ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ З ДИСЦИПЛІНИ «БІОХІМІЯ» У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Олена Маркова (Кіровоград)

Анотація. Стаття присвячена впровадженню методу проектів як одного з ефективних способів організації самостійної роботи студентів. Мета дослідження – розкрити сутність проектних технологій та умови їх ефективного застосування під час вивчення дисципліни «Біохімія» у підготовці майбутніх вчителів фізичної культури. Методи дослідження: педагогічне спостереження, дослідницька бесіда, вивчення й узагальнення педагогічного досвіду, першоджерел, вивчення продуктів діяльності студентів. Результати дослідження – ефективне впровадження в навчальну діяльність студентів методу проектів з врахуванням рівня мотивації до навчання. Практичне значення проектної діяльності полягає у засвоєнні великого об’єму інформації із самостійної роботи студентів протягом всього семестру. Таким чином, проектна діяльність студентів з дисципліни «Біохімія» підвищує мотивацію до навчання та сприяє: ефективному засвоєнню знань, навчанню та формуванню міжособистісного спілкування та вмінню працювати в команді. Перспективами подальших наукових розвідок є аналіз успішності майбутніх вчителів фізичної культури з дисципліни «Біохімія» та тестуванні й анкетуванні для з'ясування рівня здобутих знань та мотиваційних установок до самостійного навчання студентів.

Ключові слова: метод проектів, проектна діяльність, особистісно-орієнтоване навчання, студенти, біохімія, дослідницький проект, прикладний проект, інформаційний проект, педагогічний проект, проект WebQuest

Елена Маркова

Применение метода проектов по дисциплине «Биохимия» в подготовке будущих учителей физической культуры

Аннотация. Статья посвящена внедрению метода проектов как одного из эффективных способов организации самостоятельной работы студентов. Цель исследования – раскрыть сущность проектных технологий и условия их эффективного применения при изучении дисциплины «Биохимия» в подготовке будущих учителей физической культуры. Методы исследования: педагогическое наблюдение, исследовательская беседа, изучение и обобщение педагогического опыта, первоисточников, изучение продуктов деятельности студентов. Результаты исследования – эффективное внедрение в учебную деятельность студентов метода проектов с учетом уровня мотивации к обучению. Практическое значение проектной деятельности заключается в усвоении большого объема информации самостоятельной работы студентов в течение всего семестра. Таким образом, проектная деятельность студентов по дисциплине «Биохимия» повышает мотивацию к обучению и способствует: эффективному усвоению знаний, обучению и формированию межличностного общения и умению работать в команде. Перспективами дальнейших научных исследований является анализ успешности будущих учителей физической культуры по дисциплине «Биохимия» и тестировании и анкетировании для выяснения уровня полученных знаний и мотивационных установок к самостоятельному обучению студентов.

Ключевые слова:метод проектов, проектная деятельность, личностно-ориентированное обучение, студенты, биохимия, исследовательский проект, информационный проект, педагогический проект, прикладной проект, проект WebQuest

Olena Markova

Abstract: The article is dedicated to the introduction of the project method as one of the effective means of the organization of the independent work of future teachers of Physical culture with parallel learning of biochemistry subject.

Project work, as one of the most forward-looking method of education is getting more and more widespread in the frameworks of high educational establishment that is why the article highlights the problem of the development of the critical thinking of the modern expert and the usage of project work for the independent work of students through active ways of operations which are aimed at realization of the personally-oriented communication.

The aim of the research is to disclose the essence of the project technologies and the conditions of its effective usage during studying biochemistry subject while preparing future teachers of Physical culture.

The methods of the research are pedagogical observation, research discussion, close studying and generalization of the pedagogical experience, the original sources, as well as studying of the students’ activities materials.

The results of the research are the effective introduction of the project method into the educational work of the students of the physical culture faculty taking into account the level of the motivation to learning.

The practical value of the project work consists in mastering of a great amount of the information out of the independent work of students during the whole semester. In such a way project work of students studying biochemistry subject higher their motivation to learning and assist their mastering the knowledge, that goes out of the teaching programme frame, mastering the valuable researching potential, and working out the information in a better way, the development of collation and classification skills  as well as analyzing and synthesizing, the development of the skills to search and analyze the information, to form person-to-person communication and the ability to work in team.

