Accessibility Tools

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ

Семко Лариса

науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти

Інституту педагогіки НАПН України

Застосування нових інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в навчальному процесі дозволяє направити інтелектуальний потенціал учнів на позитивний розвиток. Саме на заняттях під керівництвом вчителя учні можуть навчитися використовувати комп'ютерні технології для всебічного розвитку свого інтелекту, оволодіти засобами отримання інформації для вирішення навчальних, а згодом і виробничих завдань, набути навичок, які допоможуть продовжувати освіту протягом усього життя. Нові ІКТ відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення будь-яких професійних навичок, дозволяють реалізовувати принципово нові форми і методи навчання.

Комп'ютерні технології є потужним засобом підвищення ефективності організації навчально-виховного процесу. Інформаційні технології, відрізняючись високим ступенем інтерактивності, сприяють створенню ефективного навчально-пізнавального середовища, яке використовується для вирішення дидактичних завдань [2].

Стрімкий розвиток ІКТ сильно відбивається на освітньому процесі. На сьогоднішній день нікого не здивує наявність в освітніх установах комп'ютерних класів, класів з мультимедіа проекторами, електронними дошками і т.п. Грамотне, повноцінне використання подібних пристроїв дозволяє значно підвищити якість навчання. Застосування ІКТ в навчальному процесі дозволяють вчителю зробити лекційні та лабораторні заняття більш цікавими і динамічними, а величезний потік інформації більш доступним. Комп'ютер сьогодні – це інструмент, за допомогою якого навчання може стати більш цікавішим, швидшим, простішим, а одержані знання більш глибшими.

Саме комп’ютер ефективно входить в існуючі технології навчання, проте, ні в якому разі, не слід механічно перекладати методичний досвід застосування традиційних засобів на цей, принципово новий.

Інформатизація освіти, спрямована на задоволення освітніх інформаційних, обчислювальних і комунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу шляхом створення єдиної інформаційної структури; побудова індивідуальних модульних навчальних програм різних рівнів складності залежно від конкретних потреб навчальних закладів; випуск електронних підручників; створення в Україні індустрії сучасних засобів навчання, що відповідають світовому науково-технічному рівню і є передумовою для реалізації ефективних стратегій досягнення мети освіти – усі ці глобальні напрямки освіти можуть бути вирішені при умові якісного володіння прийомами роботи з технічними засобами та використання нових технологій навчання [1].

Основні напрямки ІКТ можна представити у вигляді наступних блоків: мультимедійні сценарії уроків (презентації); застосування готових навчальних і демонстраційних програм; контроль знань; проектно-дослідницька діяльність учнів; мультимедійні сценарії уроків тощо.

Мультимедіа, інтегрована в традиційні предмети шкільного циклу, стає одной із засобів підвищення ефективності навчання, таких як:

  • засвоєння знань відбувається не за потребою, а за бажанням учнів;

  • мультимедіа сприймається радісно, а радість, в свою чергу, стимулює прихильність до навчального предмета; надається можливість оцінити себе порівняно з іншими учнями;

  • висувається новий критерій оцінки: перемагає той, хто багато знає і вміє користуватися своїми знаннями;

  • створюється можливість відволіктися від реальної ситуації, давати волю фантазії, зняти бар'єри;

  • мультимедіа – це конкретна технологія розвиваючого навчання;

  • надається можливість реалізації міжпредметних зв'язків.

Стрімкі темпи інформатизації суспільства та розвитку Інтернет - технологій актуалізують проблему формування інформаційної компетентності учнів, яка наразі виступає одним із потужних чинників успішності навчальної, професійної, суспільної та інших видів діяльності молодої людини.

Використання Інтернету має цілу низку переваг перед вже існуючими технологіями навчання, найважливішими з яких є: 1. Інтернет дає можливість користувачам отримати доступ до величезних масивів інформації, зокрема, навчального програмного забезпечення, сучасних комп’ютерних програм, каталогів найкращих світових бібліотек, різноманітних баз даних тощо.2. Дає можливість відшукати принципово нову інформацію, порівняти її з відомою, тобто створити проблемну ситуацію тощо. 3. Дає можливість зробити огляд (аналітичний огляд, дайджест, реферат) на будь-яку тему, яка може оцінюватися як проектна робота учня.

Застосування ІКТ забезпечує більш високу якість знань учнів за рахунок чіткого планування роботи, підвищення мотивації при вивченні змісту предмета, тому що одержувані навички відразу застосовуються в конкретній роботі на теоретичних або практичних заняттях. Учні формують вміння працювати з інформацією для виконання отриманого завдання, освоюють на більш високому рівні програмне забезпечення, вчаться досліджувати, висувати свої ідеї, аналізувати інформацію, робити узагальнення, висновки, освоюють різні форми звіту про виконану роботу.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Закон України «Про Національну програму інформатизації» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-вр.

  2. Семко Л.П. Мультимедійні засоби навчання // П.А.Ротаєнко, Н.І. Самойленко та інш. / Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи за ред.. В.М.Мадзігона, Ю.О. Дорошенка – К.: Педагогічна думка, 2003– С.14-16.