Accessibility Tools

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ПОГЛЯДАХ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Кіслінська Дарія

(студентка 3 курсу факультету педагогіки та психології)

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

м. Кропивницький

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент І. Г. Баранюк

Анотація: у статі розкриваються погляди В. О. Сухомлинського на особливості організації навчальної діяльності учнів початкової школи, звертається увагу на важливість формування в дітей бажання вчитися.

Ключові слова: вчитель, учні, розумова діяльність, бажання вчитися.

Постановка проблеми: Сьогодні педагогічна професія надзвичайно важлива, адже вчитель бере на себе відповідальність за всебічний гармоній розвиток особистості. Його мета – забезпечити учням освітній процес відповідно до їх вікових особливостей, навчити дітей вчитися (читати, писати, спостерігати, висловлювати думку) та створити всі умови для того, щоб діти зацікавилися навчальним процесом. З огляду на це, дуже актуальними на сучасному етапі є ідеї видатного педагога В. О. Сухомлинського.

Аналіз досліджень: Окремі аспекти організації навчального процесу висвітлюються у працях В. О. Сухомлинського, С. Г. Мельничука, І. Г. Ткаченка, А. І. Кузмінського, В. Л. Омеляленка, О. Я. Савченко, М. Я. Антонця.

Мета статті – проаналізувати погляди В. О. Сухомлинського на особливості організації освітнього процесу учнів початкової школи.

Виклад осново матеріалу. Роки навчання в початкових класах відіграють важливу роль в житті кожної людини. В цей час починається становлення дитини як особистості. Це означає, що вона повинна не тільки готуватися до подальшого навчання, накопичувати потрібні компетенції, але й жити багатим духовним життям. Період навчання в 1 ‒ 4 класах називають етапом морального, емоційного, фізичного, естетичного розвитку.

Враховуючи виняткову важливість завдань, які повинна реалізувати початкова школа, вчителю варто пам’ятати, що він має справу з людьми, які переживають бурхливе становлення нервової системи [2, 100]. Під час цієї стадії у дітей відбувається зміна провідного виду діяльності – перехід від ігрової до навчальної. Мета вчителя – відповідно до вікових особливостей учнів вдало організувати навчально-виховний процес.

В. О. Сухомлинський наголошував, що вихованців приваблює не лише гра, а й діяльність, в якій яскраво виражені елементи продуктивної та пізнавальної праці. Діти починають роботу з натхненням тоді, коли їм ясніша та зрозуміліша користь, яку вони приносять своїм заняттям [3, 427].

Відомий педагог у своїй праці «Особливості діяльності молодших школярів» стверджував, що «До дитячої свідомості відразу донести важливість та суспільну значимість оволодіння знаннями неможливо» [1, 273]. Щоб учні були палко зацікавлені в навчанні, їхнє інтелектуальне життя повинно бути багате та різноманітне, тобто не повинно обмежуватися лише шкільними, учнівськими методами, які вимагають запам’ятовування/заучування та відтворення знань для перевірки учителем [3, 427]. Як зазначав В.О.Сухомлинський, навчання не повинно зводитися до безперервного нагромадження знань, тренування пам’яті або бездумного заучування, оскільки це лише шкодить здоров’ю і розумовому розвитку дитини [2, 102].

Вчитель повинен створити в душі вихованця бажання бути мислителем. Воно досягається за допомогою підживлення розумової праці, тоді, коли напруження сил невіддільне від переживання власної гідності. Так дитина відчуває пишається наслідками своєї діяльності, яку здобула власними зусиллями.

Діти повинні відчувати своєрідну «жадобу» до знань, а саме бажання вчитися має стати найголовнішим стимулом їхньої розумової праці. Важливою передумовою всього шкільного навчання є те, що інтелектуальна діяльність дитини, будучи зрозумілою, повинна мати й труднощі, особливим випробовуванням власних сил. Коли учень долає ці перепони, то з гордістю та радістю усвідомлює себе переможцем. Отож, джерелом дитячого бажання вчитися – напруження розумових зусиль, а саме в радощах перемоги [3, 434-436].

Висновки. Початкова школа повинна навчити дітей вчитися: читати, писати, спостерігати, висловлювати свою думку, а мета вчителя – навчити учня бути думаючим, активним здобувачем знань, допитливим шукачем істини. Лише в такому разі дитина досягне успіхів у навчанні.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5-ти т. – Т. 1. ‒ К. : Рад. школа, 1976. – С. 209–400.

  2. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5-ти т. – Т. 3. ‒ К. : Рад. школа, 1976. – С. 5–279.

  3. Сухомлинський В. О. Вчити вчитися / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори: В 5-ти т. – Т. 5. ‒ К. : Рад. школа, 1976. – С.427-436.