СКРАЙБІНГ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ
УДК 373.3/.5.016:51]:004-028.22(043.2)
Білошапка Наталія
Сучасний учитель має бути здатним ефективно використовувати високотехнологічний педагогічний інструментарій для проектування предметно-навчального середовища, створення комфортних умов для набуття кожним учнем тих нових предметних і ключових компетенцій, які визнані необхідними для життя, діяльності, здобуття подальшої освіти в суспільстві ХХІ століття. У цьому ракурсі гостро постає питання готовності педагога швидко опановувати новітні засоби подання навчального матеріалу, творчо й ефективно використовувати їх у практиці навчання. Тому вчителю треба обирати такі технології подання навчального матеріалу, які б сприяли активізації пізнавальної діяльності суб’єктів навчання, з одного боку, та полегшили процес сприйняття, з іншого боку. Однією з таких технологій є скрайбінг (термін «скрайбінг» походить від англійського «scribe» у значенні «drive a pen» – водити ручкою). Загальноприйняте визначення характеризує скрайбінг як новітню технологію презентації, сутність якої полягає у синхронному супроводі усного повідомлення (доповіді, викладу навчального матеріалу) малюнками фломастером на білій дошці (аркуші паперу). Скрайбінг передбачає специфічний вид такого супроводу – ілюстрування «на льоту», що надає йому особливої емоційності і можливості концентрувати увагу слухача на основних смислових об’єктах. Появу скрайбінгу пов’язують з британським художником Ендрю Парком, який запропонував цю технологію для популяризації наукових знань [1]. Як виявилося, такий спосіб подачі інформації став більш ефективним, продуктивним та найшвидшим для пояснення слухачам, оскільки використовує «ефект паралельного слідування», коли аудиторія одночасно чує і бачить приблизно одне й те ж, при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах аудіоряду [2].
Скрайбінг застосовує той самий принцип, що й дудл (від англ. doodle, що означає «каракулі» або «недбалий малюнок») – малювання від руки, і саме це «живе малювання» інтригує суб’єктів навчання, змушує з інтересом очікувати, що ж буде далі, тим самим занурюючи їх в навчальну проблему.
Існує багато спроб визначити способи ефективного використання скрайбінгу в навчальному процесі загальноосвітньої школи. Так, на думку О. Мілейко, скрайб-презентації є дієвим способом мотивації учнів до оволодіння мовою та комунікативними навичками [3]. Т. Сорока [4] вважає доцільним використовувати скрайбінг під час вивчення нової теми, оскільки це, на думку авторки, стане чудовим стартом для набуття нових знань, умінь та навичок, зацікавить учнів яскравістю графічних образів, що пов’язані безпосередньо з новим навчальним матеріалом, сприятиме кращому запам’ятовуванню основних термінів і понять. В. В. Осадчий та К. П. Осадча вважають, що використання технології скрайбінгу є найбільш ефективним у процесі подання навчального матеріалу, оскільки це дозволяє унаочнити ключові елементи теоретичного матеріалу та допомагає встановити взаємозв’язки між основними поняттями [2].
Використання скрайбінгу в навчанні зумовлене дидактичним потенціалом цієї технології, що полягає у створенні нових можливостей для реалізації на більш високому рівні таких принципів навчання як природовідповідність, наочність, доступність, усвідомленість, емоційність. Використання скрайбінгу в навчальному процесі допомагає учням: організувати та аналізувати отриманий навчальний матеріал, розвивати критичне мислення (вербальна та візуальна інформація допомагає відновлювати в пам’яті отриману інформацію за допомогою візуальних образів), учні з легкістю інтегрують нові знання.
У професійній підготовці вчителя математики ми пропонуємо студентам вивчення даної технології. Зокрема, формуємо вміння у майбутніх учителів візуалізувати навчальний матеріал, створюючи власні візуальні моделі знань. Спочатку пропонуємо студентам створити власний скрайбінг, а вже потім використовувати сервіси Sparcol Video Scribe (www.sparcol.com), Pow Toon (www.powtoon.com), Go Animate (www.goanimate.com), Plotagon (www.plotagon.com).
Отже, скрайбінг – це технологія візуалізації навчального матеріалу, яка забезпечує відображення ключових моментів його змісту (властивостей об’єкта навчання, його внутрішніх і зовнішніх зв’язків) шляхом використання простих графічних елементів (малюнків, піктограм, символів, слів, схем, діаграм), послідовно створюваних на екрані у відповідності до усного викладу (або аудіоряду). Його опанування у межах професійної підготовки вчителя математики вважаємо перспективним з огляду на його інноваційність та затребуваність учнівською аудиторією.
БІБЛІОГРАФІЯ
- Орешко М. А. Скрайбинг: рисуем презентацию по интересным книгам с подростками-читателями / М. А. Орешко // Школьная библиотека: сегодня и завтра. – 2013. – № 2. – С. 49-53.
- Осадчий В. В. Інформаційно-комунікаційні технології у процесі розвитку візуального мислення майбутніх учителів / В. В. Осадчий, К. П. Осадча // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогіка. – 2014. – № 1. – С. 128 – 133.
- Остапенко А. А. Работа по технологии концентрированного обучения. // Школьные технологии. – 2007. − № 6. – С. 137 − 138.
- Остапенко А.А., Шубин С. И. Крупноблочные опоры: составление, типология, применение. // Школьные технологии. – – №3. – С. 19-32.