ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ДО ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти
Гайда Василь Ярославович
Пошук шляхів переходу від репродуктивних форм навчання учнів фізики до дослідницько-пошукових був і залишається актуальною проблемою в освіті. У Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти підкреслюється важливість переходу в освітньому процесі до діяльнісного, особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходів навчання учнів[3]. На сучасному етапі розвитку техніки комп’ютери, ноутбуки, планшети, смартфони та інші гаджети увійшли у всі галузі діяльності людини, стали важливим атрибутом її побуту. Використання ресурсів Інтернет сприяє заохоченню учнів до самостійного пізнання навколишнього світу та формування в них дослідницької компетентності.
Важливим компонентом методичної системи навчання фізики, що забезпечує формування в учнів необхідних практичних умінь та дослідницьких навичок є навчальний фізичний експеримент [3]. Однією з важливих форм якого, як практичної складової курсу фізики, є лабораторні роботи, виконоючи які, в учнів формується певна сукупність умінь: планувати та готувати експеримент, проводити спостереження, вимірювати фізичні величини, користуватися вимірювальними приладами, обчислювати значення величин та похибки вимірювань, описувати спостережувані явища й процеси, робити висновки про проведене дослідження на основі поставленої мети.
Згідно «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні лабораторних і практичних робіт» [ 5 ] на лабораторних роботах повинні бути передбаченні додаткові експериментаторські завдання творчого характеру, виконання яких вимагало б прояву в учнів самостійності у виборі методів та засобів дослідження. Зазвичай на виконання додаткового експериментального завдання на уроці часу або не залишається, або його обмаль.
Один із напрямків, що допоможе частково вирішити підняту вище проблему, це використання учнями при підготовці до виконання лабораторних робіт ресурсів Інтернет, а саме авторського блогу «Експеримент...» (режим доступу https://fizikternopil.blogspot.com/).
Даний ресурс сприятиме якісній підготовці учнів до виконання лабораторної роботи, поглибить теоретичні знання та посилить дослідницьку компетентність. На сторінках блогу розміщена:
- Теоретична інформація щодо понять, які вивчаються.
- Детально описано алгоритм дій при дослідженні фізичних явищ або вимірюванні фізичних величин.
- Наводяться приклади різноманітних досліджень.
- Вкладені відео-фрагменти досліджень та флеш-анімації.
Окрім цього, варто виокремити й інші позитивні сторони застосування в практику роботи вчителя фізики ресурсів інтернет поряд із звичною традиційною методикою:
- індивідуалізація освітнього процесу;
- реалізація інтерактивних методик для організації самостійної роботи учнів;
- збільшення кількості джерел отримання різнопланової навчально-пізнавальної інформації;
- створення сприятливих умов реалізації особистісно-орієнтованого підходу до навчання;
- посилення самоконтролю та самостійності учнів за рахунок використання он-лайн тестів.
Власний досвід, аналіз анкет вчителів та опитування на блозі дозволяють стверджувати, що лабораторні роботи, при виконанні яких учням створюються сприятливі умови для прояву креативності, ініціативи та самостійності у виборі методів та засобів дослідження у поєднанні із ресурсами Інтернет, сприяють посиленню пізнавального інтересу до вивчення фізики та, як наслідок, забезпечують достатньо міцне засвоєння навчального матеріалу, стимулюють учнів до пізнавальної діяльності та формування в них дослідницької компетентності на всіх етапах навчання фізики. Тому перспективою подальших досліджень є розробка методики організація самостійної роботи учнів при підготовці як до лабораторних робіт так і інших типів уроків фізики із залученням різноманітних ресурсів Інтернет.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Гайда В.Я. Формування дослідницької компетентності учнів в позаурочній роботі з фізики / Гайда В.Я. Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 168. – С. 72-75.
- Галатюк Ю.М. Дослідницька робота учнів з фізики / Галатюк Ю.М., Тищук В.І. – Х.: Видавнича група «Основа»: «Тріада +», 2007. – 192 с.
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 року). – Режим доступу: http://zakonrada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.
- Закон України "Про загальну середню освіту" Режим доступу: https://dneprtest.dp.ua/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=45%3Azakonprozagserosvitu&catid=37%3Alaws
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізика. 7-9 класи (зі змінами, наказ МОН України від 29.05.2015 № 585). – К.: Освіта, 2013. – 32 с. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.
- Садовий М.І. Вибрані питання загальної методики навчання фізики: [навч. посібн. для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл.] / Садовий М.І., Вовкотруб В.П., Трифонова О.М. – Кіровоград: ПП «Центр операт. поліграфії «Авангард», 2013. – 252 с.