Accessibility Tools

Методичні аспекти формування професійної компетентності в процесі навчання студентів та учнів

Керівник секції: Сушенцева Лілія Леонідівна (доктор педагогічних наук, Національний університет «Львівська політехніка»)

Секретар секції: Царенко Ірина Леонтіївна (кандидат педагогічних наук, Кіровоградський державний педагогічний університет іменя Володимира Винниченка)

 

ОРГАНІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ З ПЕРЕВІРКИ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬО-ТЕХНІЧНИХ УМІНЬ В УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИНадія Борисенко (Глухів, Україна) Анотація. Стаття спрямована на окреслення загальної схеми органі

Надія Борисенко (Глухів, Україна)

Анотація. Стаття спрямована на окреслення загальної схеми організації та змісту педагогічного експерименту з підготовки майбутніх учителів технологій до формування художньо-технічних умінь в учнів основної школи, методики здійснення етапів експерименту. Охарактеризовано цілі та зміст основних етапів педагогічного експерименту, на основі чого зроблено висновок про ефективність обґрунтованих педагогічних умов, розробленої моделі, запропонованої методики підготовки майбутніх учителів технологій до формування художньо-технічних умінь в учнів основної школи. Представлено діагностичні засоби, які використовувались у процесі дослідження рівня сформованості кожного з визначених компонентів готовності майбутніх учителів технологій до означеної діяльності (мотиваційного, когнітивного, операційного, рефлексивного). Перспективами дослідження є  вивчення можливостей використання ІКТ для удосконалення художньо-технічних умінь майбутніх учителів технологій.

Ключові слова: педагогічний експеримент, педагогічні умови, майбутні учителі технологій, художньо-технічні уміння.

Надежда Борисенко

Организация эксперимента по проверке педагогических условий подготовки будущих учителей технологий к формированию художественно-технических умений у учащихся основной школы

Аннотация. Статья направлена на представление общей схемы организации и содержания педагогического эксперимента по подготовке будущих учителей технологий к формированию художественно-технических умений у учащихся основной школы, методики осуществления этапов эксперимента. Охарактеризованы цели и содержание основных этапов педагогического эксперимента, на основе чего сделан вывод об эффективности обоснованных педагогических условий, разработанной модели, предложенной методики подготовки будущих учителей технологий к формированию художественно-технических умений у учащихся основной школы. Представлены диагностические средства, которые использовались в процессе исследования уровня сформированности каждого из определенных компонентов готовности будущих учителей технологий к указанной деятельности (мотивационного, когнитивного, операционного, рефлексивного). Перспективами исследования является изучение возможностей использования ИКТ для совершенствования художественно-технических умений будущих учителей технологий.

Ключевые слова: педагогический эксперимент, педагогические условия, будущие учителя технологий, художественно-технические умения.

Nadiya Borysenko

Organizing the experiment on checking the pedagogical conditions of training the intending technology teachers to forming basic school pupils artistic and technical skills

Summary.The article is aimed at describing the general framework for organizing and content of the pedagogical experiment on technology teachers training to form basic school pupils’ artistic and technical skills, methods of implementing the stages of the experiment. Objectives and content of the main stages of the pedagogical experiment (stating, molding, controlling) were characterized, on the base of which the conclusion on the efficiency of the grounded pedagogical conditions, of the developed model, of the proposed methodology for intending technology teachers forming the artistic and technical skills of basic school pupils. Diagnostic tools used in the process of studying the levels of formation of each of the specified components of intending technology teachers’ readiness for the designated activity (motivational, cognitive, operational, and reflexive) were presented. The above mentioned tools included: 1) observing aimed at defining the  students’ interest in using the artistic and technical skills in the practical laboratory work and the state of the students skills formation; 2) a survey aimed at determining the perceptions and attitudes of students and technologies teachers to form the artistic and technical skills of the intending technology teachers and the need to develop these skills for the basic school pupils, as well as to examine the state of students readiness of the control and experimental groups to form the artistic and technical skills of basic school pupils. Testing was intended to identify the level of knowledge available to students for forming the control and experimental groups, and find out the state of formation of the cognitive component of preparedness. Теsting was aimed at defining the level of the students existing knowledge to form the control and experimental groups, and find out the state of formation of the readiness cognitive component. Applying the analysis of the students activity results made it possible to represent the objective view of the intending technology teachers in the practical performance, to draw conclusions on students neatness, diligence, aesthetic tastes, the condition of forming the artistic and technical skills. Identifying the degree of formation of the intending technology teachers artistic and technical skills was carried by means of the specially designed diagnostic and creative tasks. Peer review of the formation of readiness components was applied to improve the objectivity of the data. The received results of the experimental studies demonstrate the positive changes in forming the components of the experimental groups students readiness to forming the basic schools pupils artistic and technical skills. Prospects of the investigation are made of studying the possibilities of using ICT to improve the intending technology teachers artistic and technical skills.

Keywords: the pedagogical experiment, the pedagogical conditions,  technology teachers, artistic and technical skills.

ЗМІСТОВО-СТРУКТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ

Анна Борейчук (Рівне, Україна)

Анотація. У статті проаналізовано особливості компетентнісного підходу до сучасної вищої юридичної освіти, охарактеризовано класифікації інструментальних компетентностей, які існують у сучасній педагогічній науці, виокремлено ті інструментальні компетентності, які повинні формуватися у майбутніх юристів під час навчання, а саме: здат­ність до аналізу і синтезу,  письмові та усні комунікаційні вміння рідною мовою, здатність знаходити й аналізувати інформацію з різних джерел, здатність розв’язувати проблеми, здатність приймати рішення, розкрито їх зміст, запропоновано авторське трактування поняття інструментальні компетентності майбутніх юристів. У статті доведено, що інструментальні компетентності фундаментальні, метапредметні та  міждисциплінарні, багатовимірні, володіють інтегративним характером і являють єдність складових його компонентів. Формування інструментальних компетентностей дозволяє студентові вирішувати складні нестандартні завдання, приймати конструктивні рішення, здійснювати аналіз інформації тощо.

Ключові слова: навчальний процес, компетентнісний підхід, майбутні юристи, інструментальні компетентності, професійна діяльність.

Анна Борейчук

Содержательно-структурные особенности инструментальных  компетентностей будущих юристов

Аннотация. В статье проанализированы особенности компетентностного подхода к современной высшего юридического образования, охарактеризованы классификации инструментальных компетенций, которые существуют в современной педагогической науке, выделены те инструментальные компетентности, которые должны формироваться в будущих юристов во время учебы, а именно: спо-ность к анализу и синтезу, письменные и устные коммуникационные умения на родном языке, способность находить и анализировать информацию из различных источников, способность решать проблемы, способность принимать решения, раскрыто их содержание, предложено авторское определение понятия инструментальные компетентности будущих юристов. В статье доказано, что инструментальные компетентности фундаментальные, метапредметных и междисциплинарные, многомерные, обладают интегративным характером и представляют единство составляющих его компонентов. Формирование инструментальных компетенций позволяет студенту решать сложные нестандартные задачи, принимать конструктивные решения, осуществлять анализ информации и тому подобное.

Ключевые слова: учебный процесс, компетентностный подход, будущие юристы, инструментальные компетентности, профессиональная деятельность.

Anna Boreichuk

The content and structural features instrumental competencies of lawyers

Abstract. This article analyzes the features of the competency approach to contemporary legal education characterized instrumentialni competencies that exist in modern pedagogical science that should appear in future lawyers in the learning process, the ability to analysis and synthesis, written and oral communication skills in their native language, the ability to find and analyze information from different sources, ability to solve problems, the ability to make decisions, revealed their contents.

Key words: educational process, competence approach, future lawyers, instrumental competence, professional activity.

ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА-ПЕДАГОГА У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Любов Богославець, Людмила Житеньова

(Київ, Україна)

Анотація. Стаття присвячена проблемі формування професійно-комунікативної компетентності майбутнього інженера-педагога. Зазначено, що рівень професіоналізму фахівця визначає компетентність, а його досягнення відбуваються через здобуття необхідних компетенцій, які досягаються у процесі професійної підготовки.   Метою та результатом професійної підготовки фахівця є рівень сформованості його компетентності. Визначені  структурні компоненти професійно-комунікативної компетентності майбутнього інженера-педагога.

Ключові слова: компетентність,фахова підготовка, інженер-педагог,технології навчання, професіоналізм, комунікативність.

Любовь Богославец, Людмила Житенева   

Формирование профессионально-коммуникативной компетентности будущих инженеров-педагогов в процессе профессиональной подготовки

Аннотация. Статья посвящена проблеме формирования профессионально-коммуникативной компетентности будущего инженера-педагога. Отмечено, что уровень профессионализма специалиста определяет компетентность, а его достижения происходят посредством получения необходимых компетенций, которые достигаются в процессе профессиональной подготовки. Целью и результатом профессиональной подготовки специалиста является уровень сформирования его компетентности. Определены структурные компоненты профессионально-коммуникативной компетентности будущего инженера-педагога.

Ключевые слова: компетентность, профессиональная подготовка, инженер-педагог, технологии обучения, профессионализм, коммуникабельность.

Lyubov Bogoslavets, Lyudmila  Zhyteneva

Formation of professional and communicative competence of future engineers-teachers in the process of professional training

Abstract:  The article deals with the problem of formation of professional communicative competence of the future engineer-teacher.It is noted that the level of professionalism defines competence, and its achievements are due to obtain the necessary competencies are achieved during training.The aim and result of professional training is the level of formation of its competence.The structural components of professional communicative competence.Successful teaching of professional engineering profession depends not only on the level of competence of its formation, but the degree of development of personal qualities that directly influence the success and strong performance in the implementation of professional and educational activities.Among the important personality of the teacher professional engineering specialties appear moral, communication, organizational quality;psychophysical and professional quality;intellectual, business, volitional, emotional, emphatic quality;active life, dynamism, emotional culture, organization, communicative, dydaktychnist, technical intelligence, creativity, teaching professional intelligence.

Keywords:competence, training, engineer-teacher, learning technology, professionalism, communication skills.

 

МОТИВАЦІЙНО-ЦІЛЬОВИЙ БЛОК ЯКОСТЕЙ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА-ТЕХНОЛОГА ХАРЧОВОЇ ГАЛУЗІ

Благий О. С. (Харків)

Професійно  важливі  якості  формуються  в  процесі навчальної діяльності під впливом зовнішніх умов, які можуть прискорити цей процес і  зробити його успішнішим. В процесі формування професійно важливих якостей у майбутніх фахівців харчової галузі виникають наступні протиріччя:

- між вимогами виробництва харчової галузі до особистості фахівця та недостатньо розкритими професійно важливими якостями майбутнього інженера-технолога харчової галузі в процесі формування здоров’язберігаючої компетентності;

- між необхідністю формування професійно важливих якостей майбутнього інженера-технолога харчової галузі в процесі фахової підготовки та відсутністю конкретних методик, змісту та структури професійних здібностей;

- між тривалістю професійної підготовки студентів у вищій школі та швидким оновленням навчального та наукового матеріалу, що формує професійні навики.

Тому, важливо визначити зміст та структуру професійно-важливих якостей майбутнього інженера-технолога харчової галузі в процесі формування здоров’язберігаючої компетентності.

Запропонована автором [2] структура професійно важливих якостей інженера-технолога харчової галузі є узагальненою системою та повинна виступати базовою основою для конкретизації якостей, що формують здоров’язберігаючу компетентність майбутніх фахівців.