Accessibility Tools

СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ

КОБИЛЯНСЬКИЙ Олександр Володимирович

доктор педагогічних наук,

завідувач кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Вінницького національного технічного університету

ORCID ID 0000-0002-9724-1470

e-mail: [email protected]

ДЕМБІЦЬКА Софія Віталіївна

кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Вінницького національного технічного університету

ORCID ID 0000-0002-2005-6744

e-mail: sofiyadem13@gmail.com

Анотація. В статті розглядаються сутність поняття «професійна культура» щодо фахівців технічного профілю та особливості її формування. Проаналізовані підходи до визначення поняття професійної культури. Визначені складові професійної культури фахівців технічного профілю: мотиваційна, когнітивна, діяльнісна. Метою розвитку мотиваційної складової є формування ціннісного ставлення до фахової діяльності. в процесі розвитку когнітивної складової відбувається формування індивідуальної професійної сутності студента. В процесі розвитку діяльнісної складової професійної культури здійснюється відпрацювання практичних навичок професійної діяльності. Наведені методичні рекомендації щодо розвитку професійної культури в процесі підготовки фахівців технічного профілю. Звернено увагу на важливість застосування активних технологій навчання в процесі підготовки фахівців технічного профілю з метою формування у студентів первинного досвіду майбутньої діяльності.

Ключові слова: фахова підготовка, професійна культура, студенти технічних спеціальностей, активні методи навчання, розвиток професіоналізму.

КОБЫЛЯНСКИЙ Александр Владимирович, ДЕМБИЦКАЯ София Витальевна. СУЩНОСТЬ И ОСОБЕННОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ СПЕЦИАЛИСТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ

Аннотация. В статье рассматриваются сущность понятия «профессиональная культура» в отношении специалистов технического профиля и особенности ее формирования. Проанализированы подходы к определению понятия профессиональной культуры. Определены составляющие профессиональной культуры специалистов технического профиля: мотивационная, когнитивная, деятельностная. Целью развития мотивационной составляющей является формирование ценностного отношения к профессиональной деятельности. В процессе развития когнитивной составляющей происходит формирование индивидуальной профессиональной сущности студента. В процессе развития деятельностной составляющей профессиональной культуры осуществляется отработка практических навыков профессиональной деятельности. Приведенны методические рекомендации по развитию профессиональной культуры в процессе подготовки специалистов технического профиля. Обращено внимание на важность применения активных технологий обучения в процессе подготовки специалистов технического профиля с целью формирования у студентов первичного опыта будущей деятельности.

Ключевые слова: профессиональная подготовка, профессиональная культура, студенты технических специальностей, активные методы обучения, развитие профессионализма.

KOBYLYANSKIY Alexander Vladimirovich, DEMBITSKA Sofia Vitalyevna. ESSENCE AND FEATURES OF PROFESSIONAL CULTURE OF TECHNICAL PROFILE SPECIALISTS

Abstract. The article examines the essence of the concept of "professional culture" and its formation by specialists of the technical profile. The basis of professional culture is the knowledge and values developed by a specific socio-professional group and enshrined in the traditions of its life

The approaches to the definition of the concept of professional culture are analyzed. The components of the professional culture of the technical specialists are defined: motivational, cognitive, activity.

Attention is drawn to the problems of organizing students' independent and scientific activities for the purposeful formation of professional culture. The educational process should be provided with appropriate methodological support, which takes into account the principles of training technical specialists in higher education.

It is determined that the purpose of the system of training technical specialists in higher education institutions is not only to obtain a certain set of knowledge and skills, but also the formation of creative potential, reflection of one's own activities, the ability of a person to continuous self-development and mobility throughout their professional activities.

The purpose of the development of the motivational component is the formation of value attitude to professional activity. in the process of development of the cognitive component there is the formation of the individual professional essence of the student.

In the process of development of the active component of professional culture, the practical skills of professional activity are developed.

The methodical recommendations for the development of professional culture in the process of training specialists of the technical profile are given.

The attention is paid to the importance of the use of active learning technologies in the training of technical specialists in order to provide students with the initial experience of future activities.

Further research requires the development of a system for the formation and development of the motivation of technical specialists to professional self-improvement

Key words: professional training, professional culture, students of technical specialties, active teaching methods, development of professionalism.

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Проблема модернізації вищої технічної освіти як основи прогресивного розвитку України вимагає посилення вимог суспільства до підготовки фахівців технічного профілю. Незважаючи на те, що потреба суспільства в технічних кадрах систематично зростає, паралельно спостерігається падіння престижу технічної освіти. Тому перед закладами вищої технічної освіти стоїть завдання підготувати нову генерацію технічних працівників, які не тільки будуть висококваліфікованими фахівцями у своїй галузі, але й володітимуть навичками комунікативної діяльності та професійної культури.