The perspective of the further educational researches is the analysis of the progress of the future teachers of Physical culture in biochemistry subject in both experimental and control groups, as well as testing andpolling of the students to check not only the level of gained knowledge while working on project but also motivation of the project members to independent learning.

Key words: project method, project work, personally-oriented education, students, biochemistry, researching project, informational project, pedagogical project, Web Quest project.

Постановка проблеми. Сучасний вчитель, повинен критично мислити, орієнтуватися в безмежному інформаційному просторі; уміти вирішувати проблеми, особистісні та професійні; володіти певним рівнем гнучкості мислення, що сприяє адаптації людини до нових умов професійної діяльності; сповідувати принципи гуманізму та терпимості та бути спрямованим на самоосвіту та самовдосконалення. Тільки такий фахівець здатний витримати конкурентоспроможність сучасного ринку праці. Тому все більше науковців схиляються до того, що формування критичного мислення має стати стратегічною основою, стержнем сучасної системи освіти [5, с. 123].

Для успішної професійної підготовки педагогічних кадрів за напрямом 6.010201 «Фізичне виховання» необхідно навчити студента проектувати фізкультурно-оздоровчу та спортивно-масову роботу в школі, втілювати на практиці різні види проектів, знаходити нестандартні підходи у вирішенні професійних завдань. Відповідно, постає завдання навчити майбутнього вчителя прийомам педагогічного проектування, оскільки сьогодні від цього залежать і компетентність, і продуктивність професійної діяльності [2, с.54].

Тому для вирішення цього актуального завдання необхідно використовувати у професійній підготовці майбутнього фахівця з фізичної культури, при викладанні як фундаментальних, так і фахових дисциплін, проектні технології навчання.

Проектна діяльність, як один із найбільш перспективних методів навчання набуває поширення в умовах вищого навчального закладу та виступає як важлива складова системи продуктивної професійної освіти, дієвий, нетрадиційний спосіб організації навчальної діяльності через активні способи дій (планування, прогнозування, аналіз, синтез, узагальнення, моделювання), спрямованих на реалізацію особистісно-орієнтованого підходу та інтерактивної взаємодії [6, с. 323].

У Державних стандартах та навчальних планах напряму підготовки 6.010201 «Фізичне виховання» велику частку предметів складає цикл природничих дисциплін, які забезпечують глибоке оволодіння знаннями процесів життєдіяльності людського організму, що дає можливість бути висококваліфікованими спеціалістами шкільного фізичного виховання. Однією з таких дисциплін є «Біохімія» яка допомагає студентам оволодіти знаннями з біохімічних перетворень, що відбуваються в організмі тих, хто займається фізичною культурою та спортивними тренуваннями. Але успішним результатом опанування дисципліни є використання отриманих знань на практиці. Студент повинен встановлювати закономірності біохімічних перетворень в організмі людини в процесі занять фізичними вправами, використовувати знання біохімічних закономірностей фізичного розвитку для керування питаннями відбору молоді для занять фізичною культурою і спортом, оцінювати біохімічні фактори, що лімітують рівень спортивних досягнень, оцінювати біохімічні процеси відновлення стану організму після м’язової роботи та біохімічної адаптації до систематичної м’язової діяльності

Разом із цим, застосування проектних технологій з дисциплін природничого напряму в підготовці майбутніх вчителів фізичної культури потребує спеціальних досліджень. Отже, тема статті є актуальною, а її мета – розкрити сутність проектних технологій та умов їх ефективного застосування під час вивчення дисципліни «Біохімія» для студентів факультету фізичного виховання.

Під час створення проекту та організації проектної діяльності використовувалися наступні методи дослідження: педагогічне спостереження, дослідницька бесіда, вивчення й узагальнення педагогічного досвіду, першоджерел, вивчення продуктів діяльності студентів.

