Фінансова грамотність майбутніх інженерів як складова їх STEM – освіти
Ганна Фесенко
Херсонський державний університет, м. Херсон, Україна
«STEM-освіта» – це поглиблене практико-орієнтоване комплексне вивчення дисциплін природничо-наукового циклу, технологій, інженерної справи і математики, яке сприяє формуванню особистості, здатної до інноваційного мислення, орієнтованої на розвиток нових технологій.
При тому, що в більшості країн світу зростає попит на кваліфікованих інженерів, має місце їх дефіцит, пов’язаний зі зменшенням випускників вишів інженерних і технічних спеціальностей. Причин цьому декілька: відсутність мотивації, складність навчальних дисциплін, якими треба опанувати випускникам технічних ВИШів, високий процент відрахування студентів. У контексті зазначеного, збереження студентів STEM-спеціальностей є важливою і актуальною проблемою багатьох навчальних закладів країн світу.
Фахівці виділяють три основні групи факторів, що визначають можливі зміни у вимогах до STEM-освіти [1]:
- фактори, викликані глобальними змінами в контексті STEM-освіти;
- фактори, пов’язані з поліпшенням ставлення держави до STEM-освіти;
- фактори, що впливають на «збереження» студентів STEM-професій.
Проблеми становлення STEM-освіти набувають особливої актуальності, коли розглядаються в розрізі її математичної складової.
Математика є ключовою дисципліною для всіх без винятку технічних, інженерних і природничо-наукових спеціальностей. Вона слугує базою для інших, більш вузьких технічних дисциплін. На перших курсах, коли проблеми в навчанні найбільш критичні, саме математична підготовка виступає основним фактором, що визначає успішність студента в цілому.
Різниця у рівні вимог, що висуваються до учнів у школі і ВНЗ, достатньо велика. Окрім того, самі студенти часто недооцінюють обсяг математичних знань, необхідних для навчання інженерним і природничо-науковим спеціальностям. З організаційної точки зору, нестача студентів на STEM-напрямах пов’язана з підвищенням вимог ринку до кількості інженерів, що примушує певні університети послаблювати вхідні стандарти для абітурієнтів з математики. Така практика знижує планку для прийняття студентів до вишів, що відбивається на якості підготовки майбутніх фахівців [2].
Одним із аспектів математичної підготовки школярів і студентів до STEM-професій є підвищення фінансової грамотності, яка дозволить майбутнім інженерам і винахідникам розраховувати собівартість винаходів та визначати його економічний ефект. Оцінка вартості винаходу може проводитися із застосуванням як кількісних, так і некількісних методів. До перших належать:
- техніко-економічний, при якому вартість технології визначається на підставі можливих витрат покупця;
- ринковий, заснований на ціні, яку заплатили б інші покупці;
- визначення можливого доходу.
Визначення вартості винаходу передбачає обчислення витрат на матеріали і комплектуючі вироби, розрахунок основної заробітної плати виробничих працівників, а також розрахунок інших витрат і складання калькуляції. Повна собівартість виробу визначається сумарними витратами на його виготовлення.
Калькуляція повної собівартості виробу складається по наступних статтях витрат:
де См – вартість матеріалів, грн; Спф - вартість напівфабрикатів свого виробництва, грн; Спфп - вартість покупних напівфабрикатів і комплектуючих виробів, грн; Свідх - вартість поворотних відходів ( реалізованих), грн; Сзп – фонд заробітньої плати, грн; Ссоц - відрахування на соціальні міри, грн; Суст - витрати по утриманню й експлуатації устаткування, грн; Сцех – цехові витрати, грн; Сз - загальногосподарські витрати, грн; Сін - інші виробничі витрати, грн; С хоз - позавиробничі витрати, грн.
Визначення економічного ефекту винаходу. ґрунтується на зіставленні приведених витрат по базовому і новому виробах. Приведені витрати являють собою суму собівартості і нормативного прибутку.
де Зпр – приведені витрати на одиницю продукції, грн.; Сп – повна собівартість одиниці продукції, грн.; К – питомі капітальні вкладення в виробничі фонди, грн.; Ен – нормативний коефіцієнт ефективності капітальних вкладень [3].
Математичні розрахунки зазначених показників винаходів вимагають використання систем комп’ютерної математики (СКМ), що є не тільки корисним, але й необхідним у дослідницькій діяльності.
Список використаних джерел
1. Обучение в области естественных, технических, инженерных и математических наук в США: программа STEM (Перевод доклада)1Психологическая наука и образование, 2011, № 4.- С.33-38
2. ACME. (2011). Mathematical needs: the mathematical needs of learners. Report. Advisory Committee on Mathematics Education.
3. Визначення_ціни_винаходу [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://ua-referat.com/