В нашому динамічному світі загальна культура фахівця часто стає оцінкою країни загалом, отже, кваліфікований спеціаліст технічного профілю повинен мати високий рівень загальної культури, що забезпечить його повноцінну фахову діяльність в умовах сучасного індустріального суспільства [5, c.182].

У зв’язку з цим, виникає потреба у розробці та перевірці педагогічних умов для формування та розвитку професійної культури фахівців технічного профілю на етапі підготовки кадрів у закладах вищої освіти.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Сутність та особливості розвитку професійної культури досліджувалися О. Аніщенком, І. Ісаєвим, В. Гриньовою, І. Зарецькою, Н. Криловою, Н. Лукашевич, Д. Маркевич, О. Пономарьовим, Г. Соколовою, Л. Різник, А.О.Харченко тощо.

Мета статті. Проаналізувати сутність поняття та особливості розвитку професійної культури фахівців технічного профілю.

Методи дослідження. Досліджуючи дану проблему ми використовували такі теоретичні методи: аналіз підручників, навчальних посібників і наукових публікацій, які відображають проблему дослідження, з метою виявлення та узагальнення сучасних наукових положень та досягнень, тенденцій розвитку професійної культури фахівців технічного профілю.

Виклад основного матеріалу дослідження.

Нині в суспільстві обговорюється нова система цiлей освiти, вiдроджується традицiя ставлення до особистостi як до найвищої цінностi, наголошується на необхiдностi повернення в навчально-виховний процес iдей природовiдповiдностi, культуровiдповiдностi виховання та iндивiдуально-особистiсного розвитку. Цi тенденції вказують на те, що одним iз основних мeтoдів проектування систем освiти та виховання стає цiннiсний пiдхiд, спрямований на взаємодiю з учнем як суб'єктом навчально-виховного процесу, суб’єктом, здатним до саморозвитку, самовдосконалення, власного життєтворення на основi визначених цiннiсних орієнтацій [9, с.21].

З першого дня своєї професійної діяльності людина потрапляючи в певний колектив, має засвоїти набутий поколіннями досвід поведінки представників певної професії та творчо перевтілювати його для передачі наступним поколінням. Фахівець по суті є суб’єктом професійної культури.

За визначенням В. Гриньової, культура – це суспільно напрацьована, сукупна здатність живої колективної діяльності до перетворення світу відповідно до законів природи, суспільних потреб та мети суспільної життєдіяльності» [3, с.27].

Професійна культура, безперечно, пов’язана із загальною культурою, але має й свої певні риси. Якщо загальна культура особистості відображає широту опанування ціннісного змісту духовної і матеріальної культури, міру залучення особистості до створення цінностей, готовність і здібність до їх продукування, то професійна культура по суті відображає прояв загальної культури в специфічних умовах професійної діяльності [6, c.152].

Єдиного підходу до визначення поняття «професійна культура» не існує. Заслуговують на увагу наступні визначення:

  1. Професійна культура – спосіб творчої самореалізації особистості викладача в різноманітних видах педагогічної діяльності та спілкування, спрямованих на освоєння, передачу та створення педагогічних цінностей і технологій (Й. Ісаєв) [4, с.42].

  2. Професійна культура – це певний ступінь оволодіння професією, тобто певними способами та прийомами вирішення професійних завдань на основі сформованої духовної культури особистості (В. Гриньова, [3, с.48].

  3. Професійна культура – це усвідомлення і відчуття фахівцем своєї професії та відповідної діяльності як однієї з вищих життєвих цінностей... Професійною культурою виступає певна сукупність матеріальних і духовних цінностей, що продукуються людьми відповідної професії» (О.Пономарьов) [7, с.45-46].

  4. Професійна культура – це професійна якість суб'єкта праці, тобто ступінь оволодіння фахівцем досягненнями науково-технічного та соціального прогресу і є особистим аспектом культури праці. Основні елементи – кваліфікація та професійний досвід (Цзя Яочен) [11, с.2].

У другій половині XX ст. професійна культура (як частина загальної культури) вже розглядається не тільки як форма людської діяльності, але і як «найважливіший» аспект життєдіяльності особистості, як соціальна діяльність, що складається із взаємозалежних цілісних феноменів, які не зводяться лише до певного комплексу знань, умінь і навичок. [10, с. 206].

В цьому аспекті професійна культура фахівця є утворенням у цілісній структурі особистості, що характеризує всю сукупність відносин у сфері професійної діяльності та відповідний розвиток індивідуальних професійно значущих здібностей, розумових, психологічних та фізичних якостей, мотиваційної сфери, забезпечує високу якість і позитивне ставлення до фахової діяльності.