Виклад основного матеріалу.Проблема впровадження проектних технологій в організацію навчально-виховного процесу розкрита зарубіжними науковцями (Д. Дьюї, Д. Жаком, У. Кілпатриком, Є. Коллінгсом, Д. Фрідом та ін.), російськими вченими (І. Бухтіяровою, В. Гузєєвим, С. Ізбаш, Т. Лєвіним, О. Полат, С. Шацьким та ін.), вітчизняними авторами (Н. Борисовою, Т. Качеровською, О. Коваленко, О. Пєхотою, Г. Романовою, С. Сисоєвою та ін.)

В основу методу проектів покладена ідея, що відображає сутність поняття «проект», його прагматичну спрямованість на результат, який отримано при вирішенні тієї чи іншої практично чи теоретично значущої проблеми. Головним є те, що цей результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Щоб домогтися таких наслідків, необхідно вміти самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, використовуючи для цього знання з різних галузей, прогнозувати результати і можливі ефекти різних варіантів розв’язання проблеми, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки [3, с.120-121].

Проект для викладача – це інтегративний дидактичний засіб розвитку, навчання і виховання, який дозволяє виробляти і розвивати специфічні вміння і навички: визначення мети і планування діяльності студента; представлення результатів своєї діяльності; практичне застосування отриманих знань в різних ситуаціях. При такому підході змінюється і роль самого викладача в навчально-виховному процесі. З носія інформації він перетворюється в організатора діяльності, консультанта і колегу для вирішення поставлених завдань та здобуття необхідних знань та інформації з різних джерел. Проектна діяльність для студента – це: можливість максимального розкриття свого творчого потенціалу; діяльність, яка б дозволяла виявити себе індивідуально або в групі, спробувати свої сили, докласти знання, принести користь, показати досягнутий результат; робота, спрямована на вирішення цікавою проблеми, коли результат цієї діяльності, знайдений спосіб розв'язання проблеми, носить практичний характер, має прикладне значення.

Проектна технологія у процесі опанування дисципліни «Біохімія» передбачала наступні етапи:

1. Формування дослідницьких груп.

2. Вибір теми дослідження. Цей вибір може бути здійснений в ході фронтальної бесіди, обговорення проблеми в групі, особистісного інтересу студента або ж сформульований викладачем.

3. Пошук вирішення висунутої проблеми, аналіз отриманого результату та формування  висновків дослідницької діяльності.

4. Оформлення результатів груп у вигляді реферату, усної доповіді та презентації.

5. Інтеграція результатів усіх груп, що брали участь в проекті для його презентації.

6. Захист проекту на загально-факультетський студентський конференції.

7. Підбиття підсумків роботи та оцінка діяльності та вкладу кожної групи у здійсненні проектної діяльності.

Метою проектної діяльності з дисципліни «Біохімія» є охоплення всіх студентів даного курсу. Зрозуміло, що рівень теоретичної та науково-дослідної підготовки, мотивація до навчання та наукового пошуку, особистісні якості студентів різняться за багатьма показниками. Тому в проектній діяльності використовувалися різні види проектів: дослідницькі, інформаційні, педагогічні, прикладні та проекти WebQuest [1, с. 178].

Під дослідницьким проектом мається на увазі діяльність студентів, спрямована на вирішення дослідницької проблеми (завдання) з заздалегідь невідомим рішенням і передбачає наявність основних етапів, характерних для наукового дослідження.

Прикладні проекти відрізняє чітко позначений із самого початку майбутній результат діяльності його учасників. Це, наприклад, документ, створений на основі отриманих результатів дослідження; аргументоване пояснення якогось біохімічного явища.

Інформаційний проект спрямований на роботу з інформацією про якийсь об'єкт чи явище. Учасники проекту ознайомлюються з конкретною інформацією, аналізують і узагальнюють її.

Педагогічний проект спрямований на створення певних форм, методів, методичних прийомів та засобів навчально-виховної діяльності, які можна впроваджувати у практику роботи школи.

При використанні моделі WebQuest учасникам надається основна інформація з Інтернету або інших джерел, яка використовується як база для більш глибокого вивчення теми.

