ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЗАСІБ НАВЧАННЯ НА ХУДОЖНЬО-ГРАФІЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ

Ирина Малиніна (Харків)

Постановка проблеми. Необхідність розв'язання глобальних проблем, що постають перед людством на початку третього тисячоліття, вимагає високого рівня освіти, зростання інтелектуальних і духовних ресурсів суспільства. Інформаційна культура тісно змикається з комунікаційної культурою - культурою спілкування, діалогу в широкому сенсі слова: діалогу народів, людини з людиною, людини і комп'ютера, внутрішнього діалогу, уявного діалогу читача і письменника, актора і глядача, учня і викладача. Інформаційна культура вимагає, насамперед, від викладача і від студента до нових знань і вмінь, особливого стилю мислення, забезпечує їм необхідну соціальну адаптацію до змін, і гарантує гідне місце в інформаційному суспільстві

Аналіз  останніх  досліджень  і  публікацій. В педагогічній науці, як показує аналіз наукової літератури, склалися передумови, що дозволяють застосування інформаційно-комунікаційних технологій в ВНЗ. Розроблені наступні управлінські аспекти: управління освітнім процесом в умовах інформаційного суспільства (В. С. Бусигіна; Ф. В. Семяшкін та ін); Інноваційні педагогічні технології (І. М. Дичківська); Інноваційні освітні технології та методики у системі професійно-педагогічної підготовки (О.А. Дубасенюк);  Інформаційні технології навчання: інтегрований підхід. (Р.С.Гуревич, М.Ю.Кадемія, М.М.Козяр).

Актуальність обраної наукової проблеми "Застосування інформаційно-комунікаційних технологій та засіб навчання на художньо-графічному факультеті" є недостатньо розробленою, що послужила і визначила вибір теми дослідження.

Мета написання статті. Необхідність інноваційних розробок і апробації в процесі дослідно-пошукової роботи, моделі інноваційної методики навчання студентів, застосування інформаційно-комунікаційних технологій та засіб навчання на художньо-графічному факультеті.

Істотним недоліком у професійній підготовці сучасних фахівців є їхній недостатній професіоналізм у використанні інформаційно-комунікаційних технологій, що негативно впливає на ефективність та рівень викладання. Випускник педагогічного ВНЗ повинні не тільки володіти знаннями в галузі комп’ютерної техніки, а й вміти спілкуватися в інформаційному середовищі.

Виклад  основного  матеріалу. Процеси інформатизації в сучасному суспільстві, а також тісно пов'язана з ними реформа освітньої діяльності України, характеризуються вдосконаленням і масовим поширенням сучасних інформаційних комунікаційних технології (ІКТ). Їх активно використовують для передачі даних і забезпечення взаємодії викладача і студента в сучасній системі дистанційної і відкритої освіти. Сьогодні викладач зобов'язаний володіти навичками не тільки в сфері ІКТ, але й відповідати за професійне застосування інформаційно-комунікаційних технологій у своїй безпосередній діяльності

На сьогоднішній день у всьому світі широкий розвиток отримали і ІКТ. Необхідність впровадження нових інформаційних технологій у навчальний процес не викликає сумнівів. Сучасне суспільство характеризує процес активного використання інформаційного ресурсу в якості суспільного продукту в умовах функціонування всесвітньої інформаційної мережі, яка дозволяє забезпечити доступ до інформації без будь-яких суттєвих обмежень за обсягом і швидкості трансльованої інформації.

Поява і широке поширення ІКТ дозволяє використовувати їх в якості засобу спілкування та виховання. Інформаційно-комунікаційні технології відкривають принципово нові можливості у сфері освіти, навчальної діяльності і творчості студентів. При використанні ІКТ на заняттях підвищується мотивація навчання і стимулюється пізнавальний інтерес студентів, зростає ефективність самостійної роботи. Вперше виникає така ситуація, коли ІКТ навчання і стають основними інструментами подальшої професійної діяльності людини. При використанні ІКТ необхідно прагнути до реалізації всіх потенціалів особистості: пізнавального, морально – етичного, творчого, комунікативного і естетичного. Щоб ці потенціали були реалізовані на досить високому рівні, необхідна педагогічна компетентність в області інформаційних технологій. Для вдосконалення комунікативного компонента своїй діяльності педагог може застосовувати різні психолого-діагностичні комп'ютерні програми, а також будь-які програмні та засоби для організації творчої діяльності студентів.

Підводячи підсумок, можна відзначити один суттєвий недолік інформаційно-комунікаційних технологій, що випливає з головної переваги – загальнодоступності опублікованих в мережі інформаційних ресурсів. Найчастіше це призводить до того, що студент йде по шляху найменшого опору і запозичує в Інтернеті готові реферати, вирішення завдань, проекти, курсові, доповіді дещо. Сьогодні це вже звичний факт підтверджує низьку ефективність такої форми навчання. Звичайно, перспективи розвитку інформаційно-комунікаційних технологій високі, однак впроваджувати їх необхідно зважено та обдумано.

Бібліографія

  1. Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україніна 2007–2015 роки» від 9 січня 2007 року, № 537-v .
  2. Постанова кабінету міністрів України «Про затвердження державної програми «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці» на 2006-2010роки»від 7 грудня 2005 року, №1153
  3. Круглик В.С. Концепція сучасного педагогічного програмного засобу. //Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання. Випуск 3, 2007р.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Малиніна Ірина Олегівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри УДПМ та графіки  Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди.

Наукові інтереси: теорія та методика викладання комп'ютерної графіки у вищих навчальних закладах.