Accessibility Tools

Комплексна комп’ютерна навчальна програма для програмованого навчання органічній хімії

Речицький Олександр

кандидат хімічних наук, доцент, доцент кафедри хімії та фармації

Херсонський державний університет

м. Херсон, Україна

Решнова Світлана

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри хімії та фармації

Херсонський державний університет

м. Херсон, Україна

Горшкова Аліса

викладач кафедри хімії та фармації

Херсонський державний університет

м. Херсон, Україна

Сучасна наука і освіта, зокрема хімія, не можуть ефективно розвиватися без використання комп’ютерних технологій.

Мета дослідження: розробка комплексної комп’ютерної навчальної програми для програмованого навчання органічній хімії.

Розроблена комплексна комп’ютерна навчальна програма для програмованого навчання органічній хімії включає електронний підручник, електронний задачник, програму комп’ютерного контролю знань,  програму статистичного аналізу результатів контролю, програму зворотного зв’язку [2, 4].

Перші три програми орієнтовані на студента. Програма статистичного аналізу результатів контролю та зворотного зв’язку в більшій мірі призначена для роботи викладача.

Для розробки електронного підручника було обрано навчальний посібник “Органічна хімія в схемах” (автори Речицький О.Н., Решнова С.Ф.) [1]. Написання коду книги здійснено за допомогою програми Dreamweaver, яка на даний момент є однією з найпоширеніших у використанні для створення Web-сайтів та різних додатків (на зразок нашої книги) завдяки своїй високій функціональності та простоті у використанні.

Електронний посібник має формат самостійної програми, не потребує відкриття через Інтернет браузери і має вигляд програми-довідки з інструментальною панеллю з командами: вперед та назад – дають змогу повернутися до попередньої сторінки, домашня сторінка (HOME) – показує титульну сторінку посібника, друк (PRINT) – друк обраної частини матеріалу, пошук (SEARCH) – дає можливість знайти матеріал за певним словом яке вводять в панелі задач.

Мета створення електронного задачника – здійснення студентами самостійного контролю рівня засвоєння навчального матеріалу та внесення своєчасних коректив до самопідготовки. Для електронного задачника розроблено близько 1500 тестових завдань різних рівнів складності. За своїм характером задачник є програмованим, тобто в умові відсутні прямі відповіді на питання.

При розробці електронного задачника для програмованого навчання була реалізована технологія HTML, за допомогою якої були створені маршрути контролю знань та їх автокорегування: у випадку невірної відповіді, автоматично пропонуються додаткові завдання, рішення яких допомагає у розв’язанні попередніх або теоретичний матеріал з теми у електронному підручнику.

При підготовці матеріалів для контролюючої програми для певних тем органічної хімії розроблено біля 2300 тестових завдань трьох рівнів складності, проведено збалансування завдань за складністю з урахуванням таких факторів як форма тестових завдань й спосіб їх представлення та часу, що відводиться на контрольний зріз знань. Виходячи з цього для певного розділу органічної хімії пропонується тестовий контроль з 45-50 завдань, на розв’язання яких відводиться 90 хвилин.

Для контролюючої програми використовувалося програмне забезпечення для конструювання тестів ADSoft Tester. Ця програма має простий інтерфейс для побудови тестових завдань різних типів: одиночний вибір, множинний вибір, встановлення відповідності, встановлення порядку у послідовності та введення текстової відповіді. Можна обмежувати час виконання тестів. ADSoft Tester дозволяє проводити аналіз результатів тестування та генерує звіти.

Інформацію про результати контролю і досягнення студентів викладач може здійснювати за допомогою розробленої програми статистичного аналізу результатів контролю, яка представляє в обробленому вигляді як узагальнену інформацію, так і індивідуальну по кожному зі студентів. Підсумкова інформація представлена у табличній та графічній формах (діаграми).

На сучасному етапі комплексну комп’ютерну навчальну програму доповнюємо презентаціями для лекційного курсу з органічної хімії [3].

Організація навчання органічній хімії з використанням розробленої системи методичного забезпечення активно впливає на процес навчання, систематизує роботу студентів, сприяє індивідуалізації навчання та всебічному розвитку особистості студента, створює атмосферу співробітництва.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Речицький О.Н. Органічна хімія в схемах: навч. посібник у 3 ч. [Текст] / О.Н. Речицький, С.Ф. Решнова. – Херсон: ХДУ, 2013. – 1154 с.

2. Решнова С.Ф. Теоретичні засади відбору завдань для програмованого навчання / С.Ф. Решнова, О.Н. Речицький // Збірник наукових праць Всеукраїнської науково-практичної конференції “Актуальні питання підготовки майбутнього вчителя хімії: теорія і практика”. – Вінниця: ТОВ “Нілан-ЛТД”, 2015. – С. 47-48.

3. Решнова С.Ф. Розробка презентацій до лекційного курсу органічної хімії / С.Ф. Решнова, О.Н. Речицький // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “XІІ Менделєєвські читання”. – Полтава: ПНПУ, 2019. – С. 157-159.

4. Rechytskyi A. Development of the complex computer training program in organic chemistry / A. Rechytskyi, S. Reshnova, V. Varshevskyi // The XVII International Academic Congress “History, Problems and Prospects of Development of Modern Civilization”. – Tokyo: Tokyo University Press – V. 2. – P. 511-515.