Accessibility Tools

Навчально-методичний комплекс з фізики для загальноосвітніх навчальних закладів

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Тирінова Анастасія

Система засобів навчання, орієнтована на використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), застосування яких створює умови навчання фізики у навчально-інформаційному середовищі (НІС) спільно з навчально-методичною літературою, програмним забезпеченням навчального курсу фізики і засобами наукової організації праці вчителя та його учнів складає навчально-методичний комплекс (НМК) [1].

Уся сукупність компонентів НМК розбита на три складові: 1) навчальні і методичні посібники для вчителя й учнів; 2) система засобів навчання, що включає засоби ІКТ навчання фізики; 3) система засобів наукової організації праці вчителя й учнів.

Сучасне навчання фізики неможливе без використання підручників, довідників, дидактичних матеріалів, збірників задач, тематичних методичних посібників, конспектів уроків, наукової і методичної літератури, технічної літератури, літератури з історії фізики та методики її тощо. Все це може бути записане як на сучасних носіях інформації, так і на традиційних.

Це складає перший модуль - модуль навчальних і методичних посібників. Другий модуль - систему засобів навчання складають посібники для підтримки вивчення теоретичного матеріалу шкільного курсу фізики і засоби, призначені для проведення фізичного експерименту.

Засоби, призначені для підтримки вивчення теоретичного матеріалу, умовно розділені на традиційні і сучасні. До традиційних відносять друковані посібники, до сучасних - навчальні відеофільми; мультимедійні матеріали з фізики; комп’ютерні програмні засоби тощо.

Програмне забезпечення курсу фізики орієнтоване, по-перше, на підтримку вивчення курсу (вивчення теоретичних питань, вироблення вмінь розв’язування фізичних задач тощо); по-друге, на забезпечення управління навчальним процесом, автоматизацію контролю; по-третє, на підтримку навчального фізичного експерименту (обробка інформації, що поступає від датчиків фізичних величин, забезпечення роботи управляючих елементів); по-четверте, на роботу з інформаційно-пошуковими системами.

До засобів, що підтримують фізичний експеримент, відносять також комп’ютерні моделі, що демонструють фізичні явища. Це полегшує учням вивчення явищ, реалізація яких в умовах школи утруднена або неможлива (наприклад, експерименти з ядерної або квантової фізики).

Необхідність використання так званих традиційних засобів навчання обумовлена їх специфічними функціями, які передати комп’ютеру або неможливо, або недоцільно з педагогічної або гігієнічної точки зору.

Готуючи програмне забезпечення і засоби навчання для кожного уроку або теми, необхідно прагнути до того, щоб персональний комп’ютер виконував ту роботу, яку за допомогою інших засобів навчання виконувати недоцільно.

Інтегруючи можливості комп’ютера і різних сучасних засобів передачі аудіовізуальної інформації, мультимедійні системи збагачують навчальний процес з фізики наступними можливостями: забезпеченням різноманітних шляхів доступу до бібліотеки рухомих і нерухомих зображень зі звуковим супроводом або без нього; вибором у будь-якій послідовності з бази даних необхідної на даному етапі аудіовізуальної інформації; контамінацією (змішування, перестановка) інформації, що включає текстову, графічну, рухомі діаграми, мультиплікацію зі звуковим супроводом і без нього.

Природно, що використання систем мультимедіа припускає принципово новий рівень організації навчального процесу з фізики у навчальному середовищі, що забезпечує застосування широкого спектру засобів ІКТ.

Засоби навчання для проведення фізичного експерименту поділяються на навчальне обладнання і на програмні засоби, що моделюють або обслуговують фізичний експеримент. Навчальне обладнання поділяється за видами експерименту: демонстраційне, лабораторне для практикуму і лабораторне для фронтальних робіт. До навчального відноситься і різне допоміжне обладнання, що допомагає у проведенні навчального фізичного експерименту: струбцини, екрани фону, штативи, підйомні столики тощо. Із сучасних засобів ІКТ до допоміжного навчального обладнання з фізики відносяться датчики фізичних величин і відеотехнічна апаратура.

За допомогою засобів ІКТ виявляється реальним уведення у процес навчання фізики принципово нового навчального експерименту, що надає вчителеві і учням такі можливості: управляти за допомогою комп’ютера об’єктами реальної дійсності; візуалізувати фізичні закономірності на екрані комп’ютера, використовуючи датчики фізичних величин, що під’єднуються до комп’ютера; демонструвати великій аудиторії комп’ютерну інформацію і мікропроекції, використовуючи для цього відеопроекційну апаратуру.

Сам по собі процес впровадження засобів ІКТ немислимий без засобів телекомунікацій на рівні синтезу комп’ютерних мереж і засобів телефонного, телевізійного, супутникового зв’язку. Такі комплекси утворюють системи передачі і прийому навчальної інформації в регіональних масштабах. Використання телекомунікаційних мереж дозволяє в найкоротші терміни тиражувати передові педагогічні технології, тому в НМК з’явився модуль засобів наукової організації педагогічної праці. У цей модуль включені різноманітні засоби сучасної техніки, що допомагають учителеві виконувати «рутинну» роботу [2].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «ФІЗИКА». URL: er.nau.edu.ua/handle/NAU/28546 (дата звернення: 30.03.2019).

2. Положення про навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни / Упорядники : Зан М. П., Остапець Ю. О., Пелін О. В., Староста В. І. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2012. 66 с.