ПЕДАГОГІЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ З ПРОЕКТУВАННЯ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО СЕРЕДОВИЩА У НАВЧАННІ БАЗ ДАНИХ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ

УДК  004.421:004.65:378.147   

Коротун Ольга

Житомирський державний університет імені Івана Франка

Педагогічний експеримент проводився з 2014 – 2015 н.р. по 2017 – 2018 н.р. згідно до науково-дослідних робіт кафедри прикладної математики та інформатики Житомирського державного університету імені Івана Франка «Використання сучасних інформаційних технологій в освіті та науці» (2016-2026 рр., ДР № 0115U006004) та «Хмарні технології у навчанні майбутніх вчителів інформатики» (2017-2019 рр., ДР № 0117U001063).

Тема дисертаційної роботи затверджена на засіданні Вченої ради Житомирського державного університету імені Івана Франка (протокол № 5 від 11.12.2015 р.), узгоджена у бюро Міжвідомчої ради з координації досліджень у галузі освіти, педагогіки і психології Національної академії педагогічних наук України (протокол № 1 від 26.01.2016 р.).

Метою його проведення було емпіричне підтвердження гіпотези дослідження, яка полягає в припущенні, що спроектоване хмаро орієнтоване середовище у навчанні баз даних сприятиме формуванню професійно-практичної компетентності майбутніх учителів інформатики.

 

Дослідно-експериментальна робота щодо розробки та впровадження методики проектування хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх учителів інформатики проводилась у три етапи: констатувальний (2014-2016 рр.), пошуковий (2016-2017 рр), формувальний (2017-2018 рр.). Відповідно до сформульованої гіпотези визначили завдання педагогічного експерименту.

З метою доведення гіпотези дослідження обрано паралельний експеримент, для цього були створені експериментальна група (ЕГ) та контрольна група (КГ). Базою для проведення педагогічного експерименту став Житомирський державний університет імені Івана Франка. Дослідно-експериментальна робота з проектування хмаро орієнтованого навчального середовища (ХОНС) дисципліни «Бази даних» проводилась зі здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, до участі у роботі було залучено 151 студент, з яких 75 увійшли до складу ЕГ та вивчали бази даних в спроектованому ХОНС за авторською методикою, з інших (76 здобувачів) була сформована КГ і навчання дисципліни «Бази даних» відбувалось за традиційною методикою.

Проектування ХОНС відбувалось на основі хмаро орієнтованої системи дистанційного навчання (ХОСДН) Canvas [2, 3]. Упровадження експериментальної методики здійснювалося у такі етапи: вибір ХОСДН для проектування ХОНС, вдосконалення змісту навчально-методичного комплексу з нормативної (обов’язкової) дисципліни «Бази даних» для підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань «01 Освіти» спеціальності «014 Середня освіта», підготовка електронного навчального курсу (ЕНК) «Бази даних» у ХОСДН Canvas до освітнього процесу, залучення викладачів закладів вищої освіти з метою реалізації розробленої методики проектування ХОНС, підготовка методичних рекомендацій з використання хмаро орієнтованої системи дистанційного навчання Canvas у навчанні баз даних [1], безпосереднє навчання майбутніх учителів інформатики в умовах ХОНС. 

Проведення формувального етапу педагогічного експерименту підтвердило доцільність упровадження компонентів методичної системи проектування хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх учителів інформатики, що вплинули на якісні та кількісні зміни в показниках сформованості професійно-практичної компетентності. Це свідчить про те, що процес формування зазначеної компетентності майбутніх учителів інформатики в експериментальних групах здійснено успішно. Таким чином, мета дисертаційного дослідження досягнута.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Коротун О. В. Використання хмаро орієнтованої системи дистанційного навчання Canvas у навчанні баз даних. Методичні рекомендації для здобувачів спеціальності 014 Середня освіта. / уклад. О. В. Коротун. – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2017. – 86 с.
  2. Коротун О. В. Система управління навчанням CANVAS як компонент хмаро орієнтованого навчального середовища /О.В.Коротун // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – Budapest, 2016. – № IV(45). – С. 30-33.
  3. Коротун О. В. Хмаро орієнтована система управління навчанням CANVAS / О. В. Коротун // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруюва. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 230-239

 

Відомості про автора

Коротун Ольга Володимирівна – аспірант кафедри прикладної математики та інформатики Житомирського державного університету імені Івана Франка, вчитель інформатики Житомирського екологічного ліцею №24.

Коло наукових інтересів: ІКТ, хмарні сервіси, організація змішаного навчання в закладах освіти, хмаро орієнтовані системи дистанційного навчання, бази даних.