ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ОСОБИСТОСТІ ШКОЛЯРА З ЕЛЕМЕНТАМИ ВПРОВАДЖЕННЯ STEAM-ОСВІТИ
Іваненко С.С.
Високобайрацький навчально-виховний комплекс
«заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів – заклад дошкільної освіти»
Кропивницької районної ради Кіровоградської області
Актуальність проблеми. STEM –освіта - освіта нового покоління! STEM-освіта – інноваційний напрямок в системі української освіти, метою якої є формування STEM-компетенцій здобувачів освіти, розвиток експериментальних навичок., передбачає формування конкурентноспроможної особистості, формування ініціативної особистості, яка генерує інноваційні ідеї. STEM –освіта - здійснює інтегрований міждисциплінарний підхід до вивчення будь-якого питання, шляхом використання проєктного, практикоорієнтованого навчання для успішного життя та кар'єри.
Водночас, у STEM активно включається сукупність творчих, мистецьких дисциплін, що об’єднані загальним терміном Arts (позначення відповідного підходу – STEM and Arts).[1,1 ст.] Академічні знання – не єдине мірило професійності людини XXІ століття. Креативне, аналітичне, творче, інноваційне мислення, вміння працювати над проектами в команді, інформаційна грамотність і навички ефективного використання ІКТ – ось неповний перелік характеристик сучасної успішної людини. [2].
Основні шляхи формування STEM-компетенцій здобувачів освіти:
-
Методи і прийоми розвивального навчання
-
Технології проблемного навчання
-
Дослідницько-пошукові
-
Проєктні
-
Мобільні додатки в Google Play (QR-код, Flora Incognita, Quiver, Plant Snap)
-
Хмарні технології (Triventy, Blendspace, Plickers, Quizizz)
Мета діяльності гуртка:
-
формувати екологічну свідомість здобувачів освіти;
-
формувати роль і місце людини в довкіллі, її моральну відповідальність за збереження природи;
-
активізація пізнавальної та творчої діяльності дітей, набутих учнів досвіду дистанційної комунікації по інтернету;
-
розробка екологічних та дослідницьких проєктів, вміння прогнозувати наслідки впливу людини на екосистеми,
-
виховання екологічної культури в природі.
Екологічні проблеми є актуальними у зв'язку із загрозою фізичному та психічному розвитку людини. Тому надзвичайно важливим завданням педагога є формування екологічної свідомості, яка інтегрує в собі такі поняття як екологічне мислення, екологічна етика, психологія, правова свідомість, екологічна культура.
Універсальним методом формування екологічної культури в сучасних умовах освітнього простору є метод проєктів. Девізом проєктної діяльності моїх вихованців є «Знайди проблему і розв’яжи її».
Дослідницькі технології - це цілісна, інтегративна якість особистості, що поєднує в собі знання, уміння, навички, досвід діяльності дослідника і виявляється в готовності і здатності здійснювати дослідницьку діяльність з метою отримання нових знань шляхом застосування методів наукового пізнання, застосування творчого підходу в прийнятті рішень та оцінці результатів дослідницької діяльності. Так, наприклад здобувачів освіти захоплює створювати відео-питання для своїх однокласників (відео-питання «Пастка для бактерій». Посилання: https://svitlanastepanivna.blogspot.com/p/blog-page_1.html)
Декілька років поспіль я разом із здобувачами освіти проводжу геоботанічні дослідження (вивчення видового складу рослинності), де діти вже самостійно вміють закладати пробні майданчики для своїх спостережень. Під час таких досліджень ми знайшли поляну рідкісних первоцвітів анемон, виміряли її розміри та занесли в щоденник спостережень час цвітіння рослини. Так, під час реалізації загальношкільного проєкту «Думай прагматично, дій екологічно!», гуртківці визначили причини пожовтіння шкільних туй, ним виявився - Непарний шовкопряд, внаслідок благодійних внесків учасників освітнього процесу закупили сім маленьких сосонок, які висадили на території Високобайрацького НВК.
Сміття довкола нас – ще одна болюча проблема людства. Та шляхи вирішення цієї проблеми учні Високобайрацького НВК вже знають. Вони змогли залучити всю шкільну спільноту, ніхто не залишився осторонь. В рамках проєкту «Пластмаси: майбутнє людини чи загроза планети» гуртківці здійснили рейди лісових насаджень, провели роз'яснювальну роботу про необхідність сортувати сміття; випустили інформаційні листівки про вторинне використання пластику.
Біоіндикатори навколишнього середовища є одним із засобів формування екологічної освіченості учнів. Так, наприклад за станом хвоїнок сосни можна дізнатися про забруднення атмосфери - це некрози (плями темно-бурого забарвлення) та хлорози (пожовтіння).
Захоплюючим для здобувачів освіти виявився практично-дослідницький проєкт «Визначення чистоти води річки Мамайки», яка протікає по території села Високі Байраки. Індикатором якості води є видове різноманіття живих організмів, тобто біоіндикатори. Найбільше знайшли бокоплавів, личинки волохокрильців та вислокрильців, ставковиків, п'явок. За результатами виявилося, що вода в річці Мамайка характеризується середнім степенем ймовірності чистоти води. Ще одним цікавим загальношкільним проектом став
Творча діяльність здобувачів освіти – вища форма його активної самостійної навчальної діяльності. Для формування ключових компетенцій (вивчати, шукати, думати, співпрацювати, братися за справу) один із засобів є випуск просвітницької літератури (наприклад, буклет «Компостування – безпечний метод утилізації листя»; «Люба дитино! Врятуй – нагодуй голодну пташину в зимову годину», «Практичні екологічні поради» та ін. переглянути за посиланням: https://svitlanastepanivna.blogspot.com/p/blog-page_88.html), виготовлення лепбуків «Гриби», «Бактерії», «Мухи та комарі» чи постерів.
Завершальним етапом будь-якого проекту є творчі роботи гуртківців. А саме: мило-сувенір «Фотосинтез», книга з дерева «Подорож листочка», поробки з пластику, вишита картина «Анемона», ваза із хвоїнок чи вірш «Фотосинтез», автором якого є учениця 6 класу, Коростієнко Анастасія.
На нашу думку, педагогу необхідно переосмислювати все пізнане, доповнювати власні напрацювання, застосовувати інноваційні методи, які є цікавими для учасників освітнього процесу. Саме для реалізації освітніх послуг сучасного вчителя є впровадження STEM-освіти, яка допомагає здобувачам освіти досягнути високого рівня навчальних досягнень, володіти життєвими компетенціями для успішного свого майбуття.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх школах та позашкільних навчальних закладах України на 2017-2018 навчальний рік (Лист ІМЗО № 21.1/10-1470 від 13.07.17 року).
-
STEM-освіта. Електронний ресурс. URL: http://btdc.org.ua/stem-osvita/