З цієї точки зори цінною є позиція Л. Різник, яка зазначає, що високий рівень сформованості професійної культури визначається за допомогою двох характеристик: загальної та спеціальної. Загальна професійна культура фахівця полягає у єдності переконаності в соціальній значимості праці й своєї професії, розвиненого почуття професійної гордості; працьовитості й працездатності; заповзятливості, енергійності й ініціативності; готовності ефективно, швидко і якісно вирішувати виробничі завдання, що виникають; вільного володіння нормами наукової організації праці; знань теорії управління й основ соціальної психології; організаторських здібностей; готовності й зацікавленості в оволодінні основами суміжних спеціальностей, у розширенні професійного досвіду [8].

Основу професійної культури складають знання та цінності, вироблені конкретною соціально-професійною групою та закріплені у традиціях її життєдіяльності [1, с.724]. Враховуючи зазначене, вважаємо, що структура професійної культури фахівців технічного профілю характеризується сукупністю історично сформованих принципів, норм, правил і методів, які регулюють професійну діяльність інженера.

Метою системи підготовки фахівців технічного профілю у закладах вищої освіти є не лише отримання певної сукупності знань та навичок, але і формування творчого потенціалу, рефлексії власної діяльності, здатності особи до неперервного саморозвитку та мобільності протягом усієї фахової діяльності. за такого підходу професійна культура майбутнього технічного спеціаліста є кінцевим результатом функціонування педагогічної системи.

Навчальний процес при цьому повинен бути забезпечений відповідною методологічною підтримкою, яка враховує принципи підготовки фахівців технічного профілю у вищій школі. Зокрема, застосування активних технологій навчання повинно привести до формування у студентів первинного досвіду майбутньої діяльності. В процесі розробки педагогічної системи підготовки фахівців технічного профілю слід врахувати гнучкість фахової підготовки, її здатність до адаптації в умовах змінних чинників сучасного виробництва, ринку праці і послуг.

В дослідженні Н. Борейко обґрунтовано, що для практичної процесу формування професійної культури, необхідно втілення педагогічної технології, що є моделлю навчально-виховного й управлінського процесу і об'єднує у собі провідну концепцію та поетапний зміст, форми і засоби досягнення мети [2].

На нашу думку, з метою формування професійної культури фахівців технічного профілю необхідно забезпечити розвиток таких її складових:

  • мотиваційної. Метою розвитку даного компонента є формування ціннісного ставлення до занять, усвідомлення значущості отриманих знань у подальшому фаховому зростанні;

  • когнітивної. Метою розвитку даного компонента є створення індивідуальної траєкторії професійного розвитку кожним студентом з метою розуміння своєї індивідуальної професійної сутності;

  • діяльнісної. Метою розвитку даного компонента є формування цілісної особистості інженера, відпрацювання практичних навичок професійної діяльності.

Висновки з дослідження та перспективи подальших розробок. Подальшого дослідження потребують питання розробки системи формування та розвитку мотивації фахівців технічного профілю до професійного самовдосконалення, врахування в процесі формування професійної культури особливостей організації підготовки майбутнього фахівця технічного профілю в контексті Болонського процесу, проблеми організації самостійної та наукової діяльності студентів з метою цілеспрямованого формування професійної культури тощо.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Аніщенко О. В. Професійна культура / О. В. Аніщенко // Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень]. — К. : Юрінком Інтер, 2008. — С. 724—725., 724

  2. Борейко Н.Ю. Педагогічні технології формування професійної культури фахівців інженерного профілю [Електронний ресурс]: / Н.Ю. Борейко. – Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/12809/1/Elita_2010_27_3_Boreiko_Pedahohichni.pdf

  3. Гриньова В. Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспект): монографія / В. М. Гриньова. – Х.: Основа, 1998. – 300 с.

  4. ИсаевИ. Теория и практика формирования профессиональнопедагогической культуры преподавателя высшей школы : [учеб. пособ.] / И. Ф. Исаев; [Московск. пед. гос ун-т; Белгородск. гос. пед. ин-т]. – М.; Белгород: [б. и.], 1993. – 219 с.

  5. Ковалинська І. Створення умов для формування загальнокультурної компетенції студентів технічного фаху / І. Ковалинська //ВІСНИК НТУУ “КПІ”. Філософія. Психологія. Педагогіка. Випуск 1’2010. – 182-185

  6. Колісник-Гуменюк Ю.І. Формування професійної культури майбутніх фахівців народних художніх промислів / Ю.І. Колісник-Гуменюк // Освітологічний дискурс, № 2 (10) – 2015. – С. 150-158

  7. Пономарьов О.С. Формування професійної культури фахівців у системі завдань педагогіки вищої школи / О. С. Пономарьов // Наукові праці. — Миколаїв : МДГУ ім. П. Могили, 2006. — Т. 46. — Вип. 33, Педагогічні науки. — С. 43—47., 45-46

  8. Різник Л. Окремі аспекти формування професійної культури майбутніх соціальних педагогів [Електронний ресурс]: Наукові конференції. – / Любов Різник. – http://oldconf.neasmo.org.ua/node/87.

