Accessibility Tools

ПСИХОГІГІЄНА ЯК СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Шишова Інна

Психогігієна є актуальною сучасною наукою, потреба в якій постійно зростає. Принципово важливим є дослідження впливу зовнішнього середовища на психічне здоров’я людини, вивчення і організація шляхів і засобів подолання несприятливих впливів на психічну сферу.

Проблеми теорії і практики психогігієни є принциповими для представників різних галузей науки. Завданнями нашого дослідження є: 1. Проаналізувати особливості підготовки студентів до ефективної організації психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. 2. Дослідити структуру психогігієни. 3. Розкрити можливості психогігієни в профілактиці порушень психіки людини, яка працює в особливо напружених умовах.

Підготовка студентів до організації психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами передбачає оволодіння комплексом знань щодо історії корекційної психопедагогіки, її розвитку і методологічних принципів, закономірностей психічного розвитку і особливостей психічної діяльності дітей і дорослих з психічними та фізичними особливостями (з порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату, мовлення, інтелекту, з аутичними та складними розладами розвитку, поведінки), психічного розвитку осіб в несприятливих умовах тощо. Серед дисциплін, якими оволодівають майбутні фахівці, – «Вступ до спеціальності», «Спеціальна психологія», «Логоритміка», «Спеціальна методика дошкільного виховання», «Спеціальна методика соціально-побутового орієнтування» та інші. Протягом періоду навчання відбувається формування понять щодо особливостей розвитку, навчання, виховання дітей з особливими потребами; розкриття сутності спеціальної освіти.

Увага майбутніх фахівців акцентується на особливостях навчально-виховної роботи з різними категоріями дітей, впливі фахівця на усвідомлення сімейних проблем, соціально-реабілітаційних аспектів спеціальної освіти; відбувається ознайомлення з сучасними проблемами та перспективами розвитку спеціальної освіти; формування самостійного мислення, понятійного апарату спеціальної освіти та вміння ним користуватися; визначення прикладних проблем у сфері спеціальної освіти; розвиток загальної психолого-педагогічної культури. Студенти проходять практику в дошкільних закладах та школах, під час якої мають можливість спостерігати, безпосередньо поспілкуватися з учасниками навчально-виховного процесу, дітьми, дорослими, ознайомитися з найкращим досвідом, класичними та передовими технологіями спеціальної освіти.

Водночас, беззаперечним фактом є те, що діяльність фахівця спеціальної освіти хоча і є шляхетною, адже її пов’язано із безпосередньою допомогою людям, але і виснажливою, адже досить частими в цій сфері є фізичні і психічні труднощі, стреси, має місце емоційне виснаження, невдячність, інші проблеми, частина яких притаманна будь якій діяльності в сфері «людина-людина». Внаслідок цього особливу увагу ми прагнемо приділити такий науці і, водночас, процесу життя, як «психогігієна», адже, чим раніше, на нашу думку, студенти опанують її структуру та технології, тим швидше зможуть ефективно використовувати, зберігаючи власне і оточуючих здоров’я і самопочуття.

У даний час наявна стійка тенденція до зростання інтересу до психогігієни, адже досить значними є фактори ризику погіршення психічного здоров’я людей, все більше дітей народжується з проблемами розвитку, великими є ризики психологічних проблем протягом життя.

Існує багато факторів, що спонукають до появи психічних захворювань серед населення, майже повністю відсутня профілактика, раннє виявлення проблем, не є розповсюдженим звернення до кваліфікованих психологів, значна кількість людей з метою розслаблення звертається до вживання алкоголю, наркотичних речовин, що може стати звичкою та хворобою. Значними є можливості психогігієни в профілактиці порушень психіки.

Висновки. 1. Аналіз особливостей підготовки студентів до ефективної організації психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами свідчить про те, що під час навчання у вищому навчальному закладі вони опановують досить великий обсяг знань щодо організації ефективного супроводу дітей та дорослих з особливими потребами, інших людей, безпосередньо причетних до цієї категорією осіб (батьків, близьких тощо). Водночас не повністю вирішеними залишаються питання збереження власного фізичного і, особливо, психічного здоров’я, дотримання здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок, емоційного вигорання. 2. Дослідження структури психогігієни свідчить про те, що її складові продовжують розширюватися, удосконалюватися з розвитком сучасної науки. 3. Досить значними є можливості психогігієни в профілактиці порушень психіки людини, яка працює в особливо напружених умовах, адже знання основ здоров’я, вміння керувати власною психікою, профілактика є актуальними і корисними вміннями та навичками для будь-якої людини, а, особливо, для фахівця, який працює в умовах стресового стану, психологічного виснаження.

Перспективи подальших наукових розвідок передбачають дослідження історичних аспектів психогігієни у спеціальній освіті.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

ШИШОВА Інна Олексіївна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри спеціальної освіти і здоров’я людини Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.