ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Львівський національний університет імені Івана Франка
Біляковська Ольга
Сучасні вимоги суспільства до якості професійної підготовки майбутніх фахівців, зокрема майбутніх вчителів, активізують інноваційні процеси в освітній системі, зумовлюють пошук нових підходів до визначення змісту вищої освіти, розробки сучасних вимог до випускників освітніх закладів, впровадження новітніх методів і технологій. В зв’язку з цим, в умовах модернізації вітчизняної системи педагогічної освіти в контексті європейської інтеграції ключове значення має «професійна компетентність учителя». Професійна компетентність сучасного вчителя – це своєрідна відповідь на проблемну ситуацію, що склалася в системі освіти, зумовлена протиріччям між необхідністю забезпечити високу якість і нездатністю розв’язати дану проблему традиційним шляхом та класичними підходами до професійної підготовки.
Професійну компетентність визначаємо як інтегративну (системну) властивість особистості майбутнього вчителя, що характеризує його психолого-педагогічну і предметну обізнаність, професійні вміння та навички, особистісний досвід і освіченість фахівця, націленого на перспективність (прогностичність) в роботі, здатного до динамічного збагачення, а також здатного досягати високих результатів і якості в професійній діяльності [1, с. 24-26].
Професійна компетентність складається з різних компонентів – компетенцій, які визначають готовність і здатність майбутнього вчителя до успішного виконання професійно-педагогічної діяльності. Науковець Ч. Банах наголошує на ключових компетенціях, які мають бути сформованими у процесі професійної підготовки майбутніх вчителів у контексті забезпечення її якості:
1) інтерпретаційно-комунікативні, що виражають здатність розуміти та визначати освітні ситуації й ефективність вербальної та невербальної поведінки;
2) креативні, що виражаються в інноваційності, нестандартності та розвитку ефективної діяльності вчителя;
3) співпраці, визначаються ефективною просоціальною поведінкою, інтеграцією учнівських колективів;
4) праксеологічно-прагматичні, що виражаються в ефективності вчителя у плануванні, організації, реалізації та оцінці навчальних процесів;
5) інформаційно-медіальні, що виражаються у можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій для вдосконалення навчально-виховного процесу;
6) моральні, що проявляються у здатності до моральної рефлексії в оцінці етичних актів і діяльності для підтримки морального розвитку учнів [2, c. 13].
Отже, формування професійної компетентності постає важливим завданням процесу професійної підготовки майбутніх вчителів. Адже, лише якісно підготовлений, висококваліфікований, компетентний вчитель зможе забезпечити умови для розвитку інтелектуальних здібностей школярів, сприяти формуванню гідних громадян українського суспільства.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : К.І.С, 2004. 112 с.
-
Banach, Cz. (2001). Edukacja nauczycielska dla reformy i rozwoju edukacji w Polsce. E. Sałata (Red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy edukacji, Radom: ITE-PIB.