ШЛЯХИ АКТИВІЗАЦІЇ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ТА БІОЛОГІЇ
УДК
Лєпєшкова З.М.
Вище професійне училище № 25 м. Києва
Ключові слова: інтерактивні методи навчання
Географія – єдиний шкільний предмет, що вивчає природу й суспільство у їх взаємодії. Одне із завдань вчителя – зацікавити учнів до вивчення свого предмета. Пізнавальна активність учнів підвищується, якщо вчителю вдається створити проблемну ситуацію на початку вивчення нового матеріалу, тобто викликати в учнів запитання: чому відбувається таке явище? Як можна пояснити цей факт? За таких умов учні протягом уроку, слухаючи пояснення вчителя, активно шукатимуть відповідь на запитання. Вчитель сам може ставити проблемні запитання під час вивчення окремих тем уроку. Наприклад: У прохолодну погоду вікна житлових будинків вкриваються вологою, а в мороз – крижаним візерунком. Як це пояснити? Як пояснити те, що в гарячій воді цукор розчиняється швидше, ніж у холодній? Як за складом крові можна судити про здоров'я людини? Чому повноцінне харчування вважають однією з важливих умов здоров’я людини?
З метою зацікавлення учнів використовують інтерактивні методи навчання. Інтерактивне навчання спрямоване не на навчальний предмет і подання учневі певної суми знань, а перш за все на розвиток особистості учня; дозволяє покращити якість засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише свідомість, а й на його почуття. Такі методи навчання дають можливість активізувати мислення учнів, залучати учнів до плідної бесіди, мотивувати навчання, показувати різні точки зору, допомагають ставити свої запитання та формувати власну думку.
Сутність інтерактивних методів полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії учнів та вчителя, де вони є рівноправними об’єктами навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими, критично мислити, приймати продумані рішення, виховуються почуття толерантності. На уроках географії та біології використовують такі інтерактивні методи навчання: «Сенкан», «Карусель», діаграма «Весна», «Гронування», «Мозковий штурм», «Коло ідей», «Мікрофон», «Займи позицію», «Прес», «Акваріум».
Гра – одна з найдавніших засобів навчання. Ігри активізують пізнавальну діяльність учнів, що надає своєрідності цій формі діяльності. У результаті гри в дітей розвивається творча уява. Популярні ігри: «Що? Де? Коли?, «Поле чудес», «Найрозумніший», інтелект-шоу «Еврика», «Щасливий випадок», КВК, «Ідеальна пара», «Найрозумніший географ». Сюжетно-рольові ігри – «Суд над Людиною», «Судове слухання», «Посвята в географи», «Планети – Сонячної системи». Уроки-мандрівки – «Мандрівка Австралією», «Мандрівка Японією». Дидактичні ігри – «мозаїка», географічне лото, географічне доміно. Цікавість учнів до цих ігор ґрунтується на прагненні проявити здогадку, кмітливість. У них присутній елемент змагання (хто швидше, правильніше, більше відповість). Учні навчаються логічно мислити, закріплюють уміння застосовувати набуті раніше знання, вміння користуватися довідкою, науково-популярної літературою, географічною картою, отримують знання, відчуваючи при цьому задоволення. Наприклад: «Ланцюжок» – учень називає будь-яке місто, назва якого починаються на останню літеру вже названого міста. «Упізнай силует» – за силуетами островів, півостровів, країн, морів, учні впізнають географічний об’єкт. «Збери картку» – учні складають шматочки карти і збирають її. «Третій зайвий» – відповідають на запитання «Що зайве?» Наприклад: Дніпро, Світязь, Дунай. «Знайди помилку в тексті» – учні в тексті вказують помилки. Під час таких ігор формується дослідницьке, творче ставлення до навчання.
Часто на уроках географії та быології пропонуються тестові диктанти, опорні схеми. Залучити учнів до співпраці можна через написання ними окремих повідомлень, захисту проектів.
Впровадження інтерактивних методів у практику роботи, разом з тим, пов’язане з певними труднощами і проблемами. Насамперед, найчастіше доводиться стикатися з обмеженістю інформації, яку доводиться додатково готувати до уроку, недосконалістю підручників і, часто, з байдужістю учнів до вирішення проблем, які стоять на уроці. Основним недоліком є різний рівень знань і можливостей учнів, що, в кінцевому результаті, впливає на результативність роботи всієї групи і створює психологічну напругу. Дискусію важко провести у тому випадку, коли учні в недостатній мірі оволоділи фактичним матеріалом по темі і тому не можуть аргументовано довести свою думку. До того ж підготовка кожного інтерактивного уроку вимагає значних затрат часу. Все це разом не дозволяє робити всі уроки інтерактивними. Тому такими є окремі, найбільш зручні за темою уроки, або ж на уроці використовуються окремі методи інтерактивного навчання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К., 2004.
- Шарко В.Д. Сучасний урок // Технологічний аспект // Посібник для вчителів та студентів – К., 2007.