Accessibility Tools

Інноваційні підходи до розвитку комунікативної компетенції з професійно-орієнтованої англійської мови.

Вікторія Шевченко (Льотна академія Національного Авіаційного Університету м. Кропивницький, Україна)

Останнім часом метод проектів у викладанні іноземних мов набуває все більш широкої популярності у вищих навчальних закладах України. Переорієнтація зі словесно-інформаційних на проектно-діяльнісні методи навчання є характерною для принципово нових підходів до навчання, задекларованих Болонським процесом.

Без сумніву, проектні технології з використанням сучасних електронних гаджетів – нова реальність, в умовах якої студентам надається можливість самим конструювати зміст комунікативно-пізнавальної діяльності. Ніякі інші методи так ефективно не стимулюють розвиток самостійності, творчого мислення, уяви, свободи втілювати свої ідеї, а також не сприяють підтримуванню інтересу до навчання, як інноваційні проектні методи.

Проектна діяльність здатна вдосконалити систему навчально-виховного процесу в напрямку запровадження новітніх технологій навчання, розширення самостійної творчої дослідницької роботи студентів у вищих навчальних закладах, досягнення ефективних результатів у вихованні творчої особистості. Можливість здійснення індивідуального підходу під час роботи над проектами дозволить виявити приховані можливості кожного студента і належним чином використати їх, тим самим розширити коло потенційних компетенцій, навичок та умінь, необхідних для якісного вивчення англійської мови, з одного боку, та актуалізації прагнення до самостійності в будь-якій обраній діяльності та самовдосконалення в професійному сенсі, з іншого боку.

Необхідно також визнати, що саме проектна робота важлива для усвідомлення того, що “іноземна мова є не тільки і не стільки метою навчання, скільки засобом для подальшої освіти і самоосвіти” [3].

Провідна ідея методу проектів полягає у тому, що в центрі роботи над проектом перебуває учень, який вчиться, а не вчитель, який учить, і в результаті ми маємо продуктивне взаємовигідне партнерство, мета якого розвинути ініціативність, винахідливість, стимулювати інтерес до оволодіння мовами [4].

Основними задачами методу проектів є розвиток [3]:

  1. комунікаційних умінь з орієнтацією на різні рівні володіння іноземними мовами;

  2. інформаційних умінь, в тому числі вмінь пошуку, систематизації, обробки та інтерпретації інформаційного матеріалу з метою його подальшого використання в рішенні комунікативних задач;

  3. умінь поєднувати знання, отримані з інших предметів на інтеграційній основі;

  4. умінь узагальнювати, виділяти головне, аналізувати, співставляти, знаходити спільне й відмінне, встановлювати взаємозв’язок;

  5. мотивації навчання, спрямованої на розуміння, що досягається в процесі власного аналізу й синтезу;

  6. умінь самостійної роботи і формування здатності до самооцінки.

Метод проектів знайшов широкий вжиток в багатьох країнах світу саме тому, що “дозволяє органічно інтегрувати знання учнів з різних областей знань задля рішення однієї проблеми, генеруючи при цьому нові ідеї” [4]. В основі проекту завжди лежить якась проблема. Наприклад, на кафедрі іноземних мов Льотної академії є необхідність поповнювати та оновлювати електронні бази даних аудіо-записів з фразеології радіообміну між диспетчерами та пілотами або методичних матеріалів для підготовки до перегляду фільмів із серії “Розслідування авіакатастроф”. Щоб її вирішити, до роботи бажано залучити студентів. Для цього їм потрібні не тільки знання, наприклад, професійно-орієнтованої англійської мови, а й різноманітні предметні знання.

Проектно-орієнтоване навчання – це навчання, в центрі уваги якого знаходиться студент. Він є суб’єктом діяльності і має навчатися працювати самостійно. Чим же відрізняється проектне заняття від непроектного? На звичайному занятті студент також може працювати самостійно. Але його самостійна діяльність регламентується вказівками і завданнями учителя, що заздалегідь сплановані і розподілені впродовж заняття. Проект передбачає особисту відповідальність студента за розподіл часу, за зміст та форми роботи.

Крім того, проектна діяльність орієнтована не стільки на продукт, скільки на процес. Іншими словами, процес створення продукту має таке ж значення, як і його результат. Звичайно, продукт, тобто практична цінність, має дуже велику мотивацію. Саме в продукті реалізується весь процес проектної діяльності, його цілеспрямованість, соціальна та практична значущість, самостійність, цілісність. Результатом діяльності є презентація створеного продукту, яку б форму цей продукт не мав: стінгазета, відеофільм, радіопередача, виставка, колаж, фотовиставка, акція, брошура, похід, екскурсія, свято, вистава тощо.

Метод проектів можна визначити як метод поєднання теоретичних знань з їх практичним застосуванням у розв’язанні конкретних проблем[2]. Проект – цесамостійно спланована та реалізована робота, в якій мовленнєве спілкування органічно вплетене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності – продуктивної [1].

Найбільш наближеним до методу проектів є більш вживаний метод ділових ігор. Хід гри, як і проекту, передбачає розробку комунікативної програми, реалізацію та вільне комбінування комунікативних намірів. Але відмінність полягає в тому, що рольова гра має на увазі наявність проблемної ситуації та визначення кількості персонажів, а проект – їх створення. Результатом рольової гри є розв’язання конфлікту, а результатом проекту – продукт. Окрім актуалізації раніше вивченого мовного матеріалу, набуття нових лінгвістичних знань, освоєння нових практичних умінь, метод проектів стимулює фантазію, пошук, творчість, змушує вигадувати, розвивати уяву, розширювати кругозір. Отже, інноваційні проектні технології орієнтують на якісно новий підхід до вирішення проблем вдосконалення навчально-виховного процесу, отримання новизни результатів та нових способів їх досягнення.

Цінність проектного навчання полягає в тому, що проекти сприяють формуванню компетенцій. Студенти відкривають свої сильні і слабкі сторони, свої ресурси, можливості, що можуть потребувати корекції та розвитку за результатами належної оцінки та самооцінки. Тільки за таких умов знання будуть “живими”, а проект має продовжувати своє життя і після завершення роботи над ним, тобто бути використаним на практиці.

Список літератури:

  1. Котелянець Н. Проектний метод навчання школярів. // Рідна школа. - 2001. -№ 10. - с.47-48.

  2. Левченко В. Теорія і практика використання методу проектів у вищій школі.// Рідна школа.-2002.-№ 8-9.- с.45.

  3. Маркова Е.С. Использование проектных работ в элективных курсах при изучении английского языка на профильном уровне. // Иностранные языки в школе. - 2003. - № 1.

  4. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. - 2000. - № 2-3.