ОСОБЛИВОСТІ ЗАНЯТЬ З НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ПРИ ОЧНО-ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННІ.
Людмила Веремюк (м. Умань, Україна)
Показник успішності впровадження дистанційного навчання диктується ступенем досягнення поставлених цілей та успішності використання сучасних технологій в процесі навчання. Відповідно до положення про дистанційне навчання навчальний процес за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: самостійна робота; навчальні заняття; практична підготовка (у ВНЗ); контрольні заходи. Усі вище згадані форми допомагають успішно досягнути поставлених цілей занять з німецької мови.
Особливістю занять з німецької мови у вищому навчальному закладі є розвиток таких навичок: письмо, читання, говоріння, аудіювання.
Дистанційний курс – це комплекс навчально-методичних матеріалів та освітніх послуг, створених у віртуальному навчальному середовищі для організації дистанційного навчання на основі інформаційних і комунікаційних технологій для реалізації моделі дистанційного навчання.
Основними елементами дистанційного курсу є такі: система навчально-методичних матеріалів та система освітніх послуг, які поділяються за формою і за змістом.
Система навчально-методичних матеріалів включає такі форми:
- структуровані електронні інтерактивні навчальні матеріали, що розміщені у віртуальному навчальному середовищі, для організації навчання через Інтернет;
- друковані матеріали (навчальний посібник, опорний конспект або робочий зошит, методичні рекомендації для слухачів, методичні рекомендації для викладачів), необхідність розроблення яких визначається його специфікою;
- додаткові навчальні засоби та носії навчальної інформації (компакт-диски, відеокасети, аудіокасети), що містять довідки і енциклопедичні посилання, призначенням яких є поглиблення пізнавальних можливостей дистанційного курсу і необхідність розроблення яких визначається специфікою дистанційного курсу.
Дистанційний курс має структуру, що сприяє створенню умов до навчання у діяльності та співробітництві. Ця структура має враховувати життєвий цикл людини [8].
Обов'язковими елементами у структурі дистанційного курсу є такі: “Передмова” – інформаційна сторінка курсу (презентація курсу), що відкрита для всіх бажаючих;
“Автори курсу” – сторінка, яка відкрита для всіх бажаючих та характеризує викладачів як особистостей;
“Тьютор” – відкрита сторінка для всіх бажаючих;
“Новини курсу” – відкрита сторінка для всіх бажаючих;
“Програма курсу” – сторінка містить основні складові курсу і відкривається лише для слухачів курсу, допущених до навчання;
“Головна сторінка тижневого заняття” (типова для всіх розділів) – відкривається лише для студентів, допущених до навчання [3].
Модуль “Тести” призначений для складання та проведення навчальних або підсумкових тестів. Тест можна опублікувати - дати можливість пройти тест іншим користувачам. Налаштування модуля “Тести” дозволяють зробити його доступним студентам прикріпленим до певної дисципліни. Існує можливість формувати звіти про результати тестів.
Інформаційна сторінка курсу, або передмова, передує курсу, має ознайомчий характер, включає назву курсу, мету і загальні відомості, обсяг та тривалість вивчення курсу, результати навчання, вимоги до слухачів та короткий опис організації навчання за курсом. Вона виконує педагогічні та соціальні функції: мотивує студента, привертає увагу, збуджує інтерес, зв’язує зміст навчання зі структурою знань, активізує до соціального та комунікативного навчання, встановлює віртуальні соціальні зв’язки між тьютором та студентами [1; 5-12].
У програмі курсу наводиться перелік модулів та практичних занять, що включає методичні вказівки до практичних занять, та перелік основних елементів дистанційного курсу (навчальний посібник, опорний конспект, методичні посібники, компакт-диск, відео чи аудіо тощо).
Структура “Сторінки практичного заняття“ має типову форму для всіх розділів та включає назву розділу, мету.
Метою дистанційного курсу є формування комунікативної компетенції студентів у межах тематики з фаху, а також розвиток умінь та навичок читання, аудіювання, розуміння та перекладу фахової літератури.
Дистанційний курс орієнтований на студентів, які вміють користуватися електронною поштою, робити пошук інформації в Інтернет та мають доступ до мережі Інтернет.
Успішне проходження курсу – це виконання практичних завдань, контрольних робіт, ІНДЗ та прикінцевого тесту в курсі .
Стосовно контролю й оцінювання знань студентів з гуманітарних дисциплін, зокрема з іноземної мови, то доцільно виділити специфічні риси. Щодо об’єкту контролю й оцінювання знань студентів з іноземної мови, то його вбачають у поєднанні трьох компонентів. Першим з них є знання та сформовані на їх основі мовленнєві навички, тобто мовленнєва компетенція. Другий компонент включає вміння користуватися набутими знаннями та навичками у різних ситуаціях, що складає комунікативну компетенцію. До третього компонента належать знання держави, мову якої вивчають, її національний колорит використання власної мови, мовленнєвої поведінки носіїв мови, що й складає соціокультурну компетенцію [2; 46-60].
Отже, для викладача та студента, що схиляються до математичного мислення, використання інформаційних технологій є ближчим для розуміння, експлуатації та впровадження у власну діяльність як сучасного явища. Тому питання впровадження інформаційних технологій, а саме системи MOODLE, у навчальний процес з гуманітарних дисциплін залишається недостатньо дослідженим питанням.
Список використаних джерел
- Антощук С.В. Створення дистанційного курсу (модуля): навчально-методичний комплекс спецкурсу; НАПН України, Ун-т менеджменту освіти. –К., 2010. –24 с.
- Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. – М. : Рус.яз., 1989. – 276 с.
Уваров А. Ю. Ключевые компоненты распространения новых педагогических практик. Вопросы информатизации образования. Вып. 11. http://npstoik.ru/vio/inside.php?ind=articles&article_key=272