Формування дослідницької компетентності під час навчання фізики з використанням ІКТ
Ігор Вергун, Олена Трифонова
Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
(Кропивницький)
Анотація. У даній статті розглянута проблема формування в учнів дослідницької компетентності з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) під час навчання фізики. Показано важливість компетентнісного підходу в навчально-виховному процесі та переваги використання ІКТ: індивідуалізація навчання, зростання обсягу виконаних на уроці завдань та ін. Розкрито поняття «дослідницька компетентність» і «дослідницька діяльність», показано зв'язок між ними. Схематично окреслено організацію навчального процесу при формуванні дослідницької діяльності: виділення навчальної проблематики, можливість самостійно формулювати наявні та виникаючі ідеї, підбір форм та методів формування взаємодії з соціумом, інтерполяція набутих компетентностей для широкого кола фізичних явищ та ситуацій, оцінка та самооцінка учнем одержаних компетентностей. Запропонована гра, яка є сходинкою до вирішення проблемного питання статті та за допомогою якої можна реалізувати переважну більшість вимог програми та дотримуватися дидактичних принципів.
Ключові слова: дослідницька компетентність, дослідницька діяльність, навчально-виховний процес, методика навчання фізики, інформаційно-комунікаційні технології.
Игорь Вергун, Елена Трифонова
Кировоградский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко
(Кропивницкий)
ФОРМИРОВАНИЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВО ВРЕМЯ ОБУЧЕНИЯ ФИЗИКИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИКТ
Аннотация. В данной статье рассмотрена проблема формирования у учащихся исследовательской компетентности с использованием информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) во время обучения физике. Показана важность компетентностного подхода в учебно-воспитательном процессе и преимущества использования ИКТ: индивидуализация обучения, рост объема выполненных на уроке заданий и другие. Раскрыто понятие «исследовательская компетентность» и «исследовательская деятельность», связь между ними. Схематично обозначено организацию учебного процесса при формировании исследовательской деятельности: выделение учебной проблематики, возможность самостоятельно формулировать имеющиеся и возникающие идеи, подбор форм и методов формирования взаимодействия с социумом, интерполяция приобретенных компетенций для широкого круга физических явлений и ситуаций, оценка и самооценка учеником полученных компетентностей. Предложена игра, которая является ступенькой к решению проблемного вопроса статьи и с помощью которой можно реализовать большинство требования программы и соблюдать дидактические принципы.
Ключевые слова: исследовательская компетентность, исследовательская деятельность, учебно-воспитательный процесс, методика обучения физике, информационно-коммуникационные технологии.
Igor Verhun, Olena Tryfonova
The Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University
FORMATION RESEARCH COMPETENCE WHILE STUDYING PHYSICS USING ICT
(Kropyvnytskyi)
Abstract. This article considers the problem of formation of students' research competence with the use of information and communication technologies (ICT) in teaching physics. The importance of the competence-based approach in the educational process and the benefits of ICT use: individualization of learning, growth of volume executed on the job class and others. Opened concept research competence and research activities, the relationship between them. Schematically indicated by the organization of educational process in the formation of research activity: the selection of educational problems, the ability to independently formulate existing and emerging ideas, selection of forms and methods of forming interaction with society, interpolation of the acquired competencies for a wide range of physical phenomena and situations, evaluation and self-evaluation pupil obtained competencies. The proposed game which is a step to address problematic issues and articles which can be used to implement all the requirements of the program and comply with the principles of teaching.
Keywords: research competence, research, educational process, methods of teaching physics, information and communication technologies.