Accessibility Tools

СКЛАДНИКИ ТА УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ ФІЗИКИ УЧНІВ ГІМНАЗІЇ

Головко Микола

Кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу біологічної,

хімічної та фізичної освіти Інституту педагогіки НАПН України

м. Київ, Україна

Спрямованість освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти на реалізацію особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетенісного підходів є визначальною умовою формування в учнів ключових компетентностей як умови реалізації потенціалу особистості в майбутній навчальній та професійній діяльності. Для випускників гімназії (здобувачів базової загальної середньої освіти) це актуально, зокрема, й у контексті усвідомленого вибору майбутнього напряму профільного навчання.

Виходячи з мети та завдань шкільної фізичної освіти, ми виокремлюємо такі чинники, що забезпечуватимуть досягнення цілей компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії:

  • компетентнісний потенціал базового (7-9 класи) курсу фізики;

  • розширення дидактичних функцій сучасного навчально-методичного забезпечення з фізики;

  • створення та реалізація методичних систем компетенісно орієнтованого навчання фізики.

Базовий курс фізики сформовано на принципах рівневої диференціації, логічної завершеності та цілісності, а пріоритетами розбудови його змісту є стандартизація, диференціація та інтеграція, посилення компетентнісної спрямованості, орієнтація на формування ключових компетеностей. Їх формування засобами базового курсу фізики забезпечується через виокремлення в змісті таких наскрізних ліній, як «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність». Ці змістові лінії відповідають ключовим компетентностям, що характеризують сформованість у випускників гімназії ціннісних і світоглядних орієнтацій, необхідних для ефективного вирішення практичних ситуацій та успішної життєвої траєкторії [1].

Завершено розроблення навчально-методичного забезпечення базового курсу фізики. Створено та запроваджено в практику систему альтернативних підручників, які мають значний потенціал щодо реалізації компетенісного навчання фізики. Методичний апарат чинних підручників для 7-9 класів забезпечує можливість формування предметної та ключових комптентностей. Зокрема, засобами компетенісно орієнтованих вправ і завдань, навчальних проектів, шкільного фізичного експерименту. Перспективним напрямом розбудови навчально-методичного забезпечення є розроблення засобів діагностики рівнів сформованості компетентностей та оцінювання результатів навчання.

Успішність досягнення мети навчання фізики на базовому рівні значною мірою визначається ефективністю реалізації методичних систем компетентнісно орієнтованого навчання, зокрема, й авторських, розроблених учителем з урахуванням конкретних умов та особливостей освітнього процесу [2].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Головко М.В. Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії / М.В. Головко // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; голов. ред.- О.М. Топузов].- К.: Педагогічна думка, 2018.- Вип. 21. – С. 92-104.

2. Головко М.В. Підручник як складник методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання фізики в гімназії /Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; голов. ред. – О.М. Топузов].- К.: Педагогічна думка, 2018.- Вип. 20.- С. 62-74.