Accessibility Tools

Методичні особливості надання навчального матеріалу з фізики курсантам морських внз з урахуванням специфіки когнітивного сприйняття і впливу інформаційно-комунікативних чинників

Ольга Паніна

Державний вищий навчальний заклад

«Херсонське морехідне училище рибної промисловості»

(Херсон)

Анотація. У статті розглянута методика донесення навчальної інформації, яка використовується автором при викладанні фізики в морському вищому навчальному закладі з урахуванням специфічних змін в механізмах когнітивних процесів сучасної людини, які відбуваються під впливом сучасних інформаційно-комунікативних технологій.

Ключові слова: когнітивні процеси, гіпертекст, цифровий іммігрант, синдром дефіциту уваги, кліпове мислення, опорний конспект, блоки інформації.

Ольга Панина

Государвственное высшее учебное заведение

«Херсонское мореходное училище рыбной промышленности»

Методические особенности изложения учебного материала по физике курсантам морских вузов с учетом специфики когнитивного восприятия и влияния информационно-коммуникативных факторов

Аннотация. В статье рассмотрена методика преподнесения учебной информации, которая используется автором при преподавании физики в морском высшем учебном заведении, с учетом специфических изменений в механизмах когнитивных процесов современного человека, которыэ происходят под воздействием современных информационно-коммуникативных технологий.

Ключевые слова: когнитивные процессы, гипертекст, цифровой иммигрант, синдром дефицита внимания, клиповое мышление, опорній конспект, блоки информации.

Olga Panina

Kherson Maritime College of Fishing Industry

Methodical features of training of physical educashional material for cadets of maritime higher school considering specifics of cognitive perception

in the influence of factors information and

communicative technologies

Abstract. As the title implies the article describes the method of presenting educational information that is used by the author in the process of teaching physics in the maritime higher education, taking into account the specific changes in the mechanisms of cognitive processes of modern man, which occur under the influence of modern information and communication technologies. It is proposed the methods of using reference synopsis as way of increasing productivity of student's working with unknown material. Also in this article provides a brief description of current psychological research, which analyze problems of change of mechanisms of human cognitive processes as a result of the influence of modern information technologies. In addition it is an overview of the different training methods of modern Ukrainian teachers.

Keywords: cognitive processes, hypertext, a digital immigrant, attention deficit disorder, net-thinking, blocks of information.

Детальніше