Accessibility Tools

МОДЕРНІЗАЦІЯ ЗМІСТУ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В УНІВЕРСИТЕТІ

УДК 378.011.3-051:377

Н.М.Титова

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Анотація. Стаття присвячена аналізу змісту психолого-педагогічної підготовки фахівців галузі знань 01Освіта/Педагогіка спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» освітнього ступеня «Бакалавр» в Національному педагогічному університеті імені М.П.Драгоманова. Автор розглядає принципи педагогічного процесу в контексті модернізації змістового наповнення дисциплін циклу професійної та практичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, а саме психолого-педагогічної підготовки. Обґрунтована необхідність запровадження навчальної дисципліни «Е-навчання», як має на меті вивчення та активне засвоєння студентами основних принципів організації електронного навчання з метою отримання якісних знань, набуття практичних умінь та навичок організації е-навчання в подальшій професійній діяльності. Здійснено висновок про необхідність аргументованої розробки концепції диверсифікації психолого-педагогічної підготовки педагогів професійного навчання.

Ключові слова: професійна освіта, педагог професійного навчання, диверсифікація, е-навчання.

Постановка проблеми. Процес модернізації вищої освіти супроводжується чітким аналізом набутого досвіду поколінь та адаптацією його до нових, інноваційних, перспективних технологій навчання з метою їх подальшої позитивної синергії. Реалізація цього стратегічного завдання зумовлена також глибинними змінами в системі й структурі освіти України та необхідності її інтеграції у світовий та європейський освітній простір. Оскільки інтеграційним стрижнем системи освіти є її якість, тож підвищення якості вищої освіти є педагогічна проблема, без вирішення якої неможливо говорити про модернізацію системи вищої освіти, про розвиток конкурентоздатної національної системи вищої освіти, про якісну професійну підготовку майбутнього фахівця.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Науково-теоретичним підґрунтям для обґрунтування основних положень нашого дослідження стали роботи науковців – Батишева С.Я., Гуревича Р.С., Коваленко О.Е. , Ничкало Н.Г., Радкевич В.О., Щербак О.І., Сушенцевої Л.Л, Свистун В.І. та інших.

Метою статті теоретично обґрунтувати оновлений зміст психолого-педагогічної підготовки педагога професійного навчання.

Методи дослідження. В межах нашого дослідження було використано теоретичні методи, а саме аналіз філософської, психолого-педагогічної літератури, нормативно-правових та методичних документів з організації навчального процесу в університетах, системний і функціональний аналіз, порівняння, систематизація й узагальнення теоретичних даних для визначення результативності запровадження у навчальний процес дисципліни «Е-навчання».

Виклад основного матеріалу. Динамічність модернізації змісту та форм організації навчально-виховного процесу у вищій школі, що продиктовано стратегічними напрямами розвитку освітньої політики в Україні, відображено у запровадженні освітніх інновацій та інформаційних технологій.

Сучасні інформаційні технології навчання посилюють функції педагога у якості тьютора, консультанта, порадника, наставника. Саме рівень психолого-педагогічної підготовки педагога професійного навчання, його здатність до засвоєння педагогічних інновацій буде вирішальним у майбутніх процесах модернізації системи професійно-технічної освіти, а отже і у оновленні змісту освіти, впровадженні сучасних форм і методів навчання тощо.

Гуревич Р.С. наголошує про необхідність і важливість комплексних досліджень психолого-педагогічного й методичного характеру, що будуть спрямовані на визначення нових засад освіти, навчання, про пошук концептуальних шляхів їх упровадження в навчально-виховний процес професійно-технічних закладів. «Підвищення гуманітарного потенціалу людини в її спілкуванні з оточуючим середовищем, зростання технологічності виробництва на основі нових інформаційних технологій, фундаменталізація освіти, глобальність екологічного мислення та інші» [1, с.4].

Радкевич В.О., досліджуючи принципи модернізації професійно-технічної освіти, виділяє такі, як гуманізація, фундаменталізація, диверсифікація, децентралізація, відкритість, випереджувальний характер освіти, компетентнісний підхід, інформатизація, соціальне партнерство. «Принцип диверсифікації забезпечує використання нових видів освітніх структур, систем і програм професійного навчання, спрямованих на розширення різних за рівнями і змістом освітніх послуг у сфері професійно-технічної освіти» [4, с. 4].

Як свідчить аналіз передового педагогічного досвіду, диверсифікація професійної освіти є інноваційним процесом, що може вплинути на підвищення якості професійної освіти, зокрема за рахунок «розширення традиційного змісту підготовки кваліфікованих фахівців до інших сфер діяльності, в нових умовах господарювання, політехнізацію і інформатизацію навчального процесу, розширення культурно-освітнього простору навчального закладу» та інші аспекти [5, с. 124].