  9. Рудіна О.М. Формування ціннісних орієнтацій старшокласників в умовах навчально- виховного процесу гімназії: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07 / О. М. Рудіна. – К., 2002. – 252 с.

  10. Сабатовская И. Проблема профессиональной культуры в современной отечественной социологической литературе / И. С. Сабатовская // Вчені записки Харківського гуманітарного ун-ту «Нар. укр. академія». – 2002. – Т. 9. – С. 206–214

  11. Цзя Яочен Професійна культура як вектор успіху / Яочен Цзя // Innovative Solutions in Modern Science № 8(8), 2016 – С.1-6

REFERENCES

1. Anishchenko O. V. Profesiina kultura / O. V. Anishchenko // Entsyklopediia osvity / [Akad. ped. nauk Ukrainy ; hol. red. V. H. Kremen]. — K. : Yurinkom Inter, 2008. — S. 724—725., 724

2. Boreiko N.Iu. Pedahohichni tekhnolohii formuvannia profesiinoi kultury fakhivtsiv inzhenernoho profiliu [Elektronnyi resurs]: / N.Iu. Boreiko. – Rezhym dostupu: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/12809/1/Elita_2010_27_3_Boreiko_Pedahohichni.pdf

3. Hrynova V. Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekt): monohrafiia / V. M. Hrynova. – Kh.: Osnova, 1998. – 300 s.

4. Hrynova V.M. Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekt): monohrafiia / V. M. Hrynova. – Kh.: Osnova, 1998. – 300 s.

5. Ysaev Y. Teoryia y praktyka formyrovanyia professyonalnopedahohycheskoi kulturы prepodavatelia vыsshei shkolы : [ucheb. posob.] / Y. F. Ysaev; [Moskovsk. ped. hos un-t; Belhorodsk. hos. ped. yn-t]. – M.; Belhorod: [b. y.], 1993. – 219 s.

6. Kovalynska I. Stvorennia umov dlia formuvannia zahalnokulturnoi kompetentsii studentiv tekhnichnoho fakhu / I. Kovalynska //VISNYK NTUU “KPI”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika. Vypusk 12010. – 182-185

7. Kolisnyk-Humeniuk Yu.I. Formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv narodnykh khudozhnikh promysliv / Yu.I. Kolisnyk-Humeniuk // Osvitolohichnyi dyskurs, № 2 (10) – 2015. – S. 150-158

8. Ponomarov O.S. Formuvannia profesiinoi kultury fakhivtsiv u systemi zavdan pedahohiky vyshchoi shkoly / O. S. Ponomarov // Naukovi pratsi. — Mykolaiv : MDHU im. P. Mohyly, 2006. — T. 46. — Vyp. 33, Pedahohichni nauky. — S. 43—47., 45-46

9. Riznyk L. Okremi aspekty formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh sotsialnykh pedahohiv [Elektronnyi resurs]: Naukovi konferentsii. – / Liubov Riznyk. – http://oldconf.neasmo.org.ua/node/87.

10. Rudina O.M. Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii starshoklasnykiv v umovakh navchalno- vykhovnoho protsesu himnazii: dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.07 / O. M. Rudina. – K., 2002. – 252 s.

11. Sabatovskaia Y. Problema professyonalnoi kulturы v sovremennoi otechestvennoi sotsyolohycheskoi lyterature / Y. S. Sabatovskaia // Vcheni zapysky Kharkivskoho humanitarnoho un-tu «Nar. ukr. akademiia». – 2002. – T. 9. – S. 206–214

12. Tszia Yaochen Profesiina kultura yak vektor uspikhu / Yaochen Tszia // Innovative Solutions in Modern Science № 8(8), 2016 – S.1-6

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

КОБИЛЯНСЬКИЙ Олександр Володимирович – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки Вінницького національного технічного університету.

Наукові інтереси: теорія та методика навчання (фізика та технології).

ДЕМБІЦЬКА Софія Віталіївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки Вінницького національного технічного університету.

Наукові інтереси: система підготовки фахівців технічного профілю в закладах вищої освіти.

INFORMATION ABOUT THE AUTHOR

KOBILYANSKIY Oleksandr Volodymyrovich - doctor of pedagogical sciences, professor, manager of the department of life safety and security pedagogy of the vinnitsa national technical university.

Circle of research interests: theory and methodology of teaching (physics and labor training).

DEMBITSKA Sophia Vitalievna – candidate of pedagogical sciences, associate professor of the department of life safety of and security pedagogy of vinnytsia national technical university.

Circle of research interests: system of training technical specialists in higher education institutions