Цілеспрямований розвиток психічних процесів як психолого-педагогічна умова успішної професійної підготовки майбутніх авіадиспетчерів під час навчання в авіаційному вищому навчальному закладі
УДК 159.9 | А.В. Личук |
Сучасні зміни в цивільній авіації вимагають від системи вищої професійної підготовки авіаційних диспетчерів втілення в навчально-виховний процес психолого-педагогічних умов, які здатні суттєво покращити процес підготовки надійних, відповідальних та конкурентоспроможних фахівців. Особливостями професії авіаційного диспетчера є інтелектуальна та емоційна спрямованість, високий темп діяльності, перевантаження та відповідальність за прийняті рішення. Як засвідчує практика саме від надійності та ефективності діяльності авіаційних диспетчерів залежить безпечність польотів та пропускна здатність системи управління повітряним рухом в цілому.
Аналіз останніх досліджень та публікацій засвідчив, що основні аспекти професійної підготовки майбутніх авіаційних диспетчерів дослідженні О.О. Коваленко, О.В. Ковтун, С.В. Тимченко, І.Б. Файнман та іншими вченими.
Метою статті є аналіз основних педагогічних умов, що здатні суттєво покращити процес професійної підготовки майбутніх авіадиспетчерів під час навчання в авіаційному вищому навчальному закладі
В останні роки спостерігається зростання інтересу до вивчення психолого-педагогічних умов організації ефективної професійної підготовки диспетчерів управління повітряним рухом. Подібна тенденція пояснюється не тільки розвитком цивільної авіації, але й усвідомленням ролі людського чинника, від якого в першу чергу залежить безпечність та впорядкованість руху повітряних суден. Незважаючи на стрімкий розвиток науки і техніки та створення автоматизованих систем управління, головні функції в авіації все ж належить людині, бо саме вона програмує, керує, контролює і несе остаточну відповідальність за безпеку польотів. З цього приводу цілком зрозумілим стає перехід вищої школи від «знаннєвої» моделі навчання до «компетентнісної», яка спрямована на формування соціально й професійно компетентної особистості. При цьому засвоєння готових знань стає не метою, а лише одним із допоміжних засобів професійної підготовки фахівця. Результатом такого процесу навчання є формування загальної професійної компетентності, до складу якої входить гнучка й багатофункціональна система знань, умінь, навичок, професійно важливих якостей, що необхідні для успішної адаптації та професійної реалізації.
Найчастіше в ролі обов’язкових якостей конкурентноспроможного авіаційного диспетчера виділяють: 1) досконале володіння іноземною мовою; 2) вміння орієнтуватися та уявляти об’єкт у просторі; 3) продуктивність запам’ятовування цифр та слів; 4) здатність до саморегуляції та впевненість під час стресових ситуацій; 5) вміння аналізувати ситуацію та творчо використовувати встановлені правила.
Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх авіадиспетчерів розглядаються науковцями як комплекс засобів, що здатні сприяти навчально-виховному процесу в авіаційному вищому навчальному закладі. Йдеться про причинно-наслідковий зв'язок між педагогічними умовами професійної підготовки та бажаними результатами цієї підготовки.
Так, І.Б. Файнман у ролі педагогічних умов формування готовності майбутніх авіадиспетчерів до професійної самореалізації розглядає: 1) актуалізацію суб’єктивного досвіду курсантів та розширення їх суб’єктивних функцій; 2) забезпечення комунікації між суб’єктами освітнього процесу на основі діалогічної взаємодії, яка стосується як організаційної, так і змістовної сторони освітнього процесу; 3) професіоналізацію освітнього процесу на основі реальних фрагментів діяльності авіадиспетчера [6].
С.В. Тимченко експериментально підтвердила ефективність діалогічної взаємодії як педагогічної умови формування комунікативних умінь майбутніх авіадиспетчерів під час вивчення професійно орієнтованих дисциплін [5].
О.О. Коваленко в ролі педагогічних умов формування навичок професійного спілкування в майбутніх авіадиспетчерів виділяє: 1) розроблення, впровадження креативних технологій, що ґрунтуються на особистісно-розвивальному підході й забезпечують єдність мотиваційного, змістовного, процесуального та когнітивно-операційного компонентів навчального процесу в авіаційному університеті; 2) професійну спрямованість навчального матеріалу [1].
О. Ковтун наголошує на ефективності наступних педагогічних умов: 1) навчально-методичний супровід процесу формування професійного мовлення у майбутніх авіаційних операторів; 2) забезпечення суб’єкт-суб’єктної позиції в професійно мовленнєвій підготовці студентів; 3) інтеграція дисциплін фахової i лінгвістичної (рідномовної / іншомовної) підготовки в процесі формування професійного мовлення у майбутніх авіаторів; 4) занурення студентів в активну професійно-спрямовану навчально мовленнєву діяльність; 5) забезпечення рефлексійно-оцінної діяльності студентів у процесі формування їхнього професійного мовлення [2].
У контексті нашого дослідження під педагогічними умовами розуміємо сукупність зовнішніх та внутрішніх педагогічних факторів, застосування яких сприяє готовності майбутніх авіадиспетчерів до ефективного здійснення професійної діалогічної взаємодії. Перш за все мова йде про засоби впливу викладача на курсантів під час навчально-виховного процесу, реалізація яких дозволяє досягнути поставленої мети, в якості якої розглядаємо готовність курсантів до професійної діалогічної взаємодії.
