ФОРМИ, МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ІЗ МЕНЕДЖМЕНТУ
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
Головко Світлана
У межах нашого дослідження з проблеми формування управлінської культури менеджерів було встановлено, що управлінська культура менеджера – це інтегративне динамічне особистісне утворення, яке включає в себе систему теоретичних знань і вмінь, управлінських технологій і особистісно-креативних якостей, які визначають професійну готовність до відповідальної і ініціативної управлінської діяльності і служать основою для накопичення управлінського досвіду.
Розкриємо форми, методи та засоби формування управлінської культури майбутніх магістрів із менеджменту в процесі фахової підготовки.
Виділимо вимоги, що висуваються до розроблення форм, методів і засобів:
- знання специфіки сутності й особливостей інноваційного менеджменту, систем управління, стратегічного менеджменту, управління персоналом, основних принципів антикризового управління, вирішення проблем професійної діяльності;
- розуміння ролі та значення різних напрямків управлінської діяльності (інформаційно-аналітичної, планувальної, регулюючої, організаційно-виконавчої, координуючої, контролююче-облікової, інноваційно-дослідницької, експертно-консультативної, представницької, професійного самовдосконалення), а також управлінських умінь;
- наявність концептуальних знань у сфері управлінської діяльності, що є основою для оригінального мислення, креативної, інноваційної діяльності;
- знання вимог, що висувають до роботи на посадах середнього та вищого рівнів управління в установах та організаціях тощо.
Організація освітнього процесу магістрантів здійснюється через застосування активних та інтерактивних форм проведення навчальних занять. Ураховуючи наявність різних наукових підходів щодо форм реалізації освітнього процесу, вважаємо за необхідне чітко пояснити нашу точку зору – під формами ми розуміємо спеціально організовану спільну діяльність викладачів і магістрантів, що відбувається за встановленим порядком і режимом. У контексті завдань дослідження впроваджено низку форм: кейс-вправи «Роль управлінської культури в управлінні персоналом» та ін., тренінгові методики: «Як покращити власну управлінську культуру», «Найкращій керівник», ділові ігри: «Менеджер ХХІ століття», «Співбесіда», евристичні бесіди, дискусії «Керівник – взірець компанії», проектна робота тощо на засадах студентоцентризму, партнерської взаємодії, поваги, що спрямовано на формування в майбутніх менеджерів загальних і спеціальних компетентностей, що є базисом успішної професійної діяльності.
Назвемо також й основні методи реалізації нашої дослідницької роботи. Під методами ми розуміємо сукупність способів, засобів і прийомів наукового пізнання, що дозволяють досягати поставленої мети та завдань освітнього процесу. Представимо наступні методи: інтерактивний, організації та реалізації освітньої діяльності, стимулювання та мотивації, творчої спрямованості, рефлексії та контролю. Використання зазначених методів задля формування управлінської культури майбутніх менеджерів обумовлюється світоглядною позицією науково-педагогічних працівників і магістрантів, їхніми поглядами на сутність цього процесу, орієнтацією на застосування комплексу форм освітнього процесу, що сприяють реалізації мети нашого дослідження тощо. Орієнтиром для вибору вказаних методів і форм реалізації освітнього процесу стали результати констатувального експерименту.
Результати попередніх досліджень свідчать, що форми і методи освітнього процесу пов’язані із засобами – різноманітними матеріалами, знаряддями та інструментами освітнього процесу, за допомогою яких успішно досягається його мета. Назвемо основні засоби навчання, які ми використовуємо в роботі: діагностичні психолого-педагогічні методики, сучасні цифрові технології, розроблений навчально-методичний комплекс.
Представимо основні цифрові ресурси:
- Google Диск, Dropbox, OneDrive, Zoho (створення спільних документів за науковим проектом у хмарі);
- Trello, Kanbanchi, PodiО, RealtimeBoard (планування спільної роботи та генерування шляхів розв’язання поставленої управлінської проблеми);
- Zoho Creator, Google-форми, Microsoft Forms (реалізація опитувань);
- Lucidchart Diagrams (https://www.lucidchart.com/), Gliffy (https://www.gliffy.com), Creately (https://creately.com/), Cacoo (https://cacoo.com) – графічна побудова моделі з основними елементами структури та їхнім взаємозв’язком;
- Piktochart (http://piktochart.com/), Infogr.am (https://infogr.am/), Easel (https://www.easel.ly/), PowerBi (https://powerbi.microsoft.com/ru/) – презентаційні матеріали за допомогою інформаційних плакатів;
- Timerime (http://timerime.com/), Timetoast (http://www.timetoast.com) – хронологічне представлення матеріалів;
- Mindomo (https://www.mindomo.com), Mindmeister (https://www.mindmeister.com/ru), Bubbl (https://bubbl.us/) – представлення класифікацій, ідей, структури за допомогою ментальних карт;
- Prezi (https://prezi.com/), Powtoon (https://www.powtoon.com/) – динамічні презентації та ін.
Упровадження розроблених форм і методів в практику університетської освіти стане предметом подальших наукових пошуків.