Accessibility Tools

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Озірний Віталій, Рябець Сергій

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

При підготовці майбутніх вчителів трудового навчання та технологій раціональним є поєднання аудиторного навчання у вигляді проведення лекційних та лабораторно-практичних занять із самостійною роботою, у якій пропонується застосування елементів електронних версій відповідних курсів, застосовуючи хмарні технології, дистанційні форми навчання, змішане навчання тощо. Інтеграція таких елементів в різних комбінаціях на сучасному етапі модернізації суспільства вочевидь є одним із пріоритетних напрямків розвитку освіти. При цьому передбачається перехід на новий якісний і кількісний рівень взаємодії всіх учасників освітнього процесу, де суттєво зростають вимоги до самовдосконалення, самонавчання, самоконтролю, професійної (наукової) активності.

Тому, на перший план постає проблема мотивації й адаптації студентів до активного застосування інформаційних технологій та відповідних програмних засобів. Це стає можливим завдяки використанню безкоштовних соціальних сервісів і наявності у студентів сучасних мобільних пристроїв, що дозволяє працювати у будь якому місці де є доступ до інтернету [2].

З метою виявлення популярних інтернет-ресурсів, які можна застосовувати у навчальному процесі, можна ознайомитися із рейтингами найбільш відвідуваних сайтів. У 2017 році на сторінку google.com заходили 26,697 млрд унікальних користувачів. Це перевищує населення Землі, оскільки унікальні користувачі розраховуються за місяць і складаються в підсумковий річний показник, а сума враховує окремо відвідувачів google.com з персональних комп’ютерів і мобільних пристроїв. Наприклад, у грудні 2017 року кількість унікальних відвідувачів сторінки з персональних комп’ютерів склало 733,6 млн, а з мобільних пристроїв – 1,5 млрд користувачів [4].

В Україні після блокування російських ресурсів у травні 2017 року на ринку інтернет-послуг, перші місця зайняли Google і YouTube, на третьому місці – Facebook, який став самою популярною соціальною мережею в Україні [3].

Таблиця 1.

Найпопулярніші сайти в Україні за липень 2017 р.

Рейтинг

Сайт

Охоплення за липень, 2017, %

1

Google.com.ua+google.com

84,08

2

Youtube.com

72,57

3

Facebook.com

55,41

4

Olx.ua

46,44

5

Wikipedia.org

40,10

Отже, зважаючи на високу популярність серед українських користувачів та широкі можливості Googlе, пропонуємо скористатися даним сервісом при організації навчального процесу у педагогічних вищих навчальних закладах. Завдяки орієнтованості сервісів Google на спільну роботу та спілкування в мережі, їх можна успішно використовувати для організаціі в системі взаємодії «викладач – комп’ютер – студент».

Крім того, визначальними у виборі застосування сервісів Google також є мінімальні вимоги до апаратного забезпечення, безкоштовність доступу до додатків Google, підтримання Google всіх операційних систем і клієнтських програм, які можуть потенційно використовуватись в освітньому процесі, відносна простота та зрозумілість програмних можливостей тощо.

Отже, до основних можливостей, які надають сервіси Google [1] користувачам, можна віднести зберігання своїх даних на серверах у хмарі і можливості ділитися ними з іншими користувачами в Інтернеті (Google Диск), користування безкоштовними послугами електронної пошти (Gmail), можливості редагування своєї персональної адресної книги та створення групи контактів й використання їх при розсилці повідомлень, спілкування електронною поштою в режимі один до групи (Контакти, Групи); зберігання в режимі онлайн подій календаря та визначення дедлайнів (Google Календар), спілкування за допомогою голосового чату та текстових повідомлень (GoogleTalk), створення колективних та індивідуальних сайтів і блогів (Google Сайти та Блоги), розміщення, монтаж відеофайлів і організація спільного доступу до них (Youtube), створення власних сайтів для ознайомлення та обміну контентом (Google Sites), створення текстових документів, таблиць, презентацій (Google Docs, PowToon), створення опитувань (Google Forms) та інші.

Прикладом програмних продуктів Google, який суттєво розширює можливості змішаного, дистанційного навчання є створення інтерактивного середовища, розробленого на базі Google Apps – системи управління навчанням Google Classroom. Названий сервіс пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail і допомагає створювати та впорядковувати завдання, виставляти оцінки, коментувати і організовувати ефективне спілкування зі студентами в режимі реального часу. В порівнянні з подібним відомим програмним продуктом Moodle, Google Classroom є більш простою та зручною у використанні [1]. Використання ж системи управління навчанням Google Classroom дозволяє не тільки створювати електронні курси, а й успішно керувати формуванням фахових компетентностей шляхом інтегрування всіх складових освітнього процесу.

Таким чином, сучасні інтегровані електронні середовища, адаптовані до освітнього процесу на прикладі поєднання інструментів Google, хмарних сервісів тощо можуть успішно використовуватись в різних системах «викладач-комп’ютер-студент», «людина-техніка» та ін. Стрімкий розвиток ІТ і відповідне ресурсне забезпечення сприяють утворенню різних типів освітніх середовищ, які в перспективі будуть інтегруватись в освітній простір з унікальними можливостями індивідуалізації освітнього процесу, різноманітністю форм і методів навчання, нових рівнів партнерської взаємодії, що і повинно призвести до нової якості сприйняття інформації та адаптації до майбутнього технологічного укладу.

 

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Гриценко В. Використання сервісу google classroom для управління освітніми процесами/В. Гриценко, І. Юстик. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cuspu.edu.ua/ua/ntmd/konferentsiy/2015-10-06-06-17-54/ sektsiia-4/3930-vykorystannya-servisu-google-classroom-dlya-upravlinnya-osvitnimy-protsesamy.

  2. Рябець С. Особливості створення дистанційного курсу «Основи виробництва» як складової змішаного навчання в технологічній підготовці студентів / С. Рябець // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 9(3). – С. 165-169. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2016_9%283%29__44.

  3. Сайт PeySpace [Електронний ресурс]: Без российских сайтов: топ-10 самых посещаемых интернет-ресурсов в Украине. – Режим доступу: https://psm7.com/news/bez-rossijskix-sajtov-top-10-samyx-poseshhaemyx-internet-resursov-v-ukraine.html.

  4. Сайт Подробности [Електронний ресурс]: Самые популярные сайты 2017 (рейтинг). – Режим доступу: http://podrobnosti.ua/2222542-samye-populjarnye-sajty-2017-rejting.html.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

Озірний Віталій Володимирович – магістрант освітньо-професійної програми Середня освіта (Трудове навчання та технології) фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: професійна підготовка майбутніх учителів технологій.

Рябець Сергій Іванович – кандидат технічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: проблеми технологічної освіти у вищій школі.