Таким чином, метод проектів спрямований на особистісно-орієнтоване навчання, що дає можливість реалізувати себе в пізнанні, в навчальній діяльності з опорою на свої інтереси, можливості й здібності, ціннісні орієнтації і суб’єктивний досвід [4, с. 110].

Працюючи з використанням методів проектів можна побачити його універсальність, яка дозволяє використовувати її не тільки з дисципліни «Біохімія», але й з інших дисциплін природничого циклу.

Проектна діяльність студентів є базою самостійної роботи, і хоча пропонується для вирішення лише одна проблема – «Чи реально досягти збалансованого харчування студента-спортсмена?» завдяки різним видам проектів успішно засвоюється навчальний матеріал розділу «Біохімія фізичної культури і спорту»

У таблиці 1 подано зміст проектної діяльності груп студентів, що навчаються за напрямом підготовки 6.010201 «Фізичне виховання»  

Таблиця 1

Зміст завдань та форми поточного контролю проектної діяльності груп студентів з різною мотивацією до навчання

з/п

Завдання проектної діяльності Форма поточного контролю

Дослідницький проект (дослідники)

 (для студентів з високим рівнем мотивації до навчання)

1. Розробити анкети для визначенні раціону харчування спортсменів відділення підвищення спортивної майстерності. Оформлені анкети
2. Провести анкетування спортсменів відділення підвищення спортивної майстерності. Анкети заповнені студентами-спортсменами
3. Розрахувати за он-лайн таблицями калорійності продуктів харчування вміст основних компонентів їжі (білки, жири, вуглеводи, вітаміни) та енергоспоживання у ккал на добу для кожного студента. Заповнені таблиці розрахунків
4. Розрахувати витрати енергії студента-спортсмена за добу. Заповнені таблиці розрахунків
5. Порівняти раціон харчування та енерговитрати студентів групи підвищення спортивної майстерності з науково обґрунтованими нормами для різних видів спорту. Розрахунки відхилення від норми
6. Проаналізувати недоліки у харчуванні студентів-спортсменів та запропонувати шляхи покращення раціону та режиму харчування. Оформлені аналіз та висновки
7. Оформити проект у вигляді реферату Доповідь

Прикладний проект (аналітики)

(для студентів з високим рівнем мотивації до навчання)

1. Порівняти отримані дані студентів з дослідницького проекту за різними групами підвищення спортивної майстерності Порівняльна таблиця результатів
2. Оформити отримані результати порівняння у вигляді діаграм Діаграми
3. Розкрити причини недоліків у харчуванні студентів-спортсменів (нестача білків, жирів, складних вуглеводів, гіповітаміноз окремих вітаміні) Висновки
4. Дослідити вміст вітаміну С – як найбільш необхідного вітаміну в харчуванні спортсменів у деяких продуктах харчування

Результати досліджень

5. Проаналізувати ціни на продукти харчування необхідні у добовому раціоні студента-спортсмена Список продуктів та їхня ціна
6. Розрахувати добовий кошторис для збалансованого харчування студента-спортсмена Добовий кошторис
7. Запропонувати блюда та раціон харчування на тиждень які б відповідали збалансованому харчуванню та матеріальній забезпеченості студента-спортсмена Складений раціон харчування для різних відділень спортивної майстерності

Інформаційний проект (теоретики)

(для студентів з середнім рівнем мотивації до навчання)

1. Розкрити поняття «раціональне харчування спортсменів» Доповідь
2. Проаналізувати значення білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин у спортивній діяльності Доповідь
3. Розкрити поняття «Водний режим спортсмена» та контроль ваги тіла Доповідь
4. Проаналізувати доцільність спортивного харчування в різних видах спорту Доповідь
5. Розкрити специфіку режиму, кратності та збалансованості харчування для студентів-спортсменів різних відділень підвищення спортивної майстерності Доповідь
6. Надати інформацію для груп дослідників та груп аналітиків щодо добових норм харчування в різних видах  спорту Інформаційний аркуш
7. Створити презентацію на тему «Харчування в різних видах спорту» Презентація

Педагогічний проект (педагоги)

