РОЗШИРЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗАВДЯКИ ВИКОРИСТАННЮ ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ, ПРИЙОМІВ, ТЕХНОЛОГІЙ

Дніпровська академія неперервної освіти

Сергієнко Антоніна

Ми маємо визнати факт, що освіта до деяких пір була досить закритою домашньою сферою, але у наш час світ настільки стрімко глобалізується, що й у освіті не може не відбуватися кардинальних змін. Тому все частіше чуємо: зміни творять учителі, учителі важливі, формула успіху сучасного вчителя, світові освітні тренди тощо. Здається, про освіту говорять усі. Безумовно, зважаючи на технічний прогрес, школа потребує модернізації, матеріально-технічного й навчально-методичного оновлення, перегляду питання реального фінансування тощо. Та дуже важливою, на думку організаторів популярних (не)конференцій EdCamp Ukraine, залишається проблема готовності учителя до впровадження змін, особистого усвідомлення необхідності неперервного педагогічного розвитку, власного розуміння того, як ефективно навчатися самому і навчати інших [2, с. 11].

Працюючи у системі післядипломної освіти, бачимо, що вчителі мобільні, креативні, інноваційні особистості, які розуміють, що від них залежить рівень компетентності майбутніх фахівців в епоху інформаційних технологій. Тому вони постійно навчаються, беруть участь у тренінгах, вебінарах, інтернет-змаганнях та втілюють у практику зміни уже сьогодні.

Оновлені програми з української літератури для загальноосвітніх навчальних закладів спрямовують викладачів на розвиток і соціалізацію особистості учнів, формування у них національної самосвідомості, навичок практичного використання досвіду, здобутого за допомогою читання, усвідомлення важливості читання як чинника власного становлення й соціалізації, а підібрані твори дають можливість школярам пережити насолоду від прочитаного, допомагають дітям у практично-ігровій формі підготуватися до життя, поміркувати над учинками персонажів, подискутувати з приводу моральних і світоглядних колізій, наявних у художньому світі, спробувати вирішити важливі соціальні проблеми, визначити власні цінності й орієнтири [3, с. 3-4].

Розробники документів про Нову українську школу наголошують, що на першій сходинці навчання учня відбувається формування суто предметних компетентностей (засобами навчальних предметів), наступна сходинка – міжпредметні компетентності, а далі – ключові компетентності. Усі компетентності тісно пов’язані між собою і рівноцінно важливі. Саме тому так необхідно вчителеві розуміти суть поняття «компетентність», усвідомлювати, які саме компетентності та яким шляхом формувати, що має стати кінцевим результатом навчання або вивчення конкретного матеріалу. Останнім часом зявилося багато різноманітних тлумачень поняття «компетентність», зупинимося на одному з них. «Компетентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці» [1, с. 11].

Від здатності учителя планувати і здійснювати освітній процес на основі компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного, комунікативного, діалогічного та інших прогресивних підходів залежить рівень навченості школярів. З практики відомо, що міцність, глибина запам’ятовування учнями інформації перебуває у прямій залежності від активної зацікавленості навчальним предметом, рівня мотивації до вивчення відповідного матеріалу, бажання і здатності навчатися протягом усього життя. Незвичні форми завдань, нестандартні підходи до подання матеріалу, використання сучасних стратегій візуалізації навчального матеріалу, інноваційність у його сприйманні допомагає школярам подивитися по-новому на літературу і освітню діяльність в цілому. Діти із задоволенням заходять на сторінку письменника або створюють віртуальний акаунт автора твору, пишуть листи, поради, послання героям художніх творів, створюють фанфіки, відеоролики, буктрейлери, колажі та летбуки, пазли і ментальні карти. Цікавий досвід Чернявської А.І., учителя Вільногірської СЗШ №3, щодо уміння організувати навчання з використанням мобільного зв’язку. Завдання формулюється так: «Тобі надійшов меседж, прочитай його». Наприклад: розглянь сімейне дерево родини Косачів; розгадай кросенс до твору; відскануй GR-код та дізнайся 10 цікавих фактів про Лесю Українку; охарактеризуй поведінку й риси характеру Федька за хмаркою тегів; упізнай героя тощо. Розширити освітній процес на уроках української літератури можна і завдяки поєднанню літератури з іншими видами мистецтва, використанню медіаосвітніх продуктів, можливостей інтерактивної дошки та проектних технологій. Оскільки візуалізація зараз є одним з найбільш дієвих шляхів сприйняття й запам’ятовування інформації, то слід пропонувати учням створювати комікси, адже картинки привертають увагу, їх можна використати у презентаціях, власних творах та скрайбінгах.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Компетентнісний підхід до вивчення української літератури в основній школі: посібник / за заг. ред. А. М. Фасолі. Київ: Видавничий дім «Сам», 2017. 113 с.

2. Навчати і навчатися: як і куди зростати українському вчительству? Результати дослідження сфери підвищення кваліфікації й сертифікації у рамках спільної ініціативи руху EdCamp Ukraine і Міністерства освіти і науки України / заг. ред. О. Елькіна. Харків: Вид - во «Дім Реклами», 2019. 120 с. URL: https://www.edcamp.org.ua/teachandlearn?fb_comment_id=1557958350941787_1589204984483790 (дата звернення: 18.03.2019).

3. Українська література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. URL: https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita-2/navchalni-prohramy-5-9-klasy-naskrizni-zmistovi-liniji/ukrainska-literatura-naskrizni-zmistovi-liniji/ (дата звернення: 18.03.2019).