НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ ДЛЯ ВИКЛАДАЧІВ «ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ІНШОМОВНІЙ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ НЕМОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ»
Ірина Грітченко (м. Умань, Україна)
Іншомовна підготовка фахівців є нині однією з найактуальніших проблем вищої освіти. Постійно здійснюється пошук нових шляхів та методів навчання іноземній мові.
Проведений аналiз іншомовної пiдготовки майбутніх фахівців немовних спеціальностей свідчить про те, що у вищому педагогічному навчальному закладi все ж недостатньо уваги придiляється використанню у цьому процесі засобів Інтернет-технологій. Головним чином, на нашу думку, це відбувається тому, що викладачі не володіють достатніми знаннями, вміннями та навичками їх упровадження в освітній процес підготовки майбутнього фахівця.
У зв’язку з цим нами було розроблено та проведено для викладачів навчальний тренінг «Використання Інтернет-технологій при іншомовній підготовці студентів немовних спеціальностей». Тренінг розрахований на 10 навчальних годин (теоретична частина та практичні завдання).
У процесі тренінгу вирішувалися такі завдання:
- набуття викладачами теоретико-методичних знань про засоби Інтернет-технологій та їх використання на заняттях з іноземної мови, зокрема, рекомендацій щодо пошуку необхідної інформації, корисних сайтів тощо;
- оволодіння практичними навичками продуктивного використання засобів Інтернет-технологій;
- пiдготовка викладачів до практичної дiяльностi з використанням Інтернет-технологій при іншомовній підготовці студентів немовних спеціальностей.
Розробка змiсту тренінгу ґрунтувалася на принципах:
- науковостi (забезпечувався високий науковий рiвень вивчення та засвоєння викладачами знань про використання Інтернет-технологій у навчальному процесі; набуті знання пiдтверджувалися практикою);
- системності та послідовності (при вивченні нового матеріалу відбувався зв’язок з попередньо вивченим, навчальний матерiал було поділено на логiчно завершенi частини, під час засвоєння матеріалу викладачі ґрунтовно аналізували досліджувані поняття, робили висновки);
- раціонального поєднання колективних та iндивiдуальних форм i способiв навчальної діяльності (програмою тренінгу передбачено використання рiзних форм i способiв навчальної діяльності: iндивiдуальної роботи, технологій інтерактивного навчання: роботи у постiйних i змiнних парах, у малих i великих групах тощо).
Програма тренінгу охоплювала 5 занять. Перше заняття («Загальні відомості про Інтернет-технології») передбачало ознайомлення викладачів із всесвітньою мережею ( найбільшим всесвітнім багатомовним сховищем інформації в електронному вигляді), її компонентами, серверами, Веб-браузерами, службами Інтернету, поняттям «Інтернет-технології», функцiями, властивостями, класифікацією Інтернет-технологій.
На другому занятті («Інтерактивні Інтернет-технології та їх використання в освітньому процесі») викладачів ознайомлювали із першою групою Інтернет-технологій – інтерактивними Інтернет-технологіями та особливостями практичного використання на заняттях з іноземної мови.
На третьому занятті («Засоби передачі інформації та дво- або багатосторонньої комунікації та їх використання в освітньому процесі») викладачі отримали інформацію про іншу групу Інтернет-технологій, навчилися розрізняти блоги та чати за різними класифікаціями, познайомилися з відомими поштовими клієнтами, а також отримали практичні навички використання засобів передачі інформації та дво- або багатосторонньої комунікації в освітньому процесі підготовки фахівця у вищому навчальному закладі.
Четверте заняття («Інформаційні та допоміжні Інтернет-технології та їх використання в освітньому процесі») містило у собі матеріал про Інтернет-технології інформаційного характеру, їх особливості, види, характеристики найважливіших з них. Було подано список найвідоміших та найкорисніших електронних бібліотек, визначені переваги та недоліки електронних книг та посібників, умовами користування ними та використання на заняттях. Також викладачам було представлено усі переваги використання онлайн-словників та онлайн-перекладачів.
На п’ятому занятті («Створення власного сайту») викладачі згідно з інструкціями створювали персональні сайти у допомогу студентам немовних спеціальностей у вивченні іноземної мови. Кожен сайт включав інформацію про автора, корисні матеріали для самостійного опрацювання студентами, блог викладача з можливістю обговорення тем майбутніми фахівцями та різноманітні аудіо- та відеоматеріали.
З метою формування у викладачів навичок використання Інтернет-технологій на заняттях з іноземної мови використовувались різні прийоми: запитання, у тому числі й риторичні; поєднання теоретичних положень із практичною діяльністю тощо.
У процесі проведення тренінгу вирішувалися такі завдання як:
- поглиблення й уточнення знань, здобутих під час теоретичних занять;
- накопичення первинного досвіду організації іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей шляхом застосування Інтернет-технологій;
- формування інтересу зі знаходження нових джерел інформації в Інтернеті.
Самостійна робота викладачів полягала в опрацюванні питань, пов’язаних із самостійним застосуванням Інтернет-технологій для пошуку необхідної інформації; реєстрування на необхідних для навчальної діяльності сайтах; завантаження інформації на власних сайт; участі в Інтернет-конференціях тощо.
Таким чином, у процесi проведення тренінгу «Використання Інтернет-технологій при іншомовній підготовці студентів немовних спеціальностей» у викладачів формувалися знання про Інтернет-технології, їх види, класифікації, характеристики та функції; умiння застосовувати Інтернет-технології під час занять з іноземної мови, вибирати доцільні засоби для іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей тощо.