Кінцевою метою реалізації системи педагогічних умов розглядаємо готовність курсантів до успішного здійснення професійної діяльності авіадиспетчера загалом та професійної діалогічної взаємодії зокрема. При цьому система педагогічних умов здатна досягнути бажаного результату за рахунок дії на мотиваційний, змістовно-операційний та рефлексивний компоненти.
За гіпотезою нашого дослідження підготовка майбутніх авіаційних диспетчерів до професійної діалогічної взаємодії буде ефективною за умови використання під час вивчення іноземної (англійської) мови наступних педагогічних умов:
- формування системи мовленнєвих умінь та навичок професійного мовлення засобами діалогічного підходу;
- цілеспрямований розвиток психічних процесів курсантів;
- систематичний моніторинг за процесом підготовки до професійної діалогічної взаємодії
У контексті нашого дослідження реалізація вказаних педагогічних умов
під час викладання іноземної (англійської) мови як однієї з професійно орієнтованих навчальних дисциплін має забезпечити організаційно-педагогічний та психологічний супровід процесу підготовки курсантів до професійної діалогічної взаємодії за рахунок впливу на мотиваційну, когнітивну та поведінкову сфери курсантів.
Аналіз наукових статей, монографій та дисертаційних досліджень засвідчив відсутність системного погляду на роль пізнавальних психічних процесів у процесі професійної підготовки майбутніх авіадиспетчерів. Найчастіше в поле зору дослідників потрапляють пам'ять та мислення. Виключення складають роботи Р.М. Макарова, де розглянуто не тільки теоретичний аспект залучення уваги, пам’яті, мислення та інших психічних процесів до здійснення авіаційним диспетчером своїх професійних функцій, але й пропонуються конкретні методи подальшого розвитку психічних процесів під час підготовки в авіаційному вищому навчальному закладі [3; 4].
Актуальність цілеспрямованого розвитку психічних процесів під час професійної підготовки курсантів пояснюється вимогами, які пред’являються до авіаційних диспетчерів. Крім абсолютного здоров’я для успішної реалізації професійних функцій, авіадиспетчеру необхідно мати високий рівень стійкості, розподілу, переключення уваги. Авіаційні диспетчери повинні володіти гарною оперативною пам’яттю, бути ініціативними, самостійними, вміти прогнозувати та планувати картину польоту. Він повинен володіти розвинутою просторовою уявою, чіткою дикцією, виразним мовленням.
Аналіз педагогічних умов професійної підготовки майбутніх авіаційних диспетчерів засвідчує, що всі вони передбачають професіоналізацію навчально-виховного процесу за рахунок не тільки аналізу реальних фрагментів управління повітряним рухом, але й моделювання навчальних ігор-ситуацій, які імітують професійний контекст та сприяють накопиченню у курсантів досвіду прийняття рішень й професійної діалогічної взаємодії. При цьому знання виступають проміжною ланкою між навчальною та власне професійною діяльністю. Крім того реалізація вказаних умов забезпечує зростання активності курсантів та викладачів, створення сприятливого емоційного клімату під час навчання, успішний перебіг соціально-психологічних процесів у студентських групах, орієнтацію навчального процесу на індивідуальні особливості кожного курсанта.
Узагальнюючи дослідження педагогічних умов професійної підготовки майбутніх авіаційних диспетчерів, можна констатувати, що всі вони ґрунтуються на діяльнісному та діалогічному підходах й передбачають професіоналізацію навчально-виховного процесу. Їх реалізація передбачає:
- цілеспрямований вплив на мотиваційну систему курсантів з метою формування професійної мотивації;
- формування професійно важливих знань, умінь, та навичок;
- зв’язок фахових дисциплін зі змістом майбутньої професійної діяльності авіаційних операторів, що сприяє професійній ідентичності курсантів;
- використання активних форм, методів, інноваційних, інтерактивних та креативних технологій навчання.
Література
- Коваленко О.О. Педагогічні умови формування навичок професійного спілкування майбутніх диспетчерів та пілотів профільного ВНЗ засобами іноземної мови / О.О. Коваленко // Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. – К.: 2006. – Том 2. – С. 163 – 168
- Ковтун О.В. Фундаменталізація змісту мовної підготовки майбутніх фахівців авіаційної галузі // Дидактика: теорія і практика [Текст] : матеріали Всеукр. наук.-практ. конференції "Фундаменталізація змісту освіти як соціально-педагогічна проблема" : збірник наукових праць / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки ; [упоряд. С.В. Косянчук]. - Київ : [б. в.], 2012. – С.58-60
- Макаров Р.Н. Основы формирования надежности летного состава гражданской авиации: учебное пособие / Макаров Р.Н. – М.: Воздушный транспорт, 1990. – 384с.
- Макаров Р.Н. Человеческий фактор. Авиационная психология и педагогика. Справочник. – М.: Изд-во Международной академии проблем Человека в авиации и космонавтике. – 2002. – 490 с.
- Тимченко С.В. Формування комунікативних умінь майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у процесі вивчення професійно орієнтованих дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С.В. Тимченко. – Кіровоград, 2014. – 20с.
- Файнман І.Б. Формування готовності майбутніх авіадиспетчерів до професійної самореалізації у процесі підготовки до ведення радіообміну:. дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / І.Б. Файнман; Відокремл. структур. підрозд. Нац. авіац. ун-ту "Кіровогр. льот. акад. Нац. авіац. ун-ту". – Кіровоград, 2013. – 297с.