ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМ ВІРТУАЛІЗАЦІЇ ПРИ ВИВЧЕННІ КОМП`ЮТЕРНИХ МЕРЕЖ
Харківський навчально-науковий інститут Державного вищого навчального закладу «Університет банківської справи»
Чепіга Олександр
Вивчення курсу «Комп’ютерні мережі» неможливе без глибокого опрацювання практичних навичок з побудови та адміністрування складних програмно-технічних комплексів. Необхідною умовою також є забезпечення працездатності комп’ютерної мережі навчального закладу з точку зору внесення змін у налаштування серверного та комунікаційного обладнання під час практичних робіт. Крім того, створення лабораторних програмно-технічних комплексів потребує значних матеріальних затрат.
Можливим вирішенням зазначених проблем може бути використання систем віртуалізації (гіпервізора). Зазначимо окремо, що програмне забезпечення для організації віртуальних машин доступне у безкоштовних версіях.
Зазначені програмні продукти дозволяють на персональному комп’ютері запускати одночасно кілька операційних систем.
Таким чином, при мінімальних матеріальних затратах можна отримати індивідуальний програмно-технічний комплекс, який включатиме: клієнтську операційну систему (хост-система) та мережеву операційну систему (наприклад WINDOWS SERVER або LINUX).
Насправді кількість гостьових систем не обмежена системою та їх кількість залежить виключно від наявності вільного місця на жорсткому диску комп’ютера (оскільки образи встановлених операційних систем зберігаються на диску у вигляді спеціальних файлів). Більш суттєвою проблемою може буди одночасний запуск кількох гостьових систем, оскільки це може потребувати значних обсягів оперативної пам’яті комп’ютера. Але для виконання більшості практичних завдань запуску однієї гостьової мережевої операційної системи цілком достатньо.
Поєднання кількох операційних систем на комп’ютері дозволяє відпрацювати практично усі етапи встановлення та налагодження операційних систем, а саме:
- налаштування роботи мережевих карт;
- створення віртуальних мереж;
- налагодження віртуального комутатора.
Крім того, використання гіпервізора дозволяє використовувати наступні специфічні функції:
- збереження знімку стану віртуальної машини, та у разі необхідності повернення до попередньої конфігурації;
- імпорт конфігурацій віртуальних машин.
Розглянемо основні можливості гіпервізорів:
- Одночасний запуск кількох віртуальних машин;
- Клонування віртуальних машин або відновлення налаштувань до значень за замовчуванням;
- Збереження поточного стану VM (тобто отримання моментального знімку системи).
Виходячи з можливостей, які надає гіпервізор, можна зробити висновок, що впровадження віртуалізації забезпечує поглиблене вивчення основ комп’ютерних мереж, значно підвищує індивідуальну відповідальність студентів при виконанні завдань, забезпечує самостійність виконання завдань, що у результаті значно підвищує ефективність використання навчального часу.
Основні переваги використання гіпервізорів: зменшення витрат на мережеве обладнання та додаткові комп’ютери, економія електроенергії, значне скорочення часу на розгортання та налаштування операційної системи, можливість збереження стану віртуальної машини і в разі потреби повернення стану машини до попереднього. Надає змогу створити необхідні умови для організації повноцінних практичних занять з адміністрування операційних систем без ризику для локальної мережі ВНЗ і максимально ефективно використовувати потенціал комп’ютерного парку.
Список використаних джерел та літератури:
- Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс] Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
- Преимущества виртуализации. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://technet.microsoft.com/ru-ru/virtualization/gg715015.
- Mitch Tulloch with the Microsoft Virtualization Teams. Understanding Microsoft Virtualization Solutions. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.mctvirtualsummit.com/Uploads/Understanding%20Microsoft%20Virtualization%20R2 %20Solutions%20ebook.pdf) (http://dcnt.ru/?p=1738