Вивчення сучасних наукових розробок вітчизняних дослідників у сфері професійної освіти показує, що однією з причин відставання професійної підготовки студентів від рівня розвитку науки є негнучкість навчальних програм, роздробленість навчальних курсів, недостатня практична орієнтованість фахової підготовки. Розробка вимог до підготовленості професійно-педагогічних кадрів, де інтегровані галузевий і психолого-педагогічні компоненти, переорієнтовується сьогодні на компетентнісну основу.

Основним завданням професійно-педагогічної освіти є підготовка викладачів, які повинні бути готові до організації і здійснення фундаментальної, загальнотехнічної і спеціальної підготовки та виробничо-практичного навчання на всіх рівнях професійної освіти: професійно-технічних училищ, технікумів, коледжів. А у зв’язку з концепцією «Нова українська школа» підготовка і вчителів трудового навчання та технологій для навчально-виробничих комбінатів, професійних ліцеїв і профільних класів шкіл.

Вищі навчальні заклади, зокрема педагогічні університети здійснюють підготовку студентів до професійно-педагогічної діяльності в системі професійно-технічної освіти. Відповідно, їх випускники повинні бути підготовлені до вирішення завдань, які ставляться перед цими навчальними закладами.

В Національному педагогічному університеті імені М.П.Драгоманова здійснюється підготовка фахівців за спеціальністю галузь знань 01Освіта/Педагогіка 015Професійна освіта(за спеціалізаціями). В межах даної спеціальності нами проліцензовано 8 спеціалізацій, а саме: харчові технології, технології виробів легкої промисловості, дизайн, деревообробка, готельно-ресторанна справа, комп’ютерні технології, економіка, документознавство.

Згідно навчальних планів цикл професійної та практичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, а саме психолого-педагогічної підготовки передбачає вивчення таких навчальних нормативних дисциплін : «Психологія» (загальним обсягом 9 кредитів, 270 год.), «Професійна педагогіка» (загальним обсягом 9 кредитів, 270 год.), «Методика професійного навчання» (загальним обсягом 9 кредитів, 270 год.), «Е-навчання» ( загальним обсягом 3 кредити, 90 год.) та курсова робота «Методика професійного навчання».

Також передбачена практична підготовка студентів у форматі педагогічних практик – педагогічної пропедевтичної (загальним обсягом 3 кредити, 90 год.) та педагогічної виробничої ( загальним обсягом 9 кредитів, 270 год.).

У навчальному процесі нами використано концепцію контекстного навчання у вузі А. О. Вербицького, що передбачає наступні три види діяльності:

навчальна діяльність, у формі академічних занять (лекції, семінари, лабораторні та практичні заняття, самостійна та індивідуальна робота тощо);

квазіпрофесійна діяльність, що передбачає відтворення у аудиторних умовах елементів педагогічної взаємодії між педагогом та учнями (студентами);

навчально-професійна діяльність, тобто науково-дослідна робота при написанні курсових робіт, бакалаврської роботи, а також робота під час практики [7].

Як приклад модернізації психолого-педагогічної підготовки педагогів професійного навчання, пропонуємо змістове наповнення нормативної навчальної дисципліни «Е-навчання».

Метою навчальної дисципліни «Е-навчання» є вивчення та активне засвоєння студентами основних принципів організації електронного навчання з метою отримання якісних знань, набуття умінь та навичок організації е-навчання в подальшій професійній діяльності.

Предметом вивчення навчальної дисципліни «Е-навчання» є педагогічні аспекти та умови організації електронного навчання.

Завдання навчальної дисципліни «Е-навчання» – це формування у студентів розуміння теоретичних положень про організацію електронного навчання; систематизація способів засвоєння, відтворення та практичне оволодіння технікою електронного навчання.

Зміст навчальної дисципліни «Е-навчання» відображений у таких питаннях:

1.Електронне навчання (е-навчання, англ. – е-learning) – система , за допомогою інформаційних, електронних технологій.

2.Інформатичні системи для проектування, організації і підтримки дистанційних форм навчання. Їх функції та можливість використання у навчальному процесі професійно-технічного навчального закладу.

3.MOODLE – модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище та його основні функції.

4.Характерні риси і принципи побудови електронного навчання: доступність, адаптованість, ефективність, довговічність, інтероперабельність, можливість багаторазового використання.

5.Переваги і недоліки електронного навчання.

Ми вважаємо, що саме запровадження нормативної навчальної дисципліни «Е-навчання» у психолого-педагогічну підготовку фахівців всіх спеціалізацій спеціальності 015 Професійна освіта дозволить забезпечити баланс мінімальних вимог, залишаючи простір для творчості у проектуванні особистої освітньої траєкторії кожного окремого студента з подальшим впровадженням набутого досвіду у майбутню професійну діяльність.

У попередній статті [8] ми проаналізували зміст спеціальних фахових компетентностей, що залежать від предметної області, та є важливими для успішної професійної діяльності за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізацією). Даний компетентнісний підхід поділяє філософію визначення вимог до фахівця, закладену в основу Болонського процесу та в міжнародному Проекті Європейської Комісії «Гармонізація освітніх структур в Європі» (Tuning Educational Structures in Europe, TUNING). Разом з тим, вважаємо, що вдосконалення змісту психолого-педагогічної підготовки педагогів професійного навчання має базуватися на диверсифікації освіти, що виступає складним соціально-педагогічним явищем і передбачає різноманітність, різнобічний розвиток й інтеграцію всіх освітніх підсистем та процесів.

Висновки та перспективи подальших наукових розвідок. Питання, порушені у статті, є надзвичайно актуальними і потребують подальших всебічних наукових досліджень, зокрема, щодо системного підходу в розробці концепції диверсифікації психолого-педагогічної підготовки педагогів професійного навчання. Побудова ефективної системи психолого-педагогічної підготовки майбутніх бакалаврів професійної освіти передбачає розвиток високої психолого-педагогічної культури майбутнього фахівця, що є важливою передумовою модернізації професійно-технічної освіти.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Гуревич Р.С. Теоретичні та методичні основи організації навчання у професійно-технічних закладах: автореф. дис. на здобуття наук ступеня док. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ Роман Семенович Гуревич. – Київ,1999. –41 с.

Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика: Монографія/ за ред. Н.Г. Ничкало. – Хмельницький: ТУП. – 2002. – 334 с.

Коваленко О.Е. Методика професійного навчання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / О.Е. Коваленко; Нар. укр. акад. – Х.: Вид-во НУА, 2005. – 360 с.

Радкевич В. Принципи модернізації професійно-технічної освіти / В.О. Радкевич // Модернізація професійно-технічної освіти і навчання: проблеми, пошуки і перспективи : зб. наук. пр. – К., 2010. – Вип. 1. – С. 5–17.

Управління розвитком професійно-технічної освіти в сучасних умовах: теорія і практика : монографія / [Г.В. Єльникова [та ін.]; за ред. В.І. Свистун]. – К. : «НВП Поліграфсервіс», 2014. – 338 с.

Професійна освіта : словник : навч. посіб. / [уклад.: С.У. Гончаренко та ін.] ; за ред. Н.Г. Ничкало. – К. : Вища шк., 2000. – 380 с.

Чепелєва Н.В. Психологічна культура майбутнього вчителя/ Н.В.Чепелєва. – К.:Т-во «Знання» УРСР, 1989. – 32 с.

Tytova N.M.Transparency in teaching vocationaltrainingteacher as a pedagogical problem /N.M.Tytova//Topical questions of contemporary science:Collection of scientific articles. – Aspekt Publishing of Budget Printing Center, Taunton, MA 02780, United States of America,2017. – Р. 478-481.

Tytova N. M.

Dragomanov National Pedagogical University

MODERNIZATION OF CONTENT OF PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL PREPARATION OF TEACHER OF VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING AT THE UNIVERSITY

Abstract: The article is devoted to the analysis of the content of psychological and pedagogical training of specialists in the field of knowledge 01Education/Pedagogy of specialty 015 «Professional education (in specialization)» of the educational degree «Bachelor» at Dragomanov National Pedagogical University. The author examines the regularities of the pedagogical process in the context of modernizing the content of the disciplines of the cycle of professional and practical training of future teacher of vocational education and training, namely, psychological and pedagogical training. The necessity of introduction of educational discipline «E-learning» is grounded, as it aims to study and actively master students basic principles of organization of electronic learning with the purpose of obtaining qualitative knowledge, acquisition of practical skills and skills of organization of e-learning in the further professional activity. The conclusion is made on the necessity of the reasoned development of the concept of diversification of psychological and pedagogical training of teacher of vocational education and training.

Keywords: vocational education and training, teacher of vocational education and training, diversification, e-learning.

Титова Н.М.

Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова

МОДЕРНИЗАЦИЯ СОДЕРЖАНИЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ ПЕДАГОГОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ В УНИВЕРСИТЕТЕ

Аннотация: Статья посвящена анализу содержания психолого-педагогической подготовки специалистов отрасли знаний 01Образование / Педагогика специальности 015 «Профессиональное образование (по специализациям)» образовательного степени «Бакалавр» в НПУ имени М. П. Драгоманова. Подведен итог о необходимости аргументированной разработки новой концепции диверсификации психолого-педагогической подготовки педагогов профессионального обучения.

Ключевые слова:  профессиональное образование, педагог профессионального обучения, диверсификация, электронное обучение.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Титова Наталія Михайлівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики професійної підготовки, завідувач кафедри теорії та методики професійної підготовки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, тел.: +380 (67) 918-61-92.

Коло наукових інтересів: професійна освіта, педагог професійного навчання, психолого-педагогічна підготовка.