Accessibility Tools

РЕАЛІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЇ «ПЕРЕРНУТОГО» КЛАСУ ЗАСОБАМИ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ

Вінницький державний педагогічний університет

імені Михайла Коцюбинського

Копняк Наталія, Мацькова Оксана

На сьогоднішній день в педагогічній практиці велику популярність мають активні методи навчання, що забезпечують активну і осмислену участь учня в навчальному процесі. На відміну від традиційної педагогіки, яка більшою мірою фокусувалася на передачу знань, технології «нової» педагогіки зосереджені, в основному, на вмінні вирішувати проблеми і на навичках спільної роботи. Однією з таких технологій є перевернутий клас [2].

«Перевернутий» клас (Flipped Classroom) – це модель організації вивчення навчального матеріалу, в якому учні навчаються вдома, а потім йдуть до школи, щоб на базі здобутих знань та освоєних правил і інструкцій працювати над проектами або отримати додаткову інформацію від вчителя [1, с. 87].

Перевернуте навчання передбачає зміну ролі викладачів, які здають свої передові позиції на користь більш тісної співпраці та спільного вкладу в навчальний процес. Супутні зміни зачіпають і ролі учнів, багато з яких звикли бути пасивними учасниками в процесі навчання. Перевернута модель покладає велику відповідальність за навчання на плечі учнів, даючи їм стимул для експерименту [4, с. 121-122].

Як приклад, розглянемо органіацію «перевернутого» уроку на тему «Заповідні території рідного краю» під час вивчення теми «Рослини, тварини і їх середовища життя» (природознавство, 3 клас).

Для домашнього опрацювання учням надаються посилання відеоматеріали, розміщені на сервісі YouTube:

  1. Гордість України. Заповідник «Асканія-Нова» (https://www.youtube.com/watch?v=uKNrXAMomtI);

  2. Рівненський заповідник (https://www.youtube.com/watch?v=UnU_W7x0Qp8);

  3. Карпатський біосферний заповідник (https://www.youtube.com/watch?v=NqD16gsTzuo);

  4. Дунайський біосферний заповідник (https://www.youtube.com/watch?v=HVPI7Rh3kKc);

  5. Черноморський біосферний заповідник (https://www.youtube.com/watch?v=bMyKGt6lI5Q).

Після перегляду відео учні об’єднуються в групи для більш ретельного опрацювання навчального матеріалу по одному з обраних заповідників. Для цього використовується сервіс Google Таблиці (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_pYXSEnU9qmeRX2ISIWBRq4rIRwkKrr-6Ea6d1q8LRs/edit?usp=sharing).

На початку уроку для актуалізації опорних знань учні працюють самостійно з інтерактивним завданням – вставляють пропущені слова у текст про Червону книгу, використовуючи сервіс Learningapps (https://learningapps.org/watch?v=p6uxpqw8n19 ). Вчитель коригує типові помилки; як допомогу учні можуть використати підручник.

Після цього учні самостійно в групах створюють плакат про те, що охоронять в обраному вдома заповіднику. Учні використовують віртуальну дошку Linoit (https://en.linoit.com/), вставляючи текст та зображення, знайдені в Інтернеті. Вчитель допомагає у разі виникнення технічних питань; коментує, доповнює та уточнює ідеї учнів. В кінці уроку кожна група презентує свою роботу. Більш ретельно учні можуть переглянути роботи однокласників використавши гіперпосилання, якими вчитель доповнить документ у Google Таблиці, де учні обирали до уроку групу (конкретний заповідник).

Технологія «перевернутого» навчання [3, с. 57] може містити в собі інші технології, що активізують пізнавальну діяльність учнів, розвивають пошукові й дослідницькі компетентності, створюють умови для реалізації ігрових моментів як під час проведення уроку, так і під час виконання домашніх завдань, що виконуються учнями у власному темпі й у зручний для них час.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Колесник Т. А. Змішане навчання в освітньому середовищі – основні визначення та переваги застосування. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2016. Вип. 46. С. 86–89.

  2. Курвитс М. Перевернутый класс: сценарии в педагогической практике. URL: https://sites.google.com/site/scenarioforflippedclassroom/home (дата звернення: 24.03.2019).

  3. Литвинова С. Г. Технології навчання учнів у хмаро орієнтованому навчальному середовищі загальноосвітнього навчального закладу. Інформаційні технології і засоби навчання, 2015. Том 47, No3. С. 49–66.

  4. Санникова К. А. «Перевернутый урок» как педагогический прием повышения мотивации к обучению младших школьников. Молодежь. Наука. Современность: сборник статей II Всерос. науч.-практ. конф. с международ. участием филиала ФГБОУ ВПО «УдГУ» (Воткинск, 10 апреля 2015 г.) / науч. ред. Р.М. Мелекесова. Ижевск: Изд-во «Удмуртский университет», 2015. Том 2. 168 с. С. 120122.