ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ
Харківський національний автомобільно-дорожній університет
Михайленко Ірина, Нестеренко Володимир
Головними факторами інтенсифікації процесів інтернаціоналізації вищої освіти в Україні є співпраця з іноземними партнерами, відповідна комунікація та академічна мобільність. Спільні освітні або науково-дослідницькі програми, навчання іноземних студентів є не лише чинниками, що демонструють науковий та освітній потенціал, рівень міжнародних зв’язків, але це ще й вагома інвестиція у власне майбутнє та конкурентоспроможність країни. Для нашої держави надзвичайно важливо разом з усім світом відкривати нові можливості для розвитку, для знань, і, водночас, бути місцем таких можливостей для представників багатьох інших країн. Ключовими принципами формування іміджу України як держави, привабливої для навчання, є якість освіти, прозорість процесу вступу, безпека студентів-іноземців. Але існує необхідність пошуку нових підходів до організації навчального процесу іноземних громадян, розробці та впровадженні авторських методик навчання, створення таких навчально-методичних матеріалів, що дозволять підвищити рівень ефективності навчання та сприятимуть індивідуалізації навчальних прийомів, засобів та методів навчання.
Проблеми підготовки іноземних студентів у вищих навчальних закладах висвітлені у наукових працях О. Адаменко, Н. Булгакової, С. Варави, В. Груцяк, Т. Дементьєва, О. Палки, М. Разорьонової, І. Христинко та ін.
Метою написання даної роботи є висвітлення особливостей організації навчання іноземних студентів в ЗВО технічного профілю.
Вирішення питань удосконалення і оптимізації змісту навчання було пов'язане з рішенням на теоретичному і практичному рівні ряду найважливіших завдань, до яких відносяться педагогічна конкретизація цілей навчання, коригування змісту навчання на основі комунікативно-діяльнісного підходу, лінгвооріентований опис структури навчального процесу, виявлення найбільш ефективних форм і методів навчання [3].
Актуальні в світі модернізації вищої освіти сучасні методики із застосуванням комп'ютерних засобів використовуються, розробляються і впроваджуються в освітній процес з іноземними студентами в Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті (ХНАДУ). Кафедрою вищої математики ХНАДУ забезпечується викладання курсу «Вища математика» для студентів-іноземців. Перші проведені заняття показали різний ступінь їх базової довузівської математичної підготовки. Не всі студенти іноземці володіють практичними навичками застосування математичного апарату до розв’язування різноманітних задач. У зв’язку з цим важливе значення має індивідуальна робота з кожним студентом, надання їм консультацій при самостійному опрацюванні навчального матеріалу.
Найбільш ефективним є формат розбиття навчальної інформації на невеликі компактні блоки, що включають короткий структурований предметний зміст, добірки контрольних питань і завдань до наведеного матеріалу із зразками розв’язків, тестові завдання, що дозволяють контролювати ступінь засвоєння матеріалу.
Зупинимося на можливостях, засобах і шляхах створення електронних дидактичних засобів, що застосовуються при навчанні іноземних студентів дисципліні «Вища математика». Базою для цієї діяльності є, створені за багато років колективом кафедри, навчально-методичні комплекси з усіх основних розділів дисципліни. В якості основних напрямків використання комп'ютерних технологій в навчальному процесі можна виділити наступні:
– подача в електронному вигляді стислої структурованої наочної інформації, в першу чергу у вигляді опорних схем, таблиць, виділених основних понять і інформаційних блоків;
– представлення візуальної інформації, ілюстративного та наочного матеріалу застосування математики;
– використання в режимі тренажера при виконанні різного роду завдань і вправ для самостійної роботи студентів;
– контроль і самоконтроль рівня знань, умінь і навичок студентів [2].
На першому етапі можуть бути використані електронні версії навчальних посібників українською та російською мовами, що містять комплекс задач і контрольних запитань. В якості повторювального і довідкового матеріалу можуть служити наявні паперові версії даних посібників та робочі зошити за кожною темою дисципліни, спрямовані на самоперевірку і закріплення.
Комплексне застосування новітніх інформаційних та традиційних педагогічних технологій навчання дозволяє суттєво підвищити рівень підготовки фахівців із числа іноземних громадян та рівень мотивації студентів до здобуття ґрунтовних знань та вмінь.
Список джерел
- Булгакова Н. Б. Система пропедевтичної підготовки іноземних громадян з природничих дисциплін у технічному університеті : дис....д-ра пед.наук : 13.00.04. Київ, 2002. 446 с.
- Булгар В. В., Колесніченко Є. З., Кльопова І. В. Методичні основи формування змісту та структури підручників з природознавчих дисциплін для підготовчого етапу навчання іноземних студентів. Навчання іноземних студентів в вищій школі: традиції і перспективи: матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. (Харків, 23–24 трав. 2013 р.). Харків : НТУ «ХПІ», 2013. С. 148–151.
- Зінченко Т. О., Зеркалова О. А., Колесніченко Є. З. Про шляхи реалізації цілей навчання природничим дисциплінам іноземних студентів підготовчого факультету. Загальноосвітні дисципліни та мова спеціальності в професійній підготовці національних кадрів на початковому етапі навчання в вузі: матеріали Міжнар. конф. Москва : РУДН, 2000. С. 98–99.
- Палка О. В. Підготовка іноземних студентів вищих навчальних закладів технічного профілю України до вивчення професійної лексики: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2003. 18 с.