проводиться консультування або діагностично-корекційно-консультативна робота з учнями, батьками, сім'ями. Це дає змогу оцінити характер і темпи психічного розвитку дитини, а в подальшому – дати рекомендації щодо навчання, виховання дитини.
Перш за все ми розпочинаємо з психодіагностики, яка проводиться за запитом дітей, учителів, батьків або адміністрації школи. Це діагностика інтелектуальних здібностей, індивідуальних особливостей і міжособистісних взаємовідносин, що дає можливість надалі планувати корекційну роботу, визначати тематику тренінгів, складати вправи для домашньої роботи тощо.
Робота соціально-психологічної служби за будь-яким напрямом стає більш ефективною завдяки співпраці практичного психолога, соціального педагога з адміністрацією школи, педагогічним колективом, батьками та спеціалістами різних соціальних служб (правових, медичних установ). Практичний психолог та соціальний педагог приймають участь у роботі соціально-правового захисту дітей, психолого-медико-педагогічних консиліумах, беруть активну участь в роботі Педагогічної ради, Ради по профілактиці та запобіганню правопорушень серед учнівської молоді; проводять психолого-педагогічні семінари, тренінги, лекції для учнів, вчителів та батьків;класні керівника 1-11 класів ведуть паспорти здоров'я учнів, в яких визначають стан фізичного та психічного здоров'я .
Психологічний супровід є одним із видів психологічної допомоги, який має на меті створення необхідних умов для ефективної адаптації до навчальних умов, взаємодії між всіма ланками навчально-виховного процесу, забезпечує пристосування в умовах інтенсивного інформаційного потоку, сприяє кращому засвоєнню знань, навичок, умінь. Який же сенс психологічного супроводу? Не кожен вміє вчасно і повноцінно позбавлятися від тривоги, страху, обурення, образи, перенапруги, нетерпіння, жалості до себе. Не кожен вміє «брати себе в руки» та з допомогою психолога це стає реальним. Дитина в процесі взаємодії починає відстежувати, вчасно аналізувати, правильно розуміти і ефективно брати участь в подоланні труднощів та бар’єрів в умовах шкільного життя. Робота з цього напрямку досить індивідуальна. Завдання психолога, який забезпечує психологічний супровід, полягає в тому, щоб створювати необхідні умови для адекватного розуміння дитиноюсвоєї життєвої ситуації, завдань, які поставлені перед ним, можливих варіантів поведінки, пошуку ресурсів на реалізацію себе в навчально-виховному процесі, подоланню певних труднощів. Психологічний супровід в умовах навчального процесу здійснюється не тільки з учнями, але й педагогами та батьками. Це не менш важлива складова роботи психолога, яка створює максимальні умови ефективної взаємодії всіх ланок навчально-виховного процесу.
Для більш ґрунтовних психолого-діагностичних і соціальних обстежень стану у шкільну практику впроваджено проведення моніторингупоказників фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я дитини. Важливо те, що під час проведення моніторингу для збору інформації залучаються психолог, соціальний педагог, класні керівники, вчителі, медсестра школи, вчитель фізичного виховання, батьки.
Діагностична робота дає можливість отримати необхідну інформацію про учня, його розвиток, потенціальні можливості, потреби, життєві цінності, емоційні переживання, труднощі. Завдяки діагностичному матеріалу можна прогнозувати певні явища, процеси в класі, колективі, запобігти певним негативним проявам, формувати подальші стратегії роботи з даною категорією досліджуваних.
Після діагностики – корекційно - розвивальна робота, яка здійснюється на основі діагностичних даних. Завдяки корекційно-розвивальним заняттям корегуються прояви певних небажаних(негативних) явищ, здійснюється вплив на особистість учня з метою розвитку пізнавальних процесів, здібностей, індивідуальних проявів. Такі заняття мають індивідуальну та групову форму проведення, профілактичну роботу. В цьому допомагає ще один вид роботи, години з психологом, суть їх полягає в попередньому впливі на учнів,підвищенні знань, які забезпечують гармонічний розвиток особистості школяра. «Щоб в майбутньому не говорити, про шкідливість цигарок, сьогодні поговоримо про те, яке цінне наше здоров’я». Такий підхід має на меті уберегти учнів від подальших можливих наслідків.
Консультування - це робота за конкретним запитом. З учнями даний вид роботи зазвичай здійснюється для вивчення певного явища, проблеми, яка хвилює дитину. За необхідності, психолог ознайомлює батьків або вчителів з результатами діагностики,дає певний прогноз, попереджає про те, які труднощі можуть у майбутньому виникнути у школяра в навчанні та спілкуванні; при цьому спільно розробляються рекомендації з вирішення проблем і взаємодії зі школярем.
Для ефективної роботи практичним психологом та соціальний педагогом розроблені методичні рекомендації для педагогів: «Як здружити групу», «Профілактика самовигорання на робочому місці», «Здоровий спосіб життя педагога – зразок для вихованців», «Простір безконфліктного спілкування».
Для батьків оформлені папки, матеріали яких можна брати додому для опрацювання та ознайомлення. У кабінеті є наступні розробки для батьків: «Дитина – комп’ютерні технології», «Неслухняність дітей і безпорадність батьків», «Кризи вікових категорій», «Якщо ваша дитина талановита…», «Сила батьківських настанов», «Покарання – «за» і «проти», «Гіперактивні діти».
Завдяки психологічному супроводу всі учасники навчально-виховного процесумають змогу краще пізнати себе, інших. Дитині такі заходи дають змогу вивчати себе, особливості свого розвитку, шляхи та методи саморегуляції, самовиховання. Своєрідний багаж отриманих знань кожен з них має можливість використовувати на практиці. Під час здійснення психологічного супроводу важливими є всі напрямки: діагностика, корекція, консультація, просвіта, профілактика.
І як результат, завдяки ефективній роботі психологічної служби в школі здійснюється супровід та підтримка і надається допомога всім учасникам навчально-виховного процесу чи то пряма, чи опосередкована, включається весь діагностичний арсенал методів та методик, звісно з врахуванням всіх вікових та індивідуальних особливостей.
Література
1. Зеер Э.Ф. Психология профессий / Э.Ф. Зеер. – Екатеринбург: Деловая книга, 2003. –336 с.
2. Истратова О.Н., Эксакусто Т.В. Справочник психолога средней школы / О.Н. Истратова , Т.В. Эксакусто. – Изд. 5-е. – Ростов н/Д.: Феникс, 2008. –
510, [1]с.: ил. – (Справочник).
3. Казакова Е.И. Толерантность – путь к развитию / Казакова Е.И. –СПб: Изд-во Ютас, 2007. – С. 24-36.
4. Столяренко Л.Д. Основы психологии / Л.Д. Столяренко.-20-е изд. -Ростов н/Д:Феникс, 2008. – 671 с.
5. Слюсарев Ю.В. Психологическое сопровождение как фактор активизации саморазвития личности: автореферат дисс. на соискание уч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / Ю.В. Слюсарев. – С.-Пб., 1992. –20 с.
6. Система соціального і психолого-педагогічного супроводу дітей пільгових категорій / [авт. тексту О.І. Василькова, І.В. Родигіна, М.І. Гринчук та ін.] – Д.: Дон ІППО Витоки, 2006. – 206 с. – (Навч.-метод. посіб.).
7. Яничева Т. Психологическое сопровождение деятельности школы. Подход. Опыт. Находки / Т. Яничева // Журн. практ. пихолога. – 1999.– № 3. –С. 101-119.