(для студентів з високим і середнім рівнем мотивації до навчання)

1. Розробити сценарій проведення підсумкової конференції із захисту проекту. Сценарій
2. До підсумкової конференції підготувати бліц-опитування для студентів з тематики правильного харчування. Бліц-опитування
3. Придумати самостійно або найти у фахових журналах рухливі ігри, що розкривають тему раціонального харчування. Зміст рухливих ігор
4. Організувати та провести змагання з рухливих ігор серед груп студентів – учасників проекту Сценарій
5. Протягом виконання проекту вести фото- і відео-зйомку проектної діяльності учасників  
6. Створити презентацію проектної діяльності та презентувати її на відкритті підсумкової конференції Презентація
7. Випустити афішу із запрошенням на захист проектів, оформити приміщення щодо тематики підсумкової конференції та підготувати грамоти і призи учасникам і переможцям проектів Наочність

Проект WebQuest (інформатики)

(для студентів з низьким рівнем мотивації до навчання)

1. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «100% казеїн!» Доповідь
2. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «Відмінний стимулятор тестостерона від нової серії від Арнольда Шварцнеггера!» Доповідь
3. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «Революційний гейнер!» Доповідь
4. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «Спалювач жиру зробить вас щасливим!» Доповідь
5. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «Energocore–Енергетичний комплекс!». Доповідь
6. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «Powermax –потужні сили!» Доповідь
7. Проаналізувати та обґрунтувати правдивість інтернет-повідомлення на тему: «За і проти спортивного харчування»

Доповідь

Презентація

Висновки. Таким чином, проектна діяльність студентів з дисципліни «Біохімія» підвищує мотивацію до навчання та сприяє: засвоєнню знань, що виходять за рамки програми навчання; оволодінню цінними дослідними навичками і вміннями; кращому засвоєнню матеріалу; розвитку навичок зіставлення, класифікації, аналізу і синтезу; придбанню навичок перенесення знань в інший контекст; розвитку умінь шукати і аналізувати інформацію; формуванню навичок міжособистісного спілкування та вміння працювати в команді.

Перспективи подальших наукових розвідок полягають в аналізі успішності майбутніх вчителів фізичної культури з дисципліни «Біохімія» експериментальної та контрольної групи та тестуванні й анкетуванні студентів для з'ясування не тільки рівня здобутих знань під час роботи над проектом, але й використання їх на практиці та мотиваційних установок учасників проекту до самостійного навчання.

Бібліографія

  1. Зайнашева Г. Н. Метод проектов в научно-исследовательской работе студентов / Г. Н. Зайнашева, С. Г. Мингазова // Ученые записки КГАВМ им. Н.Э. Баумана– Казань : Изд-во Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования  КГАВМ им. Н.Э. Баумана, 2015. Випуск 1. – Том 221. – С. 77–79.
  2. Козак Л. В. Застосування проектних технологій у підготовці майбутніх викладачів дошкільної педагогіки і психології / Л. В. Козак // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Благод. фонд ім. Антона Макаренка. – Київ: Едельвейс, 2013. Випуск1. С.54–64.
  3. Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник / С. О. Сисоєва; НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. – К.: ВД «ЕКМО», 2011. – 320 с.
  4. Тімець О. В. Особистісно орієнтований підхід до навчання майбутнього вчителя географії / О. В. Тімець // Наукові записки екологічної лабораторії УДПУ.– К. : Науковий світ, 2010. –Вип. 13. – С. 109–113.
  5. Ткаченко Л. І. Використання проектної технології у формуванні критичного мислення майбутнього вчителя початкової школи /Ткаченко Л. І. // Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірникнаукових праць. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2012. – Випуск 6. –Частина 3. С. 121–127.
  6. Щокіна Н. Б. Проектна технологія навчання в підготовці магістрів педагогіки / Н. Б. Щокіна // Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний та національний виміри змін: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – Том 1. – С. 323–325.

Відомості про автора

Маркова Олена Віталіївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики фізичного виховання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

Наукові інтереси: інноваційні технології навчання і виховання в професійній підготовці майбутніх вчителів фізичної культури