Грабовий Владислав Володимирович
Юрист ДФС України
Анотація
В статті проведена реконструкція процесу приватизації власності в Україні, виконано аналіз змісту прийнятих нормативно-правових актів, показана наявність в них положень, які повинні були забезпечити проведення цього процесу, зберегти спеціалізацію підприємств, надати права на участь в приватизації пенсіонерам, інвалідам та іншим особам, які працювали на таких підприємствах. Показано застосування декретної форми нормативно-правових актів, які використовувались з метою протидії кризовим процесам, що охопили у той історичний період економіку України.
Ключові слова: правове регулювання, приватизація, нормативно-правовий акт, декрет, закон, власність.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Кучерявенко П.Х., Максименко Я.А. Разгосударствление собственности в переходной экономике Украины. – X., 1997. – 128 с.
2. Засанський В. В. Роздержавлення та приватизація – основа реформування економіки України. – Львів: Кальварія, 1996. – 176 с.
3. Тихоненко Н. М. Правове регулювання процесу приватизації як фактор розвитку системи управління державним майном в Україні // Міжрегіональна Академія управління персоналом. Наукові праці МАУП. – К., 2012. – Вип. 4(35). – с. 106–109.
4. Чепінога В. Г. Економічна теорія : підручник / В.Г. Чепінога. – К. : Юрінком Інтер, 2011. – 656 с.
5. Сальников А., Синельник Л., Плакида В. Концептуальные основы развития торговли в современном городе // Реформирование хозяйственных комплексов городов Украины: Сб. науч. трудов. – Донецк, 1997. – С. 205–206.
6. Заруба П. І. Кримінальна відповідальність за злочини у сфері приватизації : автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.08 / Київський національний ун-т внутрішніх справ. — К., 2007. — 23 с.
7. Биков Р. Ю. Механізми управління державним майном в Україні: автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Акад. муніцип. упр. – К., 2010. – 20 с.
Юрах Віталій Михайлович
кандидат юридичних наук,
доцент кафедри державно-правових
дисциплін та адміністративного права,
Центральноукраїнського державного
педагогічного університету
імені Володимира Винниченка
Стаття присвячена аналізу правової природи інституту пені у фінансових правовідносинах, яка настає як наслідок невиконання суб’єктами правовідносин встановленого обов’язку, у т.ч. обов’язку дотримуватися публічного порядку, визначеного нормами фінансового права та визначенню проблеми використання коштів бюджетними установами, що надійшли як пеня від несвоєчасного та/або неповного виконання контрагентами фінансово-господарських зобов’язань. Проаналізовано підходи центрального органа виконавчої влади, фахівців та науковців щодо проблеми використання коштів, що надійшли на рахунок бюджетної установи як пеня від порушення фінансово-господарських зобов’язань.
Ключові слова: бюджетна установа, пеня, фінансово-господарська операція.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р.// Офіційний вісник України. – 2003. - № 11. - ст. 462
2. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 р.// Офіційний вісник України. – 2003. - № 11. - ст. 461.
3. Бюджнетний кодекс України від 08.07.2010 р. // Відомості Верховної Ради України. – 2010. - № 50-51. -
ст. 572
4. Волохова І. С. Міжбюджетні відносини в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку : [монографія] / І. С. Волохова. – Одеса : Атлант, 2010. – 233 с.
5. Про затвердження порядків надання платних послуг державними та комунальними навчальними закладами: Наказ МОН України, Мінекономіки України та Мінфіна України від 23.07.2010 р. № 736/902/758.
6. Податковий кодекс України від 02.12.2012 р.// Голос України. – 2010. - 12. - 04.12.2010. - № 229-230.
7. Щодо визнання пені власними надходженнями: Лист Мінфіну від 29.01.2018 р. № 35140-05/23-92/252// [Електронний ресурс]- Режим доступу: https://www.profiwins.com.ua/uk/letters-and-orders/treasury/ 12722-252f18.html
8. Про бюджетну класифікацію: Наказ Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11// [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://www.zakon.rada.gov.ua/go/z1809-12
9. Стефанчук Р. О. Зарубіжний досвід формування та функціонування місцевих бюджетів / Р.О.Стефанчук, О. А. Музика-Стефанчук // Проблеми правознавства та правоохоронної діяльності. – 2010. – № 1. – С. 132 – 133.
Шевчук Оксана Романівна
кандидат юридичних наук, доцент,
доцент кафедри конституційного, адміністративного
та фінансового права
юридичного факультету Тернопільського національного
економічного університету
Ментух Наталія Фелікіссімівна
кандидат юридичних наук, доцент,
доцент кафедри конституційного, адміністративного
та фінансового права
юридичного факультету Тернопільського національного
економічного університету
Анотація
Стаття присвячена аналізу правової природи страхування як суспільного явища, що, з одного боку, виступає як елемент фінансової системи країни, з іншого – як механізм захисту осіб від негативних наслідків певних непередбачуваних подій. При цьому висвітлюється саме фінансовоправовий аспект страхової діяльності. Визначається поняття принципів страхування з позицій фінансового права, надається історико-правовий аналіз становлення фінансово-правового регулювання страхової діяльності.
Ключові слова: принципи страхування; фінансово-правове регулювання страхової діяльності; фінансові правовідносини; фінансово-правовий режим страхування.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Жилкина М.С. Государственное регулирование страхового рынка в США / М.С. Жилкина // Страховое дело. – 1999. – № 10. – С. 38-43.
2. Кінащук Л.Л. Організаційно-правові особливості функцій та принципів страхування / Л.Л.Кінащук // Підприємництво, господарство і право. – 2001. – № 10. – С. 47-50.
3. Кожевников С.Н. Общеправовые и отраслевые принципы: сравнительный анализ / С.Н.Кожевников, А.П. Кузнецов // Юрист. – 2000. – № 4. – С. 64-68.
4. Любенська О. Ключові принципи страхування: вимоги Міжнародної асоціації органів нагляду за страхуванням / О. Любенська // Страхова справа. – 2001. – № 4. жовт.-груд. – С. 92-95.
5. Постанова Правління НБУ від 18.06.2015 року №391, що затвердила Комплексну програму розвитку фінансового сектору України до 2020 року [Електронний ресурс]. ─ Режим доступу: http:// www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id=18563297.
6. Проект від 23.08.2012 року, який розроблений Українською федерацією убезпечення «Стратегія розвитку страхового ринку України в 2012-2021» [Електронний ресурс]. ─ Режим доступу: http://ufu.org.ua/ua/about/activities/strategic_initiatives/525
7. Про страхування: Закон України від 7.03.1996 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 18. – Ст. 78.
8. Ментух Н.Ф. Гармонізація законодавства України про фінансові послуги з правом європейського союзу в рамках угоди про асоціацію між Україною та ЄС./ Н.Ф. Ментух , О.Р. Шевчук // Актуальні проблеми правознавства. – 2016. – № 1. – С. 214 - 216.
9. Шевчук О.Р. Фінансово-правові принципи страхування в Україні / О.Р.Шевчук, М.Є. Ороновська // Порівняльно-аналітичне право. – 2017. – № 4. – С. 68-72.
Фомічов Костянтин Сергійович
кандидат юридичних наук, доцент,
доцент кафедри адміністративного,
кримінального права та процесу
Кропивницького інституту державного
та муніципального управління
Анотація
Стаття присвячена розкриттю адміністративно-правового статусу громадян в сфері будівництва, особливостям правових відносин громадян з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування з питань будівельної галузі, а також захисту громадян від неправомірних дій публічних суб’єктів з питань будівництва .
Ключові слова: правове положення громадян у галузі будівництва, адміністративна відповідальність, контроль, нагляд, містобудівна діяльність.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Кодекс України про адміністративні правопорушення // Відомості Верховної Ради УРСР. - 1984. - № 51. - Ст. 1122.
2. Колпаков В.К. Адміністративно-деліктний правовий феномен: [Монографія] / В.К.Колпаков. – К.: Юрінком Інтер, 2004. – 528 с.
3. Конституція України // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 30. – Ст. 141.
4. Кудрявцев В.Н. Закон, поступок, ответственность / В.Н. Кудрявцев. - М.: Наука, 1986. - 448 с.
5. Лук’янець Д.М. Інститут адміністративної відповідальності: проблеми розвитку [Монографія] / Д.М. Лук’янець. - К.: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2001. - 220 с.
6. Нормативно-правові документи з питань будівництва: Збірник / Упорядник М.І. Камлик. – К.: Атіка, 2003. – 528 с.
7. Орзих М.Ф. Личность и право / М. Ф. Орзих. - М. : Юрид. лит., 1975. - 111 с.
8. Про джерела фінансування органів державної влади: Закон України // Відомості Верховної Ради України. - 1999. - № 34. - Ст. 274.
9. Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення: Закон України // Відомості Верховної Ради України. - 1994. - № 27. - Ст. 218.
10. Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст: Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 лип. 2011 р. №109.
11. Цивільний кодекс України від 16 січня. 2003 р. №435-IV // Офіційний вісникУкраїни. – 2003. - №№ 40-44. – Ст. 356.
12. Ромасько В.О. Державний контроль у сфері будівництва: адміністративно-правові засади: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07 / Ромасько В.О . – Х., 2010. – 196 с.
Фоменко Андрій Євгенович
кандидат юридичних наук,
Ректор Дніпропетровського державного
університету внутрішніх справ
Анотація
У статті досліджуються основні принципи, які відіграють важливу роль у забезпеченні рівності учасників адміністративно-правового спору. Розглянуто деякі проблеми співвідношення тих рішень Конституційного Суду України і Європейського суду, в яких з’ясовується зміст цих принципів. Визначено, що більшість принципів, згідно з якими відправляється правосуддя у справах адміністративної юрисдикції, є загальними, тобто властивими для всіх видів судочинства. Лише в адміністративному судочинстві запроваджено принцип офіційного з’ясування обставин у справі. Зазначено, що завдяки поєднанню загальних і спеціального принципів забезпечується рівність учасників адміністративно-правового спору в судовому процесі, незважаючи на їх нерівність у правовідносинах, що передували його виникненню.
Ключові слова: принципи, адміністративно-правовий спір, правосуддя, справи адміністративної юрисдикції, рівність учасників.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Шевцова Н. В. Застосування принципів диспозитивності та офіційності в адміністративному судочинстві / Н. В. Шевцова // Право і безпека. – 2009. – № 4. – С. 74.
2. Диков Г. В. Проблемы создания административной юстиции (в свете зарубежного опыта)/ Г. В. Диков // Гос-во и право. – 2001. – № 5. – С. 39.
3. Конституція України. Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. — 1996. — №30.
4. Міжнародний пакт про громадянські та політичні права: ратифік. Указом Президії Верхов. Ради УРСР від 19 жовт. 1973 р. // Вісн. Конституц. Суду України. – 2007. – № 1. – С. 91–106.
5. Кодекс адміністративного судочинства України [Електронний ресур]. - Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
6. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положенням статті 69 Кримінального кодексу України (справа про призначення судом більш м’якого покарання) від 2 листопада 2004 р. // Офіц. вісн. України. – 2004. – № 45. – Ст. 2975
7. Рабінович П. М. Верховенство права в інтерпретації Страсбурзького Суду та Конституційного Суду України / П. М. Рабінович // Вісн. Конституц. Суду України. – 2006. – № 1. – С. 37–46.
8. Гаращук В. М. Контроль та нагляд у державному управлінні : монографія / В. М. Гаращук. – Х. : Фоліо, 2002. – С. 22.
9. Шмідт Г. Специфічні вимоги до судді адміністративного суду при застосуванні процесуальних принципів адміністративного судочинства / Г. Шмідт // Матер. конф. з нагоди запровадження адм. судочинства в Україні (м. Київ, 30 вер. 2005 р.). – К. : Б. в., 2005. – С. 57–59.
10. Комаров В.В. Рішення Європейського суду з прав людини та Конституційного Суду України: проблема конкуренції / В.В.Комаров // Пробл. законнос- ті: акад. зб. наук. пр. / відп. ред. В. Я. Тацій. – Х. : Нац. юрид. акад. України, 2009. – Вип. 100. – С